donderdag 22 oktober 2009

Active chess

Gaarne zou ik de belangstelling onder de leden willen peilen voor een middag active chess. Active chess is een vorm van schaak waarbij de tegernstanders op diverse borden tegelijk tegen elkaar spelen (met aan ieder bord een lopende klok). Het toenmalige Volmac Rotterdam heeft in het verleden een toernooi onder grootmeesters georganiseerd op, naar ik mij meen te kunnen herinneren, initiatief van Bronstein.
Ik zou een toernooitje willen voorstellen, enkelrondig of dubbelrondig, ongeveer 25 minuten per partij (Fischertempo), dwz 10-15 p.p.p.p., waarbij de spelers aan 4 borden tegelijk spelen en aan één bord de verplichte openingszetten 1.d4 d5 spelen, aan één bord de openingszetten 1. d4 anders, aan één bord de openingszetten 1.e4 e5 en aan één bord de openingszetten 1.e4 anders. Het wordt al leuk bij 8 deelnemers; in geval van grote belangstelling denk ik dat er maximaal 32 spelers mee kunnen doen. In ieder geval zal het zeer interessant worden voor toeschouwers! Dit laatste zal met name gelden als er kan worden afgesloten met een finale aan 8 borden.
Belangstellenden kunnen zich hieronder aanmelden.

10 opmerkingen:

Kresna zei

Lijkt me leuk! Bronstein was destijds inderdaad de bedenker en hij was er nog goed in ook.

Si Tumbuk zei

Kresna,

Goed om te horen! Ik schrijf me bij deze ook in, dus tot nader order is de finale Soerjadi-Borst! Wie de club de schande van een dergelijke finale wil besparen (Soerjadi heeft nog wel representatieve waarde, maar een Borst in de finale, dat kan toch echt niet...), kan zich nog inschrijven om deze finale te verhinderen!

Sophia zei

nou dat doe ik dan maar... :)
het lijkt me echt leuk!

André Coenen zei

Leuk initiatief!! Ik doe bij deze ook mee.

Si Tumbuk zei

Mondelinge blijk van belangstelling was er verder van Uitenbroek, Jan jr, Angelique, Smits, Julian, Arjan vd Leij en wellicht ook van Pellikaan.

Arjen zei

Hoi Filip,

Ik ga meedoen, ga alvast in training.

Groet, Arjen

Jan jr zei

Ik doe ook mee Filip,het was echt leuk afgelopen vrijdag:p

Si Tumbuk zei

En inmiddels zijn er ook positieve reacties van Van Baarle en Van Malde.
Hopelijk komen er nog meer aanmeldingen van spelers in de categorie 1700-1900 (hoewel Piet Verheij desgevraagd antwoordde dat hij met EEN partij al moeite had) en ook spelers met rating onder de 1700 hoeven niet bevreesd te zijn: er wordt dan gewoon in verschillende categorieen gespeeld.
Binnenkort volgt een voorstel voor de speeldatum.

Anoniem zei

Lijkt mij leuk, en goed voor de lijn :) Gijsbert

Arjan zei

Gaat dit nog een keer doorgang vinden? En de snelschaakfinale, vindt die nog plaats, en wanneer?