donderdag 15 oktober 2009

Risicowedstrijd verdiend gewonnen door derde

Gisterenavond heeft het derde team soepeltjes en dik verdiend met 5-3 gewonnen van SO Rotterdam 3. Wij moesten maar liefst drie basisspelers missen, dat waren ook nog niet de minsten: Hans Uitenbroek, Arjen Kouwenhoven en Ton Dulk. Het tekent maar weer eens hoe sterk wij in de breedte geworden zijn. Met invallers als Carel Vredenborg en Andre Coenen hoef je nauwelijks aan kwaliteit in te leveren.

Dan even kort de wedstrijd vanuit schaaktechnisch opzicht bekeken. Op bord 1 speelde ik remise tegen John Schell. Ik kwam erg goed uit de opening, en snoepte een pion mee. Ik koos uiteindelijk voor een lopereindspel met nog steeds de extra pion. Ik wist dat de remisemarge hierdoor toenam, maar omdat we al 4 punten hadden wilde ik geen risico nemen om in een toreneindspel nog ergens een cruciale fout te maken. Toen John remise aanbood fluisterde Peter Kemner fijntjes in mijn oor dat het 4-2 voor ons stond en dat Jesus moeilijk stond. Eigenlijk bedoelde Peter “aannemen die remise, sukkel!”. En hij heeft groot gelijk natuurlijk. Hiermee was de winst een feit.

Op bord 2 speelde Peter Kemner in mijn ogen een prima pot tegen John van Baarle. In een complexe stelling en weinig tijd bood John remise aan. Ik vroeg Peter of hij een geforceerde winst zag in 5 zetten. Dat was niet het geval. Dus aannemen die remise, hetgeen geschiedde. Een prima pot en ongetwijfeld het resultaat van uren voorbereiding.

Op bord 3 speelde Gerard Kool remise tegen Cor de Zwart. 99% van de club had al een drietje ingevuld op het toto-formulier, dus heel verrassend was het niet…

Op 4 speelde Gertjan Pellikaan een hele mooie en thematische partij tegen Vreugdenhil. In Euwe-stijl (whatever that may be) werd Frans vanuit de opening weggeschoven. Een overwinning uit het boekje (van diezelfde Euwe). Prima debuut van ons geheime wapen!

Op bord 5 speelde lastminute invaller Carel Vredenborg tegen Martin Noordijk. Martin is een taaie, die je niet zomaar onder de tafel schaakt. Toch lukte het Carel om vanuit de opening direct het initiatief te pakken, dit keer zonder onbegrijpelijke offers. En dan is Carel levensgevaarlijk. Het kostte nog enige moeite om het punt binnen te slepen, maar ook dit was een prima pot en een verdiende overwinning.

Op 6 mocht Jesus Canedo aantreden tegen Marius Strijdhorst. Ook dit was een spannend en boeiend gevecht. Jesus kwam een kwaliteit achter, maar had duidelijk actief tegenspel. In vliegende tijdnood, met beide ongeveer nog 1 minuut op de klok, werd in een toreneindspel de vrede getekend.

Op bord 7 speelde Andre Coenen tegen Kastelein. Het zou de enige verliespartij van de avond worden. Andre maakte in de opening een vergissing, waardoor hij een pion verloor. Later offerte hij nog een pion voor aanval. De aanval kwam niet echt van de grond, en verlies bleek onvermijdelijk.

Op 8 speelde ons andere geheime wapen, Sophia Thoma. Sophia speelde een prima partij tegen Theo Hoogesteger. Theo leek in de opening aanval te hebben, maar feitelijk stelde dat niet veel voor. Sophia stond toen al een pion voor. Later offerte Theo een stuk, maar ook dat sloeg niet door. Uiteindelijk kwam Sophia in een eindspel terecht van K tegen K+L+P. We weten allemaal dat het gewonnen is, maar maak het maar eens waar in tijdnood en andere bijkomende spanningen. Met haar vlag op vallen zette Sophia Theo mat, een formidabele prestatie en Sophia op 2 uit 2!

Tja, wat kan ik nog meer over deze avond zeggen. Ik hou niet van imitaties, maar bij onze vrienden van Ivoren Toren hebben ze nog wel eens de gewoonte om in hun verslagen gele of rode kaarten uit te delen aan tegenstanders of aan eigen spelers. Laat ik mij hier beperken tot het uitdelen van de kaarten. Naar mijn mening had Sophia’s tegenstander 4x rood moeten hebben:

  • 1x direct rood door als wedstrijdleider nota bene Sophia er op te wijzen dat ze na de 35e zet moest blijven noteren tot 5 minuten voor tijd, onder het mom van “dat is een nieuwe regel”. Slaat totaal nergens op, zie artikel 23.2, pure intimidatie dus!
  • 1x direct rood door vervolgens in het hierboven beschreven eindspel, met vlag op vallen van Sophia en zelf nog ruim 20 minuten op de klok NIET meer te noteren, dit ook tot frustratie van enkele teamgenoten van hem. Om de 6 zetten zette hij nog wel een streepje.. In combinatie met zijn eerste rode kaart moet dit eigenlijk een paarse kaart zijn.
  • 1x direct rood doordat hij in het verre eindspel met kale koning zegt dat hij haar dan maar door de vlag moet jagen, terwijl ieder weldenkend mens weet dat in zo’n stelling Sophia toch altijd remise heeft, en zo’n opmerking alleen maar bedoeld kan zijn om Sophia uit haar concentratie te halen.
  • 1x direct rood doordat deze man zichzelf in het team zet, en tegelijkertijd teamleider EN wedstrijdleider is, maar daar totaal niet capabel voor is. Sophia kon de wedstrijdleider er niet bijhalen aangezien ze tegen de wedstrijdleider zelf speelde!

RSB: grijp in, dit gaat al jaren zo daar. Pas het reglement aan, of sommeer die club dat ze een capabele, non-playing wedstrijdleider aanstellen. Want dit gaat binnenkort weer mis.

"Gijs ben je boos?" Ja, behoorlijk. "Oh, zo kennen we je niet?"  Jammer dan. "Maar wat bereik je hiermee?" Niks, maakt me niets uit, ik heb het van mij af geschreven. Ik ben overigens al zes jaar niet meer zo boos geweest, dat was toen ik tegen een aangeschoten tegenstander speelde.  Dus het mag wel weer eens!

Gijsbert Kamerman

6 opmerkingen:

Ton zei

Gefeliciteerd mannen en dame! Ik ben blij dat ik een goede vervanger had in Carel!

Ton zei

Vorig seizoen was er met diezelfde persoon van SO Rotterdam heibel in zijn partij tegen Sascha, dus of hij heeft iets tegen CE of er schort iets aan zijn karakter...
P.S. Carel was niet lastminute invaller maar had altijd nog 24 uur om zich in te stellen / voor te bereiden op de partij...

Anoniem zei

Gefeliciteerd,

ik heb Theo meestal sportief bezig gezien, misschien door de druk / emoties dat het nu anders was.
In ieder geval een mooie overwinning en erg knap van Sophia
Cor

Si Tumbuk zei

Dat zelfs iemand als Gijsbert ontstemd raakt, zegt wat mij betreft genoeg. Verleden jaar was Hoogestegers houding jegens Sascha tijdens hun onderlinge partij eveneens min of meer genant te noemen.
Het doel van dit soort gedragingen is uiteraard om de tegensatander uit zijn of haar ritme te halen. Het beste antwoord hierop is het antwoord dat Sophia en Sascha hem gaven: gewoon rustig blijven en je niet uit de tent laten lokken.
Het uitspelen van K+L+P tegen K is Sophia wel toevertrouwd, zoals ik eens voorafgaande aan een clubavond mocht aanschouwen. Ze wist derhalve dat ze de stelling ook ditmaal tot winst zou voeren, dus waarom zou je je dan druk maken om de gedragingen van je tegenstander?

Anoniem zei

Sophia,

Volgende keer bij zo'n situatie gewoon mat in 35 aankondigen en hem mat zetten.

Observer

Arjen zei

Bonzai! Altijd leuk om zulke berichten te lezen op vakantie.

Groet.