maandag 20 oktober 2008

Schaken en Schotland in Rockanje




Zaterdagmiddag had ik de eer, vergezeld van vrouw en vriendin, de eerste activiteit van De Schaakveste op landgoed Olaertsduyn in Rockanje bij te wonen. De Schaakveste probeert ouderen (boven de 21 jaar) te winnen voor het schaken door het gepaard te laten gaan met interessante activiteiten. Dat is al de eerste keer uitstekend gelukt. Mijn complimenten voor de organisatoren, in het bijzonder Teun Koorevaar en Annette van den Ende.
Wat was er zo al te doen? Eerst van 13:00 - 15:00 uur schaken. Door het nog niet al te grote aantal deelnemers werden de 18 schakers verdeeld over vier groepen. Drie partijen met een kwartier p.p.p.p. Groep 1 werd overtuigend gewonnen door Arjan van der Leij, in groep 2 deelde ik de prijs.
Vervolgens volgde een doedelzakhappening. Uitleg, toelichting, en buiten op het gras voor de vijver de muziek. Binnen was het te doordringend geweest. Interessant, aardig om te horen en origineel.
Het laatste uur werd besteed aan het proeven van whisky. 'k Heb me ingehouden want we moesten nog naar huis terug.
Het aardige van de middag was de ontspannen sfeer waarin de activiteiten plaats vonden. Ik hoop dat de mare van deze middag zich verspreidt, zodat er een volgende keer het dubbele aantal deelnemers zal zijn. Het bijzondere was bovendien dat mijn vrouw die zich hoegenaamd niet voor schaken interesseert ook een goede middag had. Tijdens het schaken was ze, met vriendin en hond, de buurt aan het verkennen. En het programma daarna was ook voor haar naar tevredenheid. Ik kan het een ieder aanbevelen het schaken op zo'n manier in een wat breder kader te zetten zodat partners en vrienden en vriendinnen ontdekken dat er schakers zijn die in meer zaken geinteresseerd zijn dan het schaken alleen.
Op de RSB-site staat een aardig verslag van de middag door Bonne Faber, van De Pionier, de schaakclub die het schaakgedeelte verzorgde. Overigens kwam de Rockanjer Jan Poolman ook nog even kijken.

Zie ook: www.deschaakveste.nl/

Geen opmerkingen: