dinsdag 16 maart 2010

Waardig afscheid van promotieklasse

Gisterenavond moest ons derde team alweer de laatste wedstrijd van het seizoen afwerken: een uitwedstrijd tegen De Willige Dame in Dordrecht. Voor beide teams stond niets meer op het spel behalve de eer: De Willige Dame gruwelt bij het idee te moeten promoveren en ons derde was al lang-en-breed kampioen.

Voor een Bourgondiƫr als ik is een wedstrijd bij De Willige Dame altijd een vreemde ervaring. Schaken in een poffertjessalon zonder poffertjes is eigenlijk onmenselijk. Zeker als je op de menukaart kunt zien welke overheerlijke variaties normaal gesproken te bestellen zijn. Nee, er hing zelfs geen poffertjeslucht meer, een strohalm waar ik mij voor de wedstrijd nog enigszins aan vast probeerde te klampen. Zelfs de poedersuiker was in geen velden of wegen te bekennen. Wat een kwelling.

Dan de wedstrijd zelf. Ton Dulk en Gerard Kool waren verhinderd, waardoor een invaller gevonden moest worden. Ruud Kok kwam op het goede idee om Robin Lecomte hiervoor te benaderen. Goede ideeĆ«n neem ik graag over, en zodoende kon Robin op zijn zeer jeugdige leeftijd  zijn debuut maken in de promotieklasse van de RSB!  En hoe! Robin speelde een prima partij en kwam al gelijk zeer goed uit de opening. Na enkele krachtzetten kon Robin het eerste punt van de avond binnenhalen. Knap gedaan, wat een debuut! Daarna vielen de punten in rap tempo, als de druk van de ketel is lijkt alles wel een stuk makkelijker te gaan. Hans Uitenbroek liet zijn tegenstander volstrekt kansloos terwijl Jesus Canedo een comfortabele remise scoorde. Arjen Kouwenhoven speelde wel een zeer ingewikkelde partij op bord 2 tegen Jaap Verhoef. Beide spelers verbruikten enorm veel tijd in de opening. Plotseling hoorde ik dat Arjen ergens een stuk gewonnen had en niet veel later de partij. Zelf won ik op bord 3 van Joop de Jong. Ik kwam niet helemaal lekker uit de opening, maar kon na dameruil de dreigingen afwenden. Wel ten koste van een paardenpaar voor mij tegen een loperpaar voor Joop. Om mijn paarden actief te krijgen gooide ik een pion er tegenaan. Wonderwel dartelden mijn paarden naar de juiste velden, terwijl de lopers van Joop zielig op de 8e rij plaatsnamen. Toen ik een paard tegen een loper kon ruilen alsmede de toren besliste een vrijpion die alleen maar door stukverlies te stoppen was de partij. Leerzaam om zelf eens te zien dat een loperpaar niet altijd voordelig is. Daarna won Peter Kemner in schitterende stijl van Freek Schouten. Althans, dat zijn ongeveer zijn eigen woorden. Of het allemaal zo vanzelf ging moet nog blijken uit de analyses. Vervolgens won ons supertalent Sophia Thoma op bord 7 van Hans Nunnikhoven in mooie stijl. Sophia is zodoende gedeeld topscorer geworden van het team met 6,5-8! Fantastisch gedaan en iedereen die nog twijfelde of de promotieklasse niet te hoog gegrepen was voor Sophia is nu wel overtuigd denk ik. Als u goed heeft meegeteld zitten we inmiddels op 6,5 punt. Het laatste halfje kwam op naam van Gertjan Pellikaan die een iets betere stelling niet kon verzilveren.

1-7 dus, een vette uitslag zonder poffertjes. Krimpen aan den IJssel wist ook te winnen met 7-1, zodat zij hoogstwaarschijnlijk met ons de KNSB ingaan. Geen reglement die dat nog kan voorkomen!

Gijsbert


14 opmerkingen:

Sascha zei

Zeker een waardig afscheid, al was de bezetting van de willige dame te zwak voor de promotieklasse..

Ook Ivoren Toren geeft aan de promotieklasse niet serieus te nemen door met maar 6 mensen op te komen dagen.. Ivoren Toren op zijn retour?

Bob Hooke zei

Fraaie partij, Peter!

Ton zei

Gefeliciteerd mannen, jongedame en jongeheer met deze fraaie overwinning! @Sascha, betekent de "zwakke bezetting" van DWD met een gemiddelde rating van 1879, dat de gemiddelde rating van CE3 met 1913 dan ook te zwak is voor de Promotieklasse? Des te knapper dat het dan toch nog 7-1 voor de onzen is geworden!

Sascha zei

Aan bord 8 iemand plaatsen van < 1600 is niet promotieklasse waardig, hierdoor heeft Robin ook een punt gescoord. (al doet hij het intern uitermate prima, zijn rating is te laag).. ook bord 6 is te laag..

Door de borden 8 werd het gemiddelde redelijk onderdrukt..

Adri zei

De reactie van Sascha is wat kort door de bocht, De rating van Robin is veel te laag in verhouding tot zijn speelsterkte. Dat blijkt dat hij goed kan meekomen in groep2 (gem.1869) tevens maakt hij goede progressie en verdient een kans om op een hoger niveau te spelen.De ratingverwerking bij jeugdspelers verloopt nog niet synchroon met hun progressie. Te veel schakers en bestuurders maken zich schuldig om telkens weer in dezelfde fout te trappen door gefixeerd naar ratings te kijken. De praktijk loopt over van talloze voorbeelden.
De beste afweging om een speler in een hoger team te laten spelen is een combinatie van rating en prestaties gemeten over een seizoen.

Gerrit Boer zei

Nog een of twee jaar en Robin speelt KNSB. Dit jaar speelde hij op bord 1, in ons zesde team, uitkomend in de derde klasse RSB, maar in het vijfde had hij volledig gepast, en in het vierde zeker niet misstaan. Ik ben het volledig met Adri eens dat zijn spel in onze interne groep 2 aantoont hoe sterk hij is.

Sascha zei

Ik neem ook de speelsterkte niet in twijfel van Robin.. ik ben ook niet aanwezig geweest, maar de tegenstander van robin was duidelijk zwakker..

groep 2 is zeker niet zwak en de prestaties van robin is zeker goed te noemen. Inderdaad een kwestie van tijd eer hij in de KNSB speelt..

Anoniem zei

Ik ben erg benieuwd in welk team jullie Robin volgend seizoen plaatsen. Zijn progressie gaat erg snel en dan is het altijd lastig om een goede inschatting te maken. Zijn eerste rating was op 1 februari 2009 1449 en een jaar later op de ratinglijst van 1 februari 2010 heeft hij al 1735. Bijna 300 punten in een jaar, veel harder kan je waarschijnlijk niet stijgen. Zijn tpr extern voor Charlois 6 is 1880 en intern heeft hij momenteel een score van 6 uit 10 tegen gemiddelde ratingtegenstand van 1898. Een tpr van 1960 schat ik. (Er zijn vast wel mensen die precies weten wat zijn tpr dan is.) Goede kans dat hij volgend jaar alweer een stuk sterker is. Het risico bestaat daardoor dat je achter de feiten aan blijft lopen.

Harold van Dijk

Anoniem zei

Harold,

Het lijkt mij niet meer dan normaal dat Robin in 1 van de 3 KNSB teams word ingedeeld volgend seizoen. Gezien zijn speelsterkte moet hij dit aankunnen, maar belangrijker is denk ik dat er gewoon een stap naar boven gemaakt word ten gunste van Robin z'n schaakontwikkeling. Ik kan me haast niet voorstellen dat het bestuur hier anders over zou denken.

Groet
Lendert

Anoniem zei

Hoi Lendert,

Maar dan moet jij naar het vierde:)
Gijs

Anoniem zei

Gezellig Gijs!

Spelen we weer in 1 team:)

Lendert

Anoniem zei

Gezellig Gijs!

Spelen we weer in 1 team:)

Lendert

Anoniem zei

haha, ja, misschien mag ik inderdaad wel een keer invallen in het vierde!
Gijsbert

Anoniem zei

Lendert,

Ja, dat komt inderdaad vast wel goed.
Ik denk overigens dat het 4e team ook geen slechte optie is. Aan de hogere borden heb je daar ook pittige tegenstand. John van de Laar wees me er vanmiddag op dat het wat vroeg is voor deze discussie en daar heeft hij waarschijnlijk wel gelijk in. Het is pas maart...

Harold