zaterdag 17 oktober 2009

EEN LACUNE

Stel je voor dat de scheidsrechter in een voetbalwedstrijd meespeelt in een der elftallen. Te zot voor woorden.

Maar in de RSB-competitie is het niet verboden dat de wedstrijdleider – die uiteraard neutraal dient te zijn – opgesteld is in een der teams. Uiteraard verbieden fatsoen en redelijkheid dat dit gebeurt, maar niet iedere club is fatsoenlijk en redelijk. Dat zoiets tot onaangename consequenties kan leiden, bewijst het gebeuren in de laatste wedstrijd van ons derde.

Nu we het toch over reglementen hebben stel ik voor om een bepaling in het RSB-competitiereglement op te nemen die het de wedstrijdleider categorisch verbiedt om mee te spelen in de wedstrijd die hij leidt.

Jaap Staal.

10 opmerkingen:

Si Tumbuk zei

Ik ben het er volledig mee eens!

Anoniem zei

Dit is een goed voorstel, ik vraag mij alleen af of de wedstrijdleider wel gekwalificeerd moet zijn..

Sascha

Ruud Kok zei

Het probleem is dat kleinere verenigingen niet genoeg leden hebben die wedstrijdleider kunnen en willen zijn. Daar moet wel een oplossing voor komen. Wellicht hetzelfde als bij de KNSB, een wedstrijdleider van een andere vereniging uit de RSB?

Anoniem zei

Voor de promotie klasse geen overbodige luxe gezien het gedrag van mensen als TH maar ik zie weinig mensen naar de groene hel komen om een wedstrijd in de 4e klasse te leiden/lijden.

frank

Anoniem zei

Ik ben het er helemaal mee eens, een scheidsrechter die zelf meespeelt, dat kun je toch eigenlijk niet uitleggen.

Voor kleinere verenigingen kun je naar een oplossing zoeken, maar dat moet m.i. geen argument zijn om de regel niet aan te passen.

Ik ben benieuwd wie hier op tegen kan zijn. Ik hoop dat het bestuur dit voorstel officieel gaat indienen bij de RSB.

Anoniem zei

Kan dit tussentijds ingediend worden? of moet er een jaar gewacht worden?

Kan hier een poll voor worden opgesteld?

Een brief naar alle voorzitters van de schaakclubs?

Met het doel om een duidelijker beeld te scheppen rond de gang van rsb-wedstrijden (en niet rondom personen)

Sascha

PeterK zei

Een poll lijkt me overbodig gezien de reacties, de uitkomst staat al vast? Mail me met de vraagstelling als je er anders over denkt en dan maak ik de poll wel aan.
Overigens een prima voorstel van Jaap, maar nu herinner ik me Theo H. ook in non-playing modus en dat ging toen ook wel eens fout (kan zijn mond toch niet houden) en ook herinner ik me een non-playing WL bij IJsselmonde vorig seizoen tegen ons vierde die ook niet bepaald onpartijdige adviezen gaf in tijdnood aan de spelers van IJsselmonde 1 (ik was toen teamleider).

Si Tumbuk zei

OK Peter, omdat ook ik (als bestuurslid) de kwestie belangwekkend vind, komt langs deze weg dus de vraagstelling:

"Een wedstrijdleider mag als speler deelnemen in één van de teams die aan de wedstrijd meedoen."
a. Ja.
b. Nee, onder geen beding.
c. Nee, tenzij die wedstrijdleider gewetensvol is en Kamerman, Borst of Kemner heet.
d. Nee, tenzij die wedstrijdleider gewetensvol is en Hoogesteger heet.

Si Tumbuk zei

Frank, prachtige geuzennaam! "De Groene Hel"!

Ton zei

Inderdaad een prachtige geuzennaam! "De Groene Hel" is o.a. ook de (geuzen)naam van de supporterssite en het stadion van FC Groningen, ook wel de groene hel van het Noorden genoemd. Misschien kan onze prachtige speelzaal dan "De Groene Hel van Zuid" heten!?