zaterdag 6 februari 2010

Eerste wint met 4.5-3.5 van de sterk opgekomen Kennemer Combinatie.

In een spannende wedstrijd waar de uitslag ook makkelijk andersom had kunnen zijn heeft CE 1 gewonnen van de Kennemer Combinatie. Hier en daar leken buiten het bord ook wat brandjes te ontstaan, deze werden echter snel geblust. Zal wel met het belang van de wedstrijd te maken hebben gehad.

Bij de stand 3-3 waren Jan van Overdam en Valery Maes als laatsten bezig. De algemene indruk was dat 4-4 voor ons op dat moment het hoogst haalbare was. Valery maakte remise. Hij had op dat moment 3 pionnen en een paard tegen 2 pionnen en een paard. Zijn tegenstander was op dat moment zo sportief om Valery niet door zijn vlag te jagen.

Jan stond op dat moment slechter in een dame-eindspel, misschien dat dat ook meespeelde bij de beslissing aan het bord van Valery.

Jan en zijn tegenstander waren allebei in tijdnood. Jan probeerde min of meer remise af te dwingen. Zijn tegenstander probeerde te winnen. In uiterste tijdnood en met een enkele slechte zet liet zijn tegenstander zich pardoes mat zetten! Jan de held van de dag!

Een zwaar bevochte enigszins gelukkige overwinning dus.

De borden:

1. Puntenmachine Marco Kirana speelde tegen de kopman van Kennemer, Rob Bertholee. Een zeer moeilijke tegenstander, in alle opzichten, op het bord kwam dat er vandaag niet helemaal uit. Een goede remise van Marco!

2. Julian had een scherpe opening op het bord, met risico gespeeld. Het middenspel was iets beter voor Julian. Het toreneindspel met een pion meer bleek helaas remise.

3. Michel overspeelde zijn tegenstander en boekte een makkelijke overwinning. Iets te makkelijk in de ogen van zijn tegenstander. Deze tekende protest aan en beschuldigde Michel van het gebruik van een computer!! Afwachten dus voordat we 100% zeker zijn van de overwinning.

4. Jan. Kwam met gelijke stelling uit de opening. Eind van het middenspel stond hij iets slechter. In tijdnood kwam de stelling helemaal open. Jan greep zijn kans in het dame-eindspel (zie ook boven) en pakte het volle punt!

5. Ik (Dick) speelde een partij uit 1 stuk, waar ik heel tevreden over ben, ware het niet dat ik vreselijk in tijdnood zat en op het moment dat ik 15 zetten in 1 minuut moest doen remise aanbood. In een stelling waar mijn tegenstander toren en pion had tegen loper en paard (met nog een hoop ander materiaal op het bord) besloot hij door te spelen. Ik overleefde de tijdnood en had bovendien mijn stellingvoordeel vastgehouden. Het eindspel was makkelijk gewonnen.

6. Eddy van Beers. Kwam met een klein voordeeltje uit de opening. Hij raakte in tijdnood in een goedstaand eindspel ergens een tempo kwijt. Kwam vervolgens wat slechter te staan. Het eindspel werd vervolgens (op het oog) vlekkeloos uitgespeeld door zijn tegenstander.

7. Vanuit de opening komt Andy Ooms steeds iets moeilijker te staan. Daarna weet hij toch nog aardig wat kansjes te scheppen. Het mag niet helemaal baten. Hij komt in een toreneindspel waarin zijn tegenstander een verre vrijpion heeft. Andy weet het zijn tegenstander nog zo moeilijk mogelijk te maken. Hij komt nog dicht bij de remise, maar verliest tenslotte toch. Sterke opponent.

8. Valery Maes dit keer aan bord 8 speelde een zwaarbevochten remise. Zie ook het begin van dit stukje.Valery zal elders nog zijn partij toelichten.

Kortom een mooie overwinning waardoor we weer een klein beetje meedoen voor de eerste plek.

