donderdag 1 mei 2008

Johansson en Kamerman trainen voor snelschaakkampioenschap

Afgelopen dinsdagmiddag kwam Tommy op het impulsieve idee om die avond een snelschaaktoernooi te spelen in Amsterdam. Nu is Amsterdam op 29 april meestal erg druk, maar dit keer viel het mee. We waren keurig op tijd in het clubgebouw van schaakvereniging Het Probleem (wat een naam voor een vereniging, noem het dan “de uitdaging”).

Het bleek een klein, intiem, gezellig, informeel en sterk bezet schaaktoernooi te zijn, precies wat wij zochten! Het schema was pittig met 7 voorronden met daarna een herindeling en nog eens 9 ronden… Om 01:00 waren de partijen afgelopen, een vrij afmattend gebeuren als je het niet erg gewend bent! Tommy kwam na de voorronde in de derde groep terecht waar hij in de middenmoot wist te eindigen, de plek waar hij conform zijn rating thuishoorde. Ik zelf was blij verrast dat ik de finalegroep wist te bereiken. In de voorronde scoorde ik 5 uit 7, en dat was voldoende voor een plek in de finalegroep. In de finalegroep kon ik geen potten breken en bleef ik hangen op 2 uit 9. Een harde leerschool zo’n groep, maar ik was met mijn rating van 1943 dan ook het lachtertje van de groep aangezien de eerstvolgende 2001 als rating had, en daarna kwamen alleen maar 2100-plussers en een stuk of 5 2200-plussers. Een keer of drie heel hard van het bord gezet, een paar keer net-niet gewonnen (heb je ook niets aan), en merkwaardig genoeg de winnaar van het toernooi zowel in de voorronde als in de finale verslagen! (Djurre den Heeten, 2293). In de finale wist ik ook te winnen van Rick Duijker (2190), al kreeg hij aardig last van het Heineken syndroom.

In de laatste ronde verloor ik van Henk Schmitz (2268), terwijl topgrootmeester Yasser Seirawan belangstellend toekeek. Deze op-en-top gentleman liet achteraf even zien hoe mijn tegenstander het beter had kunnen doen, maar zei mij ook: “after that you defended terribly good”. Well, thanks Yasser!

Een leuk toernooi, wij zijn klaar voor het clubkampioenschap snelschaken bij Charlois Europoort!

Voor alle info zie: www.hetprobleem.nl/

Gijsbert

Geen opmerkingen: