zaterdag 17 oktober 2009

Grote nederlaag voor het zesde team

Een team van Charlois Europoort moest de spits afbijten met een verlies in de RSB-competitie. Tot ons verdriet is het zesde team er thuis niet in geslaagd van Krimpen aan den IJssel 4 te winnen. En we hebben ook niet zoveel kansen gehad.
Als we de borden langs lopen, dan zien we dat Robin Lecomte (1) tegen de sterke Eduard Hoogenboom (1792) een goede remise haalde. Prima resultaat. Op bord 2 leek Coen van Baren gemakkelijk te kunnen winnen. Dat was ook wel gelukt als hij geen toren weggegeven had. Het gebeurt Coen vaker dat hij aan het einde van de partij eenvoudige dingen over het hoofd ziet. Jammer, hij verdiende meer. Ondergetekende (3) haalde als enige een vol punt binnen. Ging dat gemakkelijk? Neen. Omdat dit de enige partij is waar ik intensief mee bezig geweest ben, vertel ik er iets meer over. Tegenstander Lennart Kraayenbrink opende met het koningsgambiet dat ik pareerde met d7-d5. Lennart kwam slecht uit de opening en eigenlijk had ik een snelle winst binnen bereik, dacht ik. Een pion haalde ik binnen, maar daarna deed ik het niet al te slim en kwam hij goed terug. Om een lang verhaal kort te maken, er kwam een eindspel op het bord met elk aan de andere kant vrijpionnen. Ik moest als eerste mijn toren tegen een pion die dreigde te promoveren offeren. Daarna volgde Lennart. Uiteindelijk bleek mijn tweede dame net in staat zijn twee vrijpionnen aan de andere kant van het bord tegen te houden. Aan bord 4 verloor Angelique Osinga een stuk en daarna de partij. Ook Eduard Smits (5) kreeg het moeilijk tegen de jongste Casteleijn, Robert. Hij verloor regelmatig. Rinus van de Wetering (6) en Piet van Dijk (7) haalden remises binnen. Hoe? Geen flauw idee. Tot slot was het Robert Lecomte niet gegeven aan bord 8 te winnen. Ook een remise zat er niet in. Hij verloor.
Als u meegeteld heeft, ziet u dat we met 2,5 - 5,5 de boot ingingen. Niet best, de volgende keer gaan we dat recht zetten, want eerlijk, we hebben helemaal niet zo'n slecht team als je na deze avond zou denken. Omdat mijn verlaggeving op zijn minst oppervlakkig is, stel ik de teamleden voor dat we de volgende keer allemaal zelf een korte karakteristiek van onze partij schrijven en die naar mij opsturen. Ik zorg dan voor publikatie op de site.

Op de site van Krimpen (www.svkrimpen.nl) staat een mooi verslag van de tegenstander.

9 opmerkingen:

Adri zei

Tja als je naar ratings kijkt van de jeugdspelers van Krimpen a/d IJssel 4 zou mogen verwachten dat ~300 en 400 ratingverschil geen problemen hoeft te geven. Gerrit had ~300 elo meer maar moest wel tot het uiterste en Angelique had ~400 elo meer en moest helaas het onderspit delven. Meestal kun je de ratings van jeugdspelers nooit vertrouwen omdat ze exponentiel kunnen stijgen. In werkelijkheid qua speelsterkte waren er m.i. helemaal geen rating verschillen mogelijk zelfs een kleine overdosis t.o.v. van CE6. Rinus speelde tegen een "no rating" speler maar ook hij slaagde er niet in dan een uiterst moeizame remise. Na afloop zei Rinus tegen mij dat de tegenstander ontzettend goed speelde.De arme Coen zal van zijn partij door een toren weg te geven er waarschijnlijk een nachtmerrie aan overhouden. Ik kan zeer goed met je meeleven Coen. Ik weet zelf hoe rot dat is. En de tegenstander van Eduard ook een "no rating" speler speelde m.i. sterk daar ik getuige was op het eind van een zeer doordacht Paardoffer waardoor hij op de koningsvleugel met twee gedekte vrijpionnen kon oprukken naar promotie. Met al die papieren elo's draaide de tegenstander CE6 een loer. Het is niet anders
dan uithuilen en opnieuw beginnen.
Er zijn gelukkig nog kansen genoeg voor promotie.

Si Tumbuk zei

Gerrit, eigenlijk mogen we met de hele club blij zijn dat het zo gelopen is. De spanning die er heerste, hoewel het ook wel een beetje een positieve spanning was, waarbij iedereen zich afvroeg welk team de eindeloze zegereeks zou gaan onderbreken, is nu voorbij. Iedereen kan weer over tot de orde van de dag en genieten van het spel (hoewel we dit laatste mét de aanwezige "spanning" natuurlijk ook al wel deden).
Los van deze nederlaag gaat CE 6 sowieso een heel leuk seizoen tegemoet en het kan -zoals jij aan het begin reeds voorspelde, maar nu is het écht helemaal zo- spelen zonder enige druk.

Anoniem zei

Dit was toch niet het eerste verlies van een CE-team. Of tellen de viertallen niet mee.. Viertal B heeft een nederlaag al te verduren gehad..

Er zullen heus nog wel meer nederlagen volgen van CE-teams.. De kunst is dit zo lang mogelijk uit te stellen..

Sascha

Ruud Kok zei

Het klopt Sasscha,

Het viertal B heeft al het eerste verlies geïncasseerd. De viertallen zijn een aparte competitie zonder promotie of degradatie. Wil niet zeggen dat niet iedere speler zijn best doet om te winnen.

En wat het zesde betreft: Het had net zo goed 4-4 kunnen worden. Krimpen aan den IJssel heeft goed gespeeld en terecht gewonnen. Het grootste verschil was dat de spelers van Charlois Europoort meer tijd hadden verbruikt zodat aan het eind de hete adem van de klok in hun nek woei.
En Coen heeft gewoon een paard over het hoofd gezien. Op dat moment stond hij een kwaliteit voor. Dergelijke ongelukkige zetten horen nu eenmaal ook bij het schaakspel. Het is zelfs Michel nog vrij recentelijk gebeurt tijdens het toernooi bij Anderlecht. En als het hem kan overkomen gebeurt het bij de rest zeker weleens.

Si Tumbuk zei

Petrosian liet eens een dame instaan tegen Bronstein.

Anoniem zei

wanneer komt het bestuur in spoedzitting (uit recess ?) bijeen om deze smadelijke nederlaag te bespreken. Een parlementaire enquete lijkt me wel op zijn plaats :)

Jammer mannen en vrouw .. volgende keer beter.

Frank

Jason zei

Onze opzet om met bedrieglijk lage ratings en zelfs ontbrekende ratings de tegenstanders van Krimpen 4 zand in de ogen te strooien, werkt tot dusver wonderwel. Succes verder C/E 6!

Si Tumbuk zei

Hoi Jason,

We gunnen jullie ook wel een keer een succesje....
(Niet teveel natuurlijk; CE 6 zal gewroken worden in de wedstrijden tegen Krimpen 1 en 2 ;) ).

Jason zei

Prima, uitdaging aangenomen!