Dick de Wit


Lees ook het verslag van Kennemer Combinatie.

23 opmerkingen:

Sascha zei

Soms heb je van die dagen dat je een makkelijke overwinning boekt.. en dat je niet altijd lekker in je vel zit.

Wat een gedoe zeg..

Wat moet ik wel niet hebben gebruikt om zo te spelen in groep 1?

Hulde voor onze mensen in team 1 voor deze overwinning!

Si Tumbuk zei

Ongeveer 2 jaar geleden speelde ik eens een partij met zwart tegen Piet Verheij. Het begon rustig en ik weet nog dat ik dacht: gewoon rustig aan blijven doen en loeren op een foutje. In de daaropvolgende fase produceerde Piet 35 zetten lang keer op keer de volgens Fritz beste zet.
Zonder mezelf op de borst te willen kloppen, kom ik bij de analyses van mijn eigen partijen ook verrassend vaak op de zet die ook door de computer als best aangegeven bleek; hele fasen van partijen. Hetzelfde geldt voor veel van mijn tegenstanders van de partijen de afgelopen jaren. Analyseer zelf je partijen met de computer en zie hoe vaak je zetten achteraf nog niet zo belachelijk bleken als je tijdens de partij wel dacht.

Als spelers van het niveau Verheij en Borst grote delen van partijen sterke zetten kunnen vinden, dan kunnen spelers als Michel de Wit het zéker! Het is volstrekt bespottelijk om te insinueren dat iemand van de kracht van Michel, niet alleen FM, maar ook een sterk intuïtieve speler, een computer nodig zou hebben om te kunnen functioneren.

Tegenstanders die dergelijke insinuaties de wereld in helpen, maken zichzelf belachelijk.

Wat mij betreft zand erover. Laten we het erop houden dat die jongen die deze smaad heeft bedacht, een beetje in de war is.

Anoniem zei

Na gedane arbeid even checken hoe het de KNSB-teams is vergaan... en dan tref ik een verslag aan met onthutsende feiten over het verloop van wat voor een topwedstrijd in nota bene de tweede klasse KNSB moet doorgaan. Protesteren tegen van alles en nog wat en als klap op de vuurpijl wordt Michel beschuldigd van computergebruik! Een fraaie gelegenheid om even tot bezinning te komen over waar wij als schakers nu eigenlijk mee bezig zijn. Dan bedoel ik natuurlijk het niet in acht nemen van de zo belangrijke omgangsvormen, want in de eerste (en enige) plaats treden wij schakers elkaar aan én om het bord respectvol tegemoet. Daaronder valt wat mij betreft bijvoorbeeld het 'vergeten' een consumptie aan de tegenstander aan te bieden, hoesten/kuchen in de richting van de tegenstander, remise aanbieden in de tijd van de tegenstander etc. Kortom, helaas voorbeelden te over. Ik hoop dat de KNSB zich het belang van deze materie realiseert en de mogelijkheid opent om bij kennelijk ongegrond gebruik van het protest maatregelen tegen de protesterende partij te kunnen nemen. Wij schakers moeten ons vooral realiseren dat wij de aanzet voor de oplossing in eigen hand hebben... Leden van het eerste team, van harte gefeliciteerd met deze prima prestatie! Marcel d.B.

Valery Maes (Geplaatst door Dick) zei

Hierbij nog een toelichting van Valery Maes:
In de opening deed ik inderdaad een zware fout maar
nu begrijp ik dat mijn tegenstander geen poging deed om het te weerleggen.
Ook Rybka heeft zijn tijd nodig om met enkele finesses een duidelijk
plus te halen. Had mijn tegenstander die gevonden zat ik in zeer troebel water.
Zoals het nu ging was het lang gelijk opgaand maar na 40 zetten zat ik toch in een benarde situatie.
Met taai verweer kwam ik toch in een totaal gelijk 4-paardeneindspel terecht. Het werd steeds meer remise
maar mijn tijd was flink geslonken. Plots ging mijn tegenstander met veel meer tijd in de fout en verloor een pion.
Met drie tegen twee pionnen op één vleugel én geblokkeerd bleef er wederzijds niet meer over dan herhaalde paardzetten.
Dat gebeurde een tijd maar mijn tegenstander nam zeer sportief remise aan met nog 16 seconden op mijn klok.

Valery Maes

Anoniem zei

Heren, fantastisch resultaat! Ik droom al jaren dat ik een tegenstander tref die bezwaar maakt wegens vermeend computergebruik. Ik zou blosjes op mijn wangen krijgen van trots. Het beste compliment dat je kunt overkomen lijkt mij!
Gijsbert

Unknown zei

Ik heb verslag op www.schaaksite.nl geplaatst.

Kees Schrijvers

Adri zei

Ha, Ha, Michiel zou een schadevergoeding moeten indienen wegens schaaksmaad en imagobeschadeging dan is dat probleem voorgoed de wereld uit.

Sascha zei

De KNSB heeft de uitslag gehandhaafd, ik ben benieuwd hoe naar het protest is gekeken..

Charles Kuijpers zei

Ongelooflijk zeg, dit verhaal over beschuldiging van computergebruik. Ik ben er niet bij geweest dus kan ik er thans ook geen oordeel over hebben. Michel kennende kan ik me niet voorstellen dat die beschuldiging ook maar enige feitelijke grondslag heeft. En als die er inderdaad niet is, was het uiten van de beschuldiging ronduit schandalig. Ik ben derhalve wel erg benieuwd naar de versie van KC in haar/zijn blijkbaar in bewerking zijnde protest.

Anoniem zei

Ook ik ben erg benieuwd naar hun versie, er was een neutrale wedstrijdleider bij, die zijn handtekening op het formulier heeft gezet. Ik hoop dat ze goed nadenken over de consequenties van hun protest. Verder schijnt er iemand van ons veel gehoest te hebben die dag. Is niet per definitie onsportief gedrag. Ook ik heb 1x een hele avond een kriebelhoest gehad, zwaar irritant, voor mij en voor mijn tegenstander. Die wilde ook niet verder spelen wegens onsportief gedrag, maar daar had het niets mee te maken! Ben wel benieuwd naar Michel's "computer" partij! Gijsbert

Anoniem zei

Het had er mee te maken dat Michel de Wit voortdurend van zijn bord wegliep en bij terugkomst, a tempo een zet uitvoerde. Doet hij dat wel vaker? Computergebruik kan niet worden bewezen natuurlijk en is inderdaad een (te) zware beschuldiging. Jammer van het nare sfeertje maar gefeliciteerd met de overwinning.

PeterK zei

Op het forum van Utrechtschaak.nl is de discussie over Michel natuurlijk inmiddels ook losgebarsten....
http://www.utrechtschaak.nl/

PeterK zei

Natuurlijk weer de nodige ongenuanceerdheid op Utrechtschaak, zoals trouwens in ieder forum of site waar reacties mogelijk zijn. Gesuggereerd wordt om de KNSB de partij te laten analyseren en computergebruik zou er wel dan haarfijn uitgehaald worden. Complete nonsens natuurlijk want zou dan Kennemer Combinatie niets hoeven aan te tonen, maar de partij zelf zou dan de sleutel tot het wel of niet toekennen van het protest worden, met andere woorden, als je in de toekomst snel verliest protesteer je direct haal je gewoon de KNSB er bij en wie weet waarderen zij het spel van je tegenstander wel als dat van een computergebruiker en incasseren maar dat punt. Dat laatste is niet ondenkbaar, er zijn voorbeelden van (oude) partijen waar Rybka b.v. ook steeds dezelfde zetten kiest. Kasparov gaf geloof ik eens zo'n voorbeeld in New in Chess.

Anoniem zei

Inderdaad Peter, als dat de maatstaf wordt dan kun je lachen in de toekomst. Ik weet dan wat er gaat gebeuren als we nog eens tegen die club moeten en we verliezen een potje van ze. Maar goed, voorlopig zullen we ze niet tegenkomen, ik schat dit team toch niet sterk genoeg voor de 1e klasse :)

Voor de rest maar afwachten, Kennemer combinatie heeft volgens mij geeneens een website, dus hebben ze eigenlijk wel verstand van computers?

Gijsbert

PeterK zei

Ze hebben zelfs een mooie URL: schaakclub.nl
Het verslag van Kennemer Combinatie staat online, niets over het incident bij Michel: http://bit.ly/czEUFl

Sascha zei

Het zorgt in ieder geval voor dat er voldoende bezoekers komen haha.

1 april 2010 is nog ver weg, maar ik vind het alvast een mooie grap dit allemaal..

Vanavond speelt het 4e team uit tegen Erasmus, ben benieuwd hoe wij onthaald gaan worden..

Anoniem zei

Ik heb dit seizoen van den Bleker en van oosterom verloren. Die twee partijen zou ik ook graag onderzocht willen op computer-gebruik. En Filip stond wel erg goed totdat hij in tijdnood blunderde (Te weinig tijd om de computer te raadplegen?). En van de Laar heeft al twee keer achter elkaar remise tegen mij gespeeld, wat ook erg verdacht is natuurlijk. Ik heb dit alles in ieder geval al aan de KNSB voorgelegd. Ik wacht op antwoord.

Jesus Canedo.

Adri zei

Er is voor het kampioenschap maar een sleutelmatch die bepalend kan zijn dat is DD-KC voorop gesteld dat CE1 de resterende partijen wint met dat beetje schaakgeluk als tegen KC.

Anoniem zei

Sportief van de speler die Valery remise aanbood. Zelf had ik in mijn partij van zaterdag ook een uur meer op de klok. Veel rondgelopen. Ik zelf speel dan beter ik heb de beweging nodig om mijn stress laag te houden.

Cor de Wit

Si Tumbuk zei

Bovendien is het een beetje krom om enerzijds te stellen dat je het hinderlijk vindt dat iemand veel hoest en hem om die reden zelfs te verzoeken de kamer te verlaten en hem anderzijds, nadat hij echt aan dat verzoek gehoor heeft gegeven, diezelfde speler te verwijten dat hij de kamer inderdaad verlaten heeft onder de verdachtmaking dat hij dat niet heeft gedaan wegens dat verzoek, maar juist teneinde een computer te kunnen raadplegen.

Adri zei

Als ik een hele dag last zou hebben van kriebelhoest dan irriteert mij dat verschrikkelijk en zorg ervoor dat mijn zakken uitpuilen van hoestpastilles. dat is ook een mogelijkheid om toekomstige problemen zoals in deze te voorkomen.

Anoniem zei

Computergebruik? WIe is er lid van ICC? Het gebruik van computers daar is verboden als je hebt aangegeven geen schaakprogramma te zullen gebruiken. Zelf heb ik al meer dan tienduizend partijen daar gespeeld en nog nooit een waarschuwing gehad. Op 2x na dan. Om het uit te testen wisselde ik eigen zetten af met die van mijn Fritz. Ik kreeg gelijk een verzoek om de reglementen omtrent computergebruik er nog eens op na te lezen en op OK te drukken om aan te geven dat ik de regels heb begrepen en me er alsnog aan te zullen houden. De 2e keer werd ik geblokkeerd en werd me verzocht contact op te nemen met een manager. Die gaf me aan dat ik Fritz had gebruikt. Ik denk niet dat de speler van KC het protest door zal zetten maar als het wel zo is dan kan Michel hiermee aantonen dat hij geen schaakprogramma heeft gebruikt. Speel die partij maar eens na op icc zou ik zeggen.

Anoniem zei

De zetten zijn slechts een klein onderdeel van het scannen naar computergebruik. Het switchen van applicaties tijdens een partij is een veel duidelijker aanwijzing voor computergebruik