vrijdag 10 oktober 2008

Schoolschaakkampioenschappen in Charlois

De titel dekt niet helemaal de inhoud van een festijn in de grote zaal van het Clemenshuis afgelopen woensdag. Er waren een 50 tot 60 jonge dammers en een 15 jonge schakers verzameld om te strijden voor een finaleplaats volgend jaar in de Ahoy. Organisatie door Nelli Cooman, bij velen van u nog bekend als kampioen hardloopster. Ze werd o.a. zesmaal europees kampioen en tweemaal wereldkampioen. Ik werd door haar opgebeld omdat ze schaakborden nodig had, en van het een kwam het ander: woensdagmiddag was ik de organisator van de schakers, die niet gehinderd door veel kennis en inzicht zich enthousiast op het spel stortten. De heer Wolf, oudkampioen dammen en schaken van de Nederlandse Antillen, was overigens de wedstrijdleider van het geheel.
Je maakt leuke situaties mee. Al in de eerste ronde wisten de vier spelers in groep C pat te maken. "Ja maar, meester, ik heb veel meer stukken, en hij alleen nog maar een koning, dan heb ik toch gewonnen". Ook de namen die op de formulieren waren vermeld gaven aanleiding tot verwarring. Tot ver in de middag noemde ik steeds een jongen "A. Polat Oibs". Tja, Oibs is moeilijk uit te spreken, maar dat komt vaker voor bij buitenlandse namen, nietwaar. "Oibs" bleek te staan voor de basisschool waarop de jongeman zit... Zelfs met het dammen bemoeide ik me. In een geschil over het slaan van een schijf waarbij de situatie niet te reconstrueren was, heb ik een Salomo's oordeel toegepast: allebei de schijven van het bord en doorspelen. Voortaan eerder waarschuwen! U weet het misschien nog van Salomo die het enig overgebleven kind aan een moeder moest toewijzen. Zoek de bijbel er maar eens op na.
Van de 15 schakers hebben zich woensdagmiddag 6 spelers geplaatst voor de finale in de Ahoy-hallen, volgend jaar. Al lopend langs de borden heb ik nog best wat spelregels kunnen uitleggen, dus nuttig was mijn aanwezigheid zeker. En die van Michel de Wit, die ook een uur, anderhalf uur rondliep, ook. Als volleerd ambassadeur bracht hij op verschillende manieren onze club onder de aandacht. Het festijn heeft me wel geleerd dat schoolschaaklessen hard nodig zijn, wat me sterkt om rustig door te gaan met de schoolschaaklessen die ik sinds helf september in IJsselmonde op een basisschool geef.
Op de organisatie van de kampioenschappen was het een en ander aan te merken, maar ik bewonder de mensen die het gewoon aanpakken, het doen en zich niet direct bekommeren om de vele details. Enne, de flessen wijn die ik als beloning kreeg, zal ik met plezier drinken, als herinnering aan een gedenkwaardige middag!

Geen opmerkingen: