donderdag 13 augustus 2009

I love BJÖRN BORG

Een impressie van de eerste ronde van de PK RSB.

De eerste ronde van het Persoonlijk Kampioenschap van de Rotterdamse Schaakbond zit er weer op. Op de website van RSB werd al door de heren Damhuis en Zondag een aantal vermakelijke voorbeschouwingen geplaatst. Maar aangezien de schakende schrijvers er deze avond nog niet bij waren, is aan mij de eer gegund om als schrijvende schaker het bal te openen met deze korte impressie.

Traditiegetrouw is de organisatie weer volledig in handen van de familie Van der Beek. Inmiddels is dit schaakgekke gezin al zo goed op elkaar ingespeeld dat organisator Simon de eerste avond vrouwlief Wies en zoon Ruud vrijaf kon geven om boodschappen te doen in Duitsland, dus met de catering zit het dit toernooi wel goed. Ook de lokatie is sinds jaar en dag hetzelfde: de RET remise aan de Kleiweg in Rotterdam Noord, met dat net effe te kleine gebouwtje met die net niet lekker zittende stoelen, waarvan er sowieso veel te veel van zijn, want schakers hebben ruimte nodig, en niet alleen op het bord. Maar de speelruimte is gratis, en we mogen Simon dankbaar zijn dat hij dit toch elk jaar weer voor ons schakers organiseert.

Dit jaar doen er maar liefst 82 deelnemers mee. Dat is niet een record, want twee jaar geleden waren het er zelfs 84, maar toch een uitverkocht huis, en dat kunnen ze bij Feyenoord niet zeggen. Ook dit jaar is RSR Ivoren Toren met 10 deelnemers hofleverancier, maar Erasmus met 8 deelnemers is een verrassende tweede. Charlois Europoort toont op haar website ook 10 namen, maar die tellen de huurlingen en oud-leden ook mee. Ja, zo kan ik ook de sterkste vereniging van de RSB worden. In werkelijkheid zijn het 7 deelnemers, net zoveel als Rotterdam. Het is trouwens bemoedigend om te zien dat er naast deze vier grote Rotterdamse clubs ook genoeg deelnemers zijn uit de regio Gouda en de Drechtsteden, want dat is wel een anders geweest. Het mag dan in de volksmond dan wel het Rotterdams kampioenschap heten, de RSB bestaat uit veel meer clubs dan alleen uit Rotterdam.

De avond begon met een minuut stilte ter nagedachtenis aan tweevoudig RSB kampioen Adrie P. Maakenschijn, die in 1959 en 1964 kampioen werd. Daarna werd het toernoooi geopend door Kees van der Waal, secretaris en eminence grise van de RSB, die ondanks zijn toezegging om het kort te houden zich bijna verloor in de vele anekdotes die hij tijdens zijn lange loopbaan als bestuurder heeft verzameld.

De charme van zo’n PK zit voor mij ook een beetje in het feit dat je toch altijd weer heel veel oude bekenden weer eens ziet. Want waar kun je nou bijvoorbeeld good old Jan van Elburg zien spelen tegen RSB coryfee Frans Maas? En wat is nou leuker als Ab Scheel weer met zijn camera voorbij komt sluipen om stiekem een foto van je te maken? En wanneer leert Jan de Graaff het nou eens om niet die ijzeren bordnummerbordjes uit zijn handen te laten vallen?

Op zo’n eerste avond is het altijd even kijken hoe het deelnemersveld eruit ziet. Groep A is een behoorlijk pittige groep, met zo’n 15 kanshebbers met een rating boven de 2000, en daaronder een grote middenmoot. Tussen de nummer 15 Paul Tromp en de nummer 33 Sophia Thoma zit maar 100 ratingpunten. Zelf heb ik het gevoel dat ik in deze groep iedereen wel aardig partij kan geven, maar dat er ook geen enkele gemakkelijke tegenstander tussen zit. Dat zal wel weer een plekje ergens onder het midden worden.

Op de topborden was het voor de hoger geplaatste spelers toch wel zweten in deze ronde. Rogier van Arkel speelde heel snel remise tegen Arie Verschoor, maar op de overige borden werd tot op de laatste seconden geknokt voor de punten. De kampioen van de afgelopen twee jaar FM Oscar van Veen won ternauwernood het lopereindspel van Lennard den Boer. Lennard verdedigde zich de hele avond knap, maar in het zicht van de remisehaven vergaloppeerde hij zich alsnog, en gaf zo de verdiende remise uit handen. Dat is net dat kleine beetje verschil dat Oscar tot een kanshebber maakt.

Op bord één mocht Spijkenisser Leo Kranenburg het opnemen tegen ratingfavoriet FM Bonno Pel. Aanvankelijk leek het erop dat hij kansloos weggetikt zou worden, maar Bonno wist het niet direct af te maken. In plaats daarvan hield hij de stelling onder controle, en met het verstrijken van de tijd wist hij zijn tijdsvoorsprong te behouden totdat in moeilijke stelling Leo door zijn vlag ging. Zo wint nou een goede meester zijn partijen.

Op bord drie wist Hans Ranft titelkandidaat Nathanaël Spaan knap op remise te houden. Tenslotte verloor Melvin Holwijn op onthutsende wijze het dame-eindspel van Hans van Nieuwenhuizen. Melvin begon het dame-eindspel met een pion meer, maar probeerde ijzer met handen te breken en ging daarbij veel te ver. Een pijnlijke nederlaag voor iemand die ik dit seizoen toch veel beter voor de dag heb zien komen.

Kijken we met een schuin oog nog even naar de dames. In groep B wist Elise Juijn te winnen van Peter de Weerd, in een partij die ik helaas niet heb meegekregen. Joop Michel toonde zich een ware gentleman door in verloren stelling, maar met nog heel weinig tijd op de klok voor zijn tegenstandster, op te geven tegen Danielle Talmon. Tabitha Snikkers trof het niet met tegenstander Klaas de Ruyter. Klaas won gedecideerd, en dat zal de jongste van de zusjes Snikkers niet leuk hebben gevonden, getuige het notatiebiljet dat ik later buiten tussen de tramrails vond. Om publicatie te voorkomen ben ik uiteraard bereid om tegen vindersloon het biljet terug te geven…

In groep A deed oudere zus Naomi het niet veel beter. Zij verloor van Jan Pieter Vos, wat dan ook weer geen schande is want Jan Pieter is zevende geplaatst op rating. Concurrente Sophia Thoma mocht het opnemen tegen Jaap Staal, lid van het kampioensteam van Charlois dat in 1969 en 1973 Nederlands kampioen werd. Sophia verloor een kwaliteit, hield daarna nog heel lang hardnekkig stand, maar moest uiteindelijk toch erkennen dat het verschil van meer dan 60 jaar aan schaakervaring de doorslag gaf.

Tot slot: wat is dat nou met die bizarre titel boven dit verhaal? Wel, één der genoemde dames (we noemen geen namen) was deze avond gekleed in een T-shirt met deze opdruk. Nu zijn al deze dames van een leeftijd dat zij de vijfvoudig Wimbledon kampioen nooit live hebben kunnen zien spelen, dus vond ik het al raar dat zij deze naam überhaupt zouden kennen, maar ik heb me laten vertellen dat deze voormalige tennisheld nu goede zaken doet in ondergoed (of lingerie of zo, ik heb daar niet zo veel verstand van). Of Björn Borg bij alle dames even populair is weet ik niet, maar misschien komen we daar nog wel achter als het nog wat warmer wordt. In ieder geval zal het me met deze wetenschap moeite kosten om me de volgende rondes te concentreren…

Carel Vredenborg

Zie voor alle info: http://www.r-s-b.nl/pk2009/

9 opmerkingen:

Jason Z. zei

Gaat prima zo Carel. Damhuis en ik hoeven niet langs te komen!

Anoniem zei

Liep ik na een paar minuten rond stond John Leer met zwart na een zet of tien al 2 stukken voor, dames algeruild .tegen een 1911 speler die zijn dag niet had. Lennard den oer zat uitstekend te spelen tot toen beide spelers in hun laatste 5 minuten bezig waren een remsie eindspel verknalde ( Oscar van Veen had een vrije b pion ergens op b4 beide heren hadden een witte loper en wit een koning ergens rond a5 en zwart rond d8. Verder was de laatste speler Gerrit Boer die hard zwoegend een verdiende punt binnen sleepte. Adri verloor op Adri wijze. Andre Coenen had een bye. Carel Vredenborg wist met een aantal fraaie zetten een toreneindspel te winnen. Zien we hopelijk nog terug. En ik won uiteindelijk van Paul Dekker.


Cor de Wit

Anoniem zei

wanneer komt het clubblad online?

Adri zei

Cor zei: Adri verloor op Adri-wijze
Ik ben 16 jaar lid, 70% verloor ik
op Adri-wijze. Ik heb sterke vermoedens dat ik tot mijn schaak pensioen met dat Adri-handicap zal blijven spelen. Als na mijn pensioen wordt gevraagd: "heeft u dan helemaal niets goed gedaan?" Jawel als handicap-schaker.
Ik kwam gisteravond laat doodziek thuis en zette de stelling op nog voor 28...Te8??? ik wist genoeg.
s'morgens werd ik wakker met een Adri-nachtmerrie. Het heeft me de hele dag achtervolgt.
Op moment van schrijven is het weer gezakt met de wetenschap elke ronde is nieuwe ronde nieuwe kansen.

Anoniem zei

Verslag PK RSB ronde 1 van Carel Vredenborg, alias de Cock (met C O C K)

Wat mij opvalt is dat Carel, als een echte amateur de Cock, gevolgtrekkingen kan maken, zonder iets te hebben gezien. Hij weet in zijn verslag te melden dat Tabitha heeft verloren van Klaas de Ruijter. Op zich is dit niet zo'n moeilijke conclusie van onze de Cock, als je maar goed naar de einduitslag kijkt. De conclusie dat Tabitha daar niet blij mee was, omdat hij haar notatieformulier heeft gevonden tussen de tramrails, vind ik heel erg knap. Zij heeft de partij in het nieuw uitgereikte notatieboekje opgeschreven. Het notatieformulier kan dus niet door Tabitha zijn weggegooid. Hieruit zou Vledder de conclusie trekken, dat Carel nooit bij de partij van Tabitha heeft gekeken, anders had hij dit detail, opmerkzaam als een echte de Cock, zeker hebben gezien. De opmerking dat Tabitha gedecideerd van het bord is geschoven zal dus ook wel volledig aan de fantasie van onze modebewuste(loze) Carel zijn ontsproten (zelfs mijn oma van 82 jaar kent de hype rond de Björn Borg kleding). Als er over vindersloon gesproken moet worden, kunnen we het misschien beter over schadevergoeding wegens smaad hebben.

Ook heeft Carel, of was het nu de Cock?, niet gekeken bij mijn partij. Anders had hij kunnen vaststellen dat ik een groot deel van de partij gewonnen heb gestaan, met een pion voor. Pas veel later in het eindspel bleek mijn voordeel niet voldoende, waarschijnlijk door een iets te snel ingezette aanval door het centrum, waardoor Jan Pieter zich kon herstellen. Later tijdens de analyse zag ook Jan Pieter niet waar het omslagpunt nu precies zat, zodat hij uiteindelijk wel blij was met de punt (logisch) maar niet vond dat hij hem echt had verdiend (sportief zoals Jan Pieter altijd is).

Ik hoop dat Carel zich bij zijn volgende verslagen wil beperken tot feiten, zoals de "echte" de Cock wel doet, en niet zelf gevolgtrekkingen maakt op basis van veronderstellingen.

Naomi

Si Tumbuk zei

Naomi, prachtig geschreven, complimenten! Maar leer dit: er is niets leuker dan gevogtrekkingen maken op basis van veronderstellingen.

Mijn zus was vroeger helemaal weg van Bjorn Borg (ik bedoel die van vlees en bloed, die laffe baseliner die het terugpingelen van ballen tot levensdoel had verheven), maar ik ga haar nu even bellen om te vragen of ze er nog steeds zo over denkt, nu we weten dat hij in dameslingerie rondloopt.

Zijn spel kennende, hadden we dit dertig jaar geleden overigens ruimschoots kunnen voorspellen.

Dan maar gewoon een degelijke sloggi en spelen als McEnroe!

JCA zei

Een Naomi die "een groot deel van de partij gewonnen heeft gestaan"?
Waar ken ik dat nou toch van?
Klaas stond klaarblijkelijk op het juiste moment gewonnen.
Dat moet heerlijk geweest zijn; Als Ivan Lendl alles onder controle hebben, koel de fanatieke blikken van het publiek terugkaatsen, uiteindelijk de winst nemen.

Hoe zou een kledinglijn van Lendl er uit zien? En wat droeg Mevrouw Wilander/Edberg in die tijd?

Het allermooiste Bjorn Borg-shirt draagt mijn vriendin, maar dat zal wel met het totale plaatje te maken hebben...

Adri zei

Stond ik buiten een sigaretje te roken toen ik op de achtergrond wat conversatie opving tussen Naomie Snikkers en Hans van Nieuwenhuis.
Naomie: Carel kan wel leuke stukjes schrijven maar dit is beneden peil.
en met dat T-shirt slaat ook nergens op en dat papiertje op het spoor hoe krijgt hij het voor elkaar.
Hans: gelukkig, ik kan niet schrijven en trouwens het risico
om op die site te schrijven is veel te groot.
Onbedoeld heeft Carel en ik vermoed bij meer mensen zoveel indruk gemaakt dat hij nu ineens een bekende Nederlander is geworden.

PeterK zei

Zwaar overdreven allemaal natuurlijk. Gaat h-e-l-e-m-a-a-l nergens over. Ik denk dat de reactie(s) van Naomi aanzienlijk milder zouden zijn als ze 3,5 uit 4 had gehad i.p.v. 1 uit 4. Of misschien heeft ze wel 1 uit 4 dankzij het stukje van Carel....oei