dinsdag 2 december 2008

In Memoriam: Frans Koevermans

In memoriam Frans Koevermans

Beter opbranden dan uitdoven

Wees niet bedroefd om mijn heengaan. Ik heb het met jullie goed gehad.
Vaarwel en herinner mij zoals jullie mij gekend hebben.


Vandaag bereikte mij het trieste bericht dat Frans Koevermans is overleden op 29 november jongstleden. Frans was een buitengewoon sterke speler, die onder andere deel uitmaakte van het team van Charlois Europoort dat kampioen van Nederland wist te worden. Frans was wijd en zijd bekend. Met enige regelmaat kom ik bij RSB wedstrijden oudere spelers tegen die informeren naar Frans. Ook op het Corustoernooi in Wijk aan Zee ben ik menigmaal oud tegenstanders of trainingsmaatjes van Frans tegengekomen. Bij Onesimus hoorde hij ook op hoge leeftijd nog steeds tot de top, en was steevast kampioenskandidaat. Ware het niet dat naast het schaken bridge zijn passie was geworden, dan had hij ongetwijfeld vaak die beker binnengehaald. Geen schaker kende de varianten zo op zijn duimpje als Frans, en hij was altijd bereid om na afloop van de partij uit te leggen waar en wanneer hij dat voor het eerst had gespeeld. Zijn geheugen was fenomenaal. Voor het eerste team was hij een rots in de branding.
Voor mij was het belangrijkste dat Frans niet alleen een buitengewoon schaker was, maar ook een zeer sociaal en aimabel mens. We zullen hem missen.

Harm de Oude
Voorzitter Onesimus

Natuurlijk zullen we in de komende Triomfator aandacht besteden aan het overlijden van Frans, die jarenlang een van de bekendste gezichten van Charlois Europoort was en speler in de bekende kampioensteams van 1969 en 1973. Wij wensen familie en vrienden veel sterkte toe bij dit zware verlies.

Er is gelegenheid om afscheid van Frans te nemen in CVU uitvaartcentrum "Capella", Freesiastraat 2 te Capelle aan den IJssel op woensdag 3 december van 15.00 tot 15.30 uur

De crematieplechtigheid zal op donderdag 4 december
in besloten kring plaatsvinden.

Geen opmerkingen: