dinsdag 9 maart 2010

Een gave partij


Een van de beste prestaties in het eerste team afgelopen zaterdag werd geleverd door Valery Maes die (met zwart!) vrij gedecideerd afrekende met Joram op den Kelder (2305). Met name de afgelopen twee seizoenen is Valery toch van onschatbare waarde gebleken. Vorig seizoen had hij een groot aandeel in het kampioenschap van het 2e met een score van 4,5 uit 6 aan de hogere borden en daarnaast goede invalbeurten in het 1e. Hij was terecht op twee kampioensfoto's terug te vinden. En dit seizoen scoorde hij in het 1e reeds 3,5 uit 5 (ongeslagen)! Valery analyseerde voor ons zijn partij van zaterdag:


Foto: Marcel Dirks. Meer foto's van Marcel van de wedstrijd van het eerste HIER.

4 opmerkingen:

Sascha zei

Mooie partij Valery! Complimenten!

Leo Kranenburg zei

Jup, leuke partij. Ik vraag me wel af waarom wit voor Bg5 koos op de 12e zet. Direct Qe2 of Rd1 lijkt me beter. Kan wit ook niet, in plaats van a3 (waarom die zet?) zelf proberen ergens iets te forceren? Als amateur zou ik Bh3 spelen, gevolgd door f5. Wie weet waarom dat (want dat zal het wel zijn) een grove fout is?

Valery zei

Ik zou niet zo'n haast maken met e2e4 en 11.Pc3 Le7 12.Lg5 of 11.Lg5 Le7 12.Pc3 spelen.

18.a3 overwegen Michel en Rybka ook :-)

18.Lh3 dan Db6 en 19.f5 is dan fout wegens 19...Td8

Leo Kranenburg zei

Top! Waarom Bh3 en f5 niet goed zijn, snap ik nu wel. Maar waarom overwegen Michel (daar twijfel ik altijd aan) en Rybka (daaraan wat minder) a3? voor mijn gevoel kan zwart nu nog geen b4 spelen, en als hij a5 speelt, heb je meteen a4. Of speel je a3, zodat a5 noodzakelijk wordt, om Nc3 te voorkomen? (al, waar kan dat paard naartoe? e5 ondersteunen?)

Teach me ;-)