dinsdag 23 februari 2010

Nog meer nieuws over CE 6

Afgelopen week kreeg u te lezen dat CE 6 won van CSV 2. Details over deze wedstrijd ontbraken en over onze positie in klasse 3C was nog niet veel te melden.

Gegevens over de stand.
We staan samen met WSV 3 op plaats 3/4, met 8 wedstrijdpunten en 28 bordpunten. Op plaats 1 staat Krimpen aan den IJssel 4 met 12 wedstrijdpunten en 33,5 bordpunt, en op de tweede plaats SO Rotterdam 6 met 10 wedstrijdpunten en 29 bordpunten. In de laatste ronde spelen Krimpen 4 en SO Rotterdam 6 tegen elkaar. Alleen als Krimpen, dat al zeker is van promotie, wint, hebben wij een kans de tweede plaats te bereiken. De tweede plaats geeft ook recht op promotie naar de tweede klasse van de RSB.

Bovendien moeten we dan in de laatste ronde van Overschie 3 winnen, en wel met grotere cijfers dan WSV 3 van Unilever 1 wint. Bovendien moeten we met met meer dan 4,5 - 3,5 winnen als SO Rotterdam slechts met 4,5 - 3,5 van Krimpen 4 verliest. Ik schat de kans dat we alsnog promoveren niet hoog in, maar je weet nooit.

Dan de partijen:
Bord 7
Onderstaand verhaal is van de hand van Piet van Dijk.

Een “pet pot”. Excuses aan het team.

Nu had ik al niet zo’n hoge pet op van mijn jonge tegenstander, die ongeïnteresseerd neerviel op zijn stoel zonder zich even voor te stellen. Heet hij nog Den Hoedt ook.

Alsof het een potje snelschaken was begon “petje” aan de partij. En het stomme is, ik liet mij meeslepen. Na een vermoeiende dag beurde het sombere zaaltje van Capelle me ook al niet erg op. Eigenlijk wilde ik naar huis. Nou dat kon ik al snel. Het potje snelschaken – iedereen weet dat ik dat NIET kan – beviel me helemaal niet. Na 6 zetten stond ik al een tempo voor en na de 10e zet een loper. Ik sukkelde in slaap, de ene na de andere pion oppeuzelend. Soms gaf ik er nog een terug, maar toen ineens twee stukken van mij dreigden te vallen had ik op mijn hoede moeten zijn. Wakker worden van Dijk!! Een stuk offerde ik nog en toen er ineens wat ernstigs dreigde, gaf ik pardoes nog een toren weg. “Nu ben ik toe aan koffie”, meldde ik, maar ik kreeg niks aangeboden, zelfs niet van mijn consumptiebon. Dan maar terugknokken, vermande ik me. Dat leverde nog een kwaliteit op, maar de stelling was al dermate verprutst dat ik het tenslotte maar opgaf. Met het schaamrood op de kaken verdween ik in de koude nacht.

Sorry mensen, dat ik jullie zo met een nul achterliet.

De volgende partij zal ik winnen, in ieder geval in volle concentratie achter het bord verschijnen. (Jammergenoeg is Piet de laatste ronde verhinderd, hij zal zijn revanche even moeten uitstellen, GB)

Bord 3
Hier speelde ik een treurige partij tegen Jan van Dijk. Ik wist dat zijn rating een 200 punten onder de mijne lag, en had daarom het voornemen eens een keer snel te winnen. Vanaf het begin probeerde ik dingen in de stelling te doen die helemaal niet geschikt waren. Vanaf het begin verbruikte ik veel tijd om toch maar snel te kunnen winnen. Vanaf het begin had ik rustig moeten spelen, maar dat deed ik niet. Goed, daarmee is een partij nog niet verloren. Rond de vijftigste zet had ik nog 5 minuten over, mijn tegenstander had nog zeeen van tijd. En ja hoor, onder tijdsdruk gaf ik een loper weg. Ik kwam nog een beetje terug, maar de overblijvende minuten werden sekonden. Door het gebrek aan tijd dacht ik helemaal niet meer na en verloor nog een toren. Met nog 13 sekonden op de klok heb ik maar opgegeven.
Hierboven baalde Piet van Dijk. Ik kan u verzekeren dat ik het ook deed.

Bord 2
Coen van Baren verloor ook, maar niet zo stom als Piet en ik dat deden. Hij speelde een niet onaardige partij waar het evenwicht pas aan het eind verbroken werd in het nadeel van Coen.

Eduard Smits (4) wisselt winst en verlies wel eens af. Nu was het winst in een degelijke partij waarin hij eerst een pion achter kwam, maar daarna met een vorkje een loper won. Hij speelde het degelijk uit.

Angelique Osinga (5) speelde niet sensationeel, maar wel erg verstandig. Langzaam maar zeker zette ze de partij naar haar hand, en won onbedreigd.

Rinus van de Wetering (6) blijft winnen. Hij had geen moeite met zijn tegenstander die nog heel lang bleef tegenspartelen. Volgend jaar moet hij eigenlijk de uitdaging van de hogere borden aangaan. Samen met Robin Lecomte staat hij met 5 uit 6 hoog in de topscorerslijst van klasse 3C.

Robert Lecomte (8) won weer. Met zijn inzet is hij ver gekomen. Waar hij in het begin van de competitie zijn draai even niet kon vinden, is hij nu een steunpilaar voor het team als anderen het laten afweten. Hij won weer, al hoorde ik zeggen dat zijn tegenstander wel meewerkte. Nou, en.

Tot slot volgt hieronder de mooie winstpartij van Robin Lecomte (1). Vooral hoe hij met kleine middelen de partij in zijn greep kreeg en met een paar grootse krachtzetten won, maakten indruk. Geniet u mee.

[Event "Externe Competitie"]
[Site "Capelle aan den IJssel"]
[Date "2010.02.19"]
[Round "6"]
[White "Robin Lecomte"]
[Black "Thomas Herrewijn"]
[Result "1-0"]

1. e4 e5 2. Nf3 Nf6 3. Nc3 Nc6 4. Bb5 d6 5. d4 exd4 6. Nxd4 Bd7 7. Nxc6 Bxc6 8. Bxc6+ bxc6 9. O-O Be7 10. Be3 O-O 11. f4 Re8 12. f5 Bf8 13. Qf3 d5 14. exd5 cxd5 15. Rad1 c6 16. Kh1 Qc7 17. Bd4 Be7 18. g4 Nd7 19. Rde1 Bd6 20. g5 Rxe1 21. Rxe1 Bxh2 22. Qh3 Be5 23. g6 h6 24. gxf7+ Kxf7 25. Bxe5 Nxe5 26. Qg3 Re8 27. Na4 Re7 28. Nc5 Nc4

29. Qg6+ Kg8 30. Ne6 Qb7 31. f6 Rf7 32. Nxg7 1-0

1 opmerking:

Anoniem zei

Het 7e stond 2 rondjen voor het einde ook nog maar 4e. Er kan veel gebeuren dus promotie zeker nog mogelijk