dinsdag 9 februari 2010

Erasmus 2 verpulvert armzalig vierde


Supporteren bij uitwedstrijden van het vierde is geen pretje meer tegenwoordig. Je overleeft nipt de grauwe Gorzen in Schiedam of je komt alweer terecht in een DDR-achtige omgeving in een oud somber schoolgebouw, waar in een soort uitgebroken bezemkast wordt gespeeld. Elk moment verwacht je dat je eruit geflikkerd gaat worden door de avondploeg van het schoonmaakbedrijf of anders wel een vadsige ongeschoren concierge met een enorme sleutelbos en busje pepperspray aan de koppelriem. De verschoten schoolstoeltjes roepen nare herinneringen op, betonnen trappen leiden naar donkere gangen waar je niet wilt komen, je schuifelt voorzichtig en alert heen en weer tussen de paar ruimtes die met bungelende peertjes nog enigszins verlicht zijn. Muren lijken vochtig en harde geluiden echoën lang door. Hoor ik daar ijspegels vallen? Och, arm Erasmus toch. Van de Castagnet naar dit? Een nieuwe zaal is hard nodig wil het ledental op peil blijven vrees ik en die vrees werd bevestigd in een gesprekje met good old Arie de Jong. Nee, fuseren is ook niet meer wat het geweest is.

Je zou deze bijzondere omstandigheden kunnen aanwenden om de totale afgang van het vierde tegen Erasmus 2 te verklaren, maar daarmee zouden we Erasmus veel onrecht aandoen. Erasmus speelde beresterk aan alle borden en verpulverde werkelijk alle aspiraties van het team van Vredenborg: 6-2! Geen kampioenschap, geen promotie. Waarschijnlijk net handhaving. Kleurloos, grijs, middenmoot. Hoor ik daar gegiechel in Nieuw-Beijerland? Terecht.

Want je komt daar dus in dat troosteloze oord aan, onder Siberische omstandigheden, met een lading supporters en een vierde(!) team dat maar liefst 3(!) spelers bevat uit de hoofdgroep, waaronder de huidige koploper(!) en daarnaast een aantal spelers die zeker ook dat nivo hebben, en je krijgt me daar toch een paar uur lang abominabel schaak voorgeschoteld, niet normaal. En dan zitten er ook nog Motwani-gangers tussen en Delemarre-adepten. Wat voor lesjes krijgen die mensen aangesmeerd?

Kijk, dat de al tijden hopeloos uit vorm zijnde Vredenborg aan bord 1 met wit in no-time remise speelt (“Ik had ook zonder risico kunnen doorspelen op winst”) tegen Reinier Hoogeveen, okee. Dat Ab Kamman zijn aanval(letje) ziet doodlopen, geen tijd meer heeft en dan maar tot remise besluit aan bord 4 tegen Ruurd Ouwehand, soit. Dat Sascha “Ik heb de stand van groep 1 net uitgeprint” Ottenhof in dubieuze stelling nog net ontsnapt met eeuwig schaak aan bord 6(!) tegen Paul Wilhelm, alla. Dat Hans van Calmthout na een goede partij tegen Cander Flanders met pion meer teveel zware stukken ruilt en net niet meer kan winnen , c’est la vie. Maar dat mensen als Erik van den Berg, Andre Coenen, Viktor van de Wetering en Piet Verheij kansloos opgebracht worden is toch werkelijk niet te bevatten. Je hele wereldbeeld valt voor je ogen in duigen.

Het leek wel of Erik na zijn 1.b4! niet begreep dat 1…c5 zowaar ook een mogelijk antwoord is, want hij verzonk meteen in diep gepeins tegen Olivier Vrolijk. Het werd ook echt helemaal niks voor Erik. Zijn bekende rommelstelling kwam weliswaar op het bord, maar na 20 zetjes was het eigenlijk al voorbij. Olivier bleef geconcentreerd spelen en maakte het werkelijk zeer vakkundig af. Ondertussen had Andre Coenen al een stuk weggeblunderd, zich verrekend en tevens de stelling verkeerd ingeschat, hetgeen resulteerde in een toch wel heel snelle nul aan bord twee tegen Jaap van Meerkerk. Zo kennen we Andre toch niet? Dan Viktor, die stond optisch lange tijd erg goed en dan lijkt het nog heel wat en je verwacht als toeschouwer ook iets positiefs uit die partij, maar tegen de taaie Joop van’t Hoenderdaal win je niet zomaar. Viktor had een aanval die geen echte aanval was zo bleek en Joop was in feite de regisseur in de partij. De zwarte stukken kropen langzaam naar voren, als vogelspinnen op zoek naar prooi en in tijdnood mocht ook Joop een vol stuk incasseren.  Waar was de oude Vik, het aanvalsmonster, het offerbeest?

Dan Piet Verheij aan bord 8. Die kreeg de Erik van den Berg opening tegen (1.b4!) en koos voor een opstelling waarin al zijn stukken geen velden hadden. Ook knap. Afek of Uitenbroek zouden er als probleemcomponisten ongetwijfeld van hebben gesmuld (kijk dat paard nou, geen enkel veld!), maar als toeschouwer ben je toch in staat om je bakkie lauwe koffie tegen de afgebladderde muren te kwakken uit frustratie en onbegrip. Piet speelde tegen invaller Jan de Korte (logische vervanger voor Pim Kleinjan) en presteerde werkelijk he-le-maal niets! Iemand ooit Piet Verheij achteruit zien schaken tot hij (zelf)mat stond? Nou, zo’n avond was het gisteren, zie diagram en huiver (quizvraag met als prijs extra rillingen over de rug: wat was Piet's laatste zet?!). Let wel: van tijdnood was geen sprake, allemaal rustig en keurig uitgedacht door Piet. Ik denk dat Hans hier wel wat mee kan, soort retrograde-probleem bijna.



Supporter Frank Hendriksma vertrok al vroeg weer naar huis, Marcel Dirks hield het aantal foto’s maar beperkt deze keer en had zo te zien ook een beetje spijt dat hij was meegekomen en nu de hele avond moest uitzitten op deze pijnbank omdat er drie mensen met hem meereden. En Kemner, die dacht bij zichzelf: hier ga ik toch echt geen leuk, positief, met-de-mantel-der-liefde-stukje over schrijven. Mooi niet!

PK

16 opmerkingen:

Anoniem zei

Fantastisch verslag! Met zulke verslagen hoop je gewoon op nederlagen...

Ton zei

Ben ik blij dat ik mijn neiging om te komen supporteren heb kunnen onderdrukken... Prachtig verslag, Peter!

Mokumtiger zei

Een aardig SM-gehalte van de slotstellage.

Anoniem zei

Gokje: Piets laatste zet was Kd7- Ke8?
Zou te gek zijn!
Gijs

Si Tumbuk zei

Jongens, niet piepen, deze nederlaag is gewoon collateral damage. Er moet een keer verloren worden tussen de eindeloze zegereeks.
De volgende ronde zit er gewoon weer een vierde waar het spelplezier vanaf spat en dan gaan we zien hoe het loopt!

Si Tumbuk zei

Maar ik ben wél bang dat Gijsbert gelijk heeft...

Si Tumbuk zei

Lc7-d8 zou ook de laatste zet geweest kunnen zijn in het helpmat.

Si Tumbuk zei

Tg2-f2 zou nog dramatischer geweest zijn natuurlijk.

PeterK zei

Bijna Filip! Als ik me goed herinner, de witte loper stond op d5 en de witte toren op g5, de zwarte loper op c7 en de toren op f1. Wit had zojuist Txg5 gespeeld. Er volgde: Ld8!, Tg8!,Tf2!,Lc6++
Wat er overigens daarvoor allemaal gebeurde had je ook lasbril voor nodig om te kunnen volgen.

Carel zei

Bijna Peter.
Na Txg5 volgde Ta1-f1, Tg5-g8+ Pd7-f8, Lc4-d5 Tf1-f2, Ld5-c6 mat.
Ik weet vrijwel zeker dat de laatste zwarte zet Tf2 was, en de witte loper van c4 via d5 naar c6 ging. Daarom vermoed ik dat de witte pion op d3 stond ipv d2, hoewel die pion bijna de hele partij op d2 heeft gestaan.

Eerder tijdens de partij had zwart nog pionnen op h7, g6 en e6, en sprong het zwarte paard hulpeloos tussen de velden b8, d7 en f8 heen en weer...

PeterK zei

Nee, nee, het paard stond al op f8 weet ik bijna zeker. Maar laten we het Piet niet vragen, ik heb meer dan genoeg van die partij :-)

Sascha zei

Afgelopen nacht heb ik mijn partij nog eens doorgenomen. In plaats van een eeuwig schaak, had ik wellicht nog een winstpoging kunnen wagen, door niet direct met de loper te slaan, maar toch het paard erbij te halen. Indien het fout was gegaan, had ik een eindspel gehad met dame+toren tegen dame+2lopers en beide evenveel pionnen. Ik ging voor de remise, aangezien de standen op de borden nog geen aanleiding gaven om te wanhopen.
Die avond heb ik het broodnodige gevloekt binnensmonds.
Wie wilt er volgend jaar nog in het 4e team spelen?
De uitdraai van groep 1 koester ik wel trouwens :)

Jan de Korte zei

Pion stond inderdaad op d3.
Laatste moves van zwart waren in terugtrekkende volgorde: 46.Tf1-f2; 45.Pd7-f8; 44.Ta1-f1.
Loper stond al vanaf zet 36 op d8
Ver daarvoor zijn de 17e zet van zwart en de 18e van wit beslissend geweest ... Piet koos helaas voor hem ten onrechte voor pionverlies i.p.v. stukverlies (met ruime compensatie)
Op de 18e zet heb de pion op B6 toch maar niet gesnaaid en gekozen voor Dameruil met fullcontrole en het zetverloop dat uitvoerig door Peter is beschreven.

Jan de Korte

PeterK zei

Dank voor de toelichting Jan! Je mag ook de hele partij mailen hoor, dan zet ik hem er bij, is wel eens goed voor Piet. pkemner@gmail.com

Sascha zei

Piet kon in mijn ogen makkelijk remise maken, hij hoefde niets te doen, ik ben benieuwd waar de aanval van Jan heeft doorgeslagen.

De volgende wedstrijd tegen krimpen kunnen wij deze schande wegpoetsen..

En zoals Peter al voorstelde.. Laat heel team 4 invallen bij team 3 tegen erasmus 1 op voorwaarde dat heel erasmus 2 invalt bij erasmus 1.. op de zelfde borden, maar dan met wisselende kleuren..

Zal Gijsbert dat aandurven met het oog op een kampioenschap? Zal de wedstrijdleider van de RSB het ook akkoord vinden?

Anoniem zei

haha, nee jongens, voorlopig nog maar een beetje blijven oefenen in de 1e klasse. Wel een leuke nieuwe uitdaging uiteraard voor het vierde: volgende wedstrijd thuis winnen van Krimpen 2! Of gunnen we ze in ieder geval 1 kampioenschap?
Gijs