zondag 13 maart 2011

Vierde team moet feestje uitstellen

4-4 was genoeg, maar het is ons net niet gelukt om in eigen huis kampioen te worden. RSR Ivoren Toren 3 was net een maatje te groot, de nederlaag was ook verdiend. Die jongens van RSR waren zichtbaar opgelucht met dit resultaat, want verliezen van een vierde team van Charlois Europoort zou de definitieve bevestiging zijn dat wij echt aan de horizon uit het zicht beginnen te raken van onze vrienden uit het noorden. Die definitieve bevestiging zal nog een jaartje moeten wