zaterdag 27 februari 2010

K.N.S.B bekerteam in de finale van de poule!

Afgelopen vrijdag heeft ons K.N.S.B. bekerteam de finale van de poule gehaald.
Dit keer trad John Leer aan bij ons team na afzeggingen van Dick en Marco.
John speelt ook dit jaar weer behoorlijk, dus dachten we om hem op te offeren aan bord 1. Dit om problemen voor komend seizoen in het 1e voor te zijn.
John had zwart geloot, dus dat kwam goed ook!
Luuk de Ruijter hun beste speler op papier met een elo van 2148 speelt op kleine voordeeltjes en deed dit ook in deze partij. Hij kwam een heel eind, zover eigenlijk dat we dachten dat het hier wel eens mis zou kunnen gaan!
Echter John blijft altijd zoeken naar de beste verdediging en maakte daardoor het de tegenstander zo lastig dat hij naar een Dame eindspel afwikkelde waar John weinig hinder van ondervond. Remise dus.
Bord 2. Julian van Overdam kreeg met wit een egel opstelling voorgeschoteld.
Wim Molenkamp met een elo van 2056 zag zijn jonge tegenstander de stekels vakkundig omzeilen en op het juiste moment de opstoot f5 plaatsen waarna er geen houden meer aan was voor Wim.
Bord 3 Werd weer door mij bemand, dit keer speelde ik tegen Theo Wijnhoven met een elo van 2074 en een oude bekende van het variant tijdperk.
Wit kwam al snel in een lastig pakket omdat mijn tegenstander niet had verwacht dat ik vrijwillig met gxf6 een dubbelpion zou nemen. Doordat ik zo sloeg kreeg ik een sterk centrum en het loperpaar in een partij waar pas op de 18e zet werd gerokeerd.
Positioneel stond ik zo goed dat ik zelfs pionnen die werden aangeboden niet aannam, maar gewoon verder ging op positionele gronden. Op het laatst een tactische combinatie om in een lopereindspel met ongelijke lopers, maar wel een pion meer en een koning die snel naar de vrijpion kon lopen. Piece of Cake.
Aan bord 4 speelde Jan van Overdam tegen Jasper Bons met een elo van 2041.
Jan speelde de opening niet helemaal volgens het boekje, maar ja dat is in het geval van Jan ook niet zo verwonderlijk! Jan moest daardoor wat tijd investeren om het goede plan te vinden. Daarna leek het volgens mij kansrijk, maar Jasper wist blijkbaar een sluitende verdediging te vinden.
Al met al een mooie 1-3 overwinning op naar de finale tegen S.M.B. of de Stukkenjagers.

3 opmerkingen:

Sascha zei

Wauw, een fantastische prestatie van de heren!

lennard zei

geweldig gedaan hoor!

Anoniem zei

Zeer knappe prestatie! Nog 1 rondje winnen en we staan in de bekerfinale. Quizvraag: zijn we ooit zo ver gekomen in de KNSB beker?
Gijsbert