zaterdag 10 oktober 2009

Hobbelige rit in de Huifkar

Soms heb je meer oponthoud dan dat je wilt. Ik had mij voorgenomen om op donderdag 8 oktober 2009 met het tweede viertal (waar ik in zit) te gaan spelen tegen Sliedrecht. De afspraak was dat ik rond 7 uur Fritz Dueller zou ophalen en daarna Henk van der Velden en Stoffer Sprang.

Helaas had men juist die dag bedacht dat een kettingbotsing op de A58 nabij Ulvenhout een goed idee zou zijn. Dat hadden ze geheel verkeerd bedacht Hoe dan ook stond ik om 18.15 uur nog in de buurt van Tilburg stond en ik dus niet op tijd in Rotterdam zou kunnen zijn. Gelukkig vond ik Coen van Baren bereid om mijn taken als chauffeur en speler over te nemen.

En zo togen zij vol goede moed naar de ruimte boven het café bekend De Huifkar.

Het eerste bord dat klaar was bord 4. Stoffer had zijn dame in laten staan, maar die nam zijn tegenstander niet. Zoals hij aangaf zou het spel dan heel erg snel zijn gespeeld. En ze wilde er een leuke pot van maken. Een hele sportieve gedachte van de teamleider van Sliedrecht Leo Koppelaar. Hij heeft het geweten. Stoffer heeft het hem heel erg moeilijk gemaakt. En lang leek het alle kanten op te kunnen gaan. In het eind spel heeft Leo toch het betere van het spel gekregen en de partij naar zich toegetrokken.

Op bord 2 was Henk van der Velden in een zwaar gevecht tegen Leen Dubbeldam. Het was een positioneel spel dat steeds meer op slot werd gezet. Het wachten was op wie het eerste foutje zou maken. Daar wilde geen van de spelers op wachten en zo werd het remise.

Op bord 3 was een ontketende Fritz Dueller bezig tegen Hans Dueller. Vanaf het begin domineerde Fritz alle 64 velden. Tegen half elf bood Fritz remise aan die met beide handen werd aangenomen. Als Fritz twee of drie zetten had doorgespeeld had hij gewonnen. Fritz toonde met zijn spel weer eens aan hoe goed hij eigenlijk kan schaken.

Resteert het bord van Coen van Baren. Hij speelde tegen de oud-voorzitter van Sliedrecht Jan Veenis. Coen speelde in oorsprong zoals Coen altijd speelt. Gedegen, goede opening en met initiatief. Gerust kan worden gesteld dat hij halverwege de partij gewoonweg gewonnen stond met een pracht van een koningsaanval. Maar ja, in de huifkar hobbelt het weleens en als stukken omvallen dan verandert er een hoop. Jan Veenis creëerde een vrijpion die Coen tot overgave dwong.

Kortom was een gezellige en schaakrit in de Huifkar. Maar de volgende keer nemen we veiligheidsgordels mee. Dan blijven we vast wel beter zitten.

Geen opmerkingen: