dinsdag 9 februari 2010

Gemiste kans voor open doel


Afgelopen vrijdag heeft CE-5 tegen Moerkapelle-2 gespeeld: het kampioenschap is de inzet. CE-5 heeft 1 matchpunt meer dan Moerkapelle-2 en alle andere teams mogen als uitgeschakeld beschouwd worden. Moerkapelle-2 is vast voor de winst gekomen.

Aan het eind van de wedstrijd waren borden 5 en 6 nog bezig. Aan bord 6 ontstond aan het eind van de wedstrijd de volgende stelling (zwart aan zet):


wit (Peter dJ)
zwart (Kevin Bakker)


... Kf7
Pf3


Op dit moment wist ik de tussenstand niet, terwijl Ad Voerman aan bord 5 arme Peter Overduin (een toren meer !) door de vlag probeert te jagen. Toen kreeg ik de opdracht van John/Herman: niets forceren, op remise spelen en remise aanbieden. "Goed, dat doe ik meteen bij mijn volgende zet", dacht ik bij mezelf. Na een tijdje speelde zwart voor mijn gevoel "eindelijk" een zet: Kg6. A tempo reageerde ik met Pg5 èn remise-aanbod ????????

Meteen na mijn aanbod zag ik tot mijn afgrijzen, wat ik zonet gedaan heb: ik kon wel door mijn hoofd schieten..... Zichtbaar was, dat Kevin niet blij was met de nieuwe stelling en dat hij gedwongen was het remise-aanbod te accepteren: 4-4, en dat terwijl hij lang iets beter stond dan ik.

Toen ik na afloop Herman naar eindstand vroeg en 4-4 vernam, kon ik wel (censuur) .....

Had ik nou heel even gewacht met remise aan te bieden, heel even goed kijken naar de stelling en Herman/John (voor goede orde) om toestemming om door te spelen vragen, dan stond CE-5 3 punten los van de concurrent met nog 2 wedstrijden te gaan.....

Getergde Peter

foto: Marcel Dirks

3 opmerkingen:

Sascha zei

Dat is heel zuur peter.. zonde ook.

PeterK zei

Okee Peter, Pg5,Lc1,Pxe6,Lxc3,Pc7 wint weliswaar voor wit, maar toch ben je dan nog wel even bezig. Had je daar de tijd voor gehad? Misschien verknal je het nog. Gezien het programma dat jullie nog hebben misschien geen slecht idee die 4-4. Ik zie Moerkapelle ook niet zomaar winnen van Nieuwerkerk. Maar neemt niet weg dat je volkomen gelijk hebt, je moet jezelf altijd dwingen even naar de stelling te kijken voor je een zet doet, al is de zet nog zo logisch.

Adri zei

De uitslag is toch ook wel positief, want dat houdt CE5 tenminste op scherp.