zaterdag 15 augustus 2009

ELEMENTARY, MY DEAR WATSON

It is a capital mistake to theorize before one has the facts”

Tijdens de tweede ronde van de PK vielen er veel verrassingen te noteren, niet in de laatste plaats naast het bord. Het blijkt dat de website van de RSB goed en aandachtig gelezen wordt, getuige de vele reacties op het verslag uit de eerste ronde. Natuurlijk is een rondeverslag of zomaar een impressie van het toernooi veel leuker dan een droge opsomming van uitslagen en de indeling van de volgende ronde. Tot nu toe heeft een aantal in- en outsiders zich gewaagd aan het schrijven van een onderhoudend stukje, meestal in een licht ironische trant met net genoeg “tongue in cheek” om bij de meeste mensen een glimlach op de lippen te brengen. Dat daarbij omwille van de schrijfstijl de waarheid enigszins geweld aan wordt gedaan – soms willens en wetens, soms ook gewoon uit onwetendheid of naïviteit – is hopelijk voor de meeste mensen duidelijk, in ieder geval voor de stukjes van mijn hand.

Zo heeft de kwestie van het verloren notatiebiljet nogal wat stof doen opwaaien. Uit de uitslag van de partij en het mooie handschrift meende ik te moeten opmaken, dat dit notatiebiljet van verliezende partij (Tabitha Snikkers) was, maar niets is minder waar. Nog vóór aanvang van de tweede ronde kwam Klaas de Ruijter naar mij toe om te vertellen dat het zijn notatiebiljet was dat ik had gevonden. Tja, daar gaat je hele verhaal. Als tegenwerping kan ik alleen maar opperen dat Klaas wel een erg mooi – bijna feminien – handschrift heeft, maar hij is per slot van rekening schoolmeester, en heeft waarschijnlijk vroeger op de kweekschool nog het aloude vak van schoonschrijven geleerd. En een oplettend toeschouwer had wel gezien dat Tabitha niet een notatiebiljet maar netjes de partij in het uitgereikte notatieboekje had opgeschreven.

Ook in de bespreking van de diverse partijen schijn ik de plank volledig hebben misgeslagen. Nu heb ik meestal de handen vol aan het volgen van mijn eigen partij, en slechts sporadisch kan ik hier en daar een glimp opvangen van de gebeurtenissen op een ander bord. Zoals veel toeschouwers tel ik dan de poppetjes op en naast het bord, laat de schaal van Euwe erop los, kijk of niet één van de twee partijen duidelijk beter of gewonnen staat, en trek dan een conclusie, die ik dan verifieer met de uiteindelijke uitslag. Vaak zit ik er naast, en heel af en toe heb ik wat meer tijd gehad om de partij echt te volgen, en kan ik een afgewogen oordeel geven over de partij. Tijdens de eerste ronde heb ik sommige partijen niet of nauwelijks van dichtbij kunnen volgen. Om dan toch verslag te doen van een aantal interessante confrontaties is het soms nodig om de fantasie de vrije loop te laten. Dat daardoor mijn stukjes niet getuigen van schaakjournalistiek, maar misschien meer van (b)roddeljournalistiek, moge duidelijk zijn

Het is altijd een afweging welke personen en welke partijen wel of niet genoemd worden. Spelers zijn soms teleurgesteld dat hun partij niet wordt genoemd. Anderen hadden liever gezien dat hun prestatie slechts in de vergetelheid der statistieken terug te vinden is. Uiteraard gaat de primaire aandacht uit naar clubgenoten, de spelers op de topborden en de meespelende dames. Daarbij valt mijn oog wel eens op iets interessants, dat aanleiding is voor het schrijven van een stukje, met een mooie, toepasselijke titel. Het schijnt dat Björn Borg tegenwoordig bij bepaalde mensen populairder is dan die was in de periode dat ik hem als held beschouwde.

Mocht iemand zich onheus bejegend voelen door hetgeen ik in het verslag van de eerste ronde heb geschreven dan spijt me dat. Het is niet de bedoeling om mensen te kwetsen, maar puur en alleen om een onderhoudend stukje te schrijven dat hopelijk door veel mensen wordt gelezen en gewaardeerd. Enig relativerings- en incasseringsvermogen is daarbij wel gewenst. Het staat een ieder vrij om zelf zijn of haar verhaal te vertellen en te publiceren. Ik wens de komende stukjesschrijvers op de RSB website dan ook veel wijsheid toe.

Terug naar de tweede ronde. Hierin mocht ik met zwart tegen Rik Ensering. Tijdens mijn mentale voorbereiding in de auto op weg naar huis dacht ik terug aan een partij van zo’n 25 jaar geleden, waaraan ik heel slechte herinneringen bewaar. Ik was vast van plan om het dit keer in zelfde opening een stuk beter te doen. Probleem was alleen dat Rik al sinds een jaar of tien is geswitched van e4 naar d4, en daar kwam ik pas achter na zijn eerste zet.. Weg mentale voorbereiding, een opening op bekend terrein van Rik, een positionele puinhoop, met twee stukken die de hele partij op hun beginveld hebben gestaan. Een vreselijke veegpartij, die een plekje krijgt naast die andere verliesbeurt.

En het had zo mooi kunnen zijn, want John Leer won wel, en heeft nu samen met Rik als enige nog twee uit twee. Vredenborg – Leer aan het eerste bord van de PK RSB, wat een affiche was dat geweest.

Aan de overige topborden werd hier en daar wel hard gestreden, maar vielen alleen remises te noteren. Cor de Wit wist toch wel knap met wit FM Oscar van Veen op remise te houden, en was binnen no-time vertrokken. Hans van Nieuwenhuizen maakt ook ogenschijnlijk makkelijk remise, maar misschien moet ik wat voorzichtiger zijn met die uitspraken. Jaap Staal leverde een puike prestatie door met zwart tegen FM Bonno Pel stand te houden. En de laatste speler met één punt, Bernhard van der Knijff speelde ook remise, tegen Nathanael Spaan.

Naast de genoemde spelers met twee uit twee staan er nu 14 spelers op 1,5 punt, waaronder ook André Coenen, die na een bye in de eerste ronde een fraaie overwinning boekte op Jan Vonk. Melvin Holwijn, die ik had getipt als kanshebber, verloor weer, nu van Sophia Thoma. Ik heb niets van deze partij gezien, dus doen we er maar het zwijgen toe, maar het lijkt me dat dit een goede prestatie is van Sophia. In de strijd om het dameskampioenschap staat Sophia nu een punt voor op Naomi Snikkers, die verloor van Lennard den Boer. Sophia mag nu tegen ondergetekende; alle kansen dus om de voorsprong uit te bouwen.

In groep 2 ging het wat minder met onze clubgenoten. Gerrit Boer verloor van de kampioen van vorig jaar Kees van ’t Hoff, en Adri Jumelet verloor van Tabitha Snikkers. Ook hier zullen we maar niets meer aan toevoegen, want Adri pijnigt zich al genoeg van zichzelf. Gerrit mag nu proberen het op te nemen tegen Tabitha. Ben ik even blij dat ik niet in die groep zit. Misschien moet Ronald Damhuis ook maar een prijs instellen voor de dame die het meeste aantal punten tegen Charlois Europoort scoort….

Carel Vredenborg

Zie voor alle info: http://www.r-s-b.nl/pk2009/

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Het nodigt allemaal bepaald niet uit om voor die rsb site te schrijven. Damhuizen en stoffige oude bestuurders worden daar nog net getolereerd maar dan heb je het ook gehad. Maar bij de Oude Dame mag je altijd op haar schoot klimmen om je leuke verhaaltjes te doen hoor Carel! Hoe roddeliger hoe beter! Maar krijgen we trouwens nog partijen van clubgenoten te zien hier?!

Adri zei

Mijn complimenten, dat Carel de moeite doet om PK-RSB stukjes te schrijven op een wijze dat hem enige journalistieke kwaliteiten niet kan worden ontkent en met een fantasierijk sausje erover heen leest het wat luchtig en vermakelijk. Dat niet iedereen even gediend is van zijn stukjes moet hij maar op de koop toenemen.
Zijn stukjes zijn tenminste levendig en er is gelukkig leven in de brouwerij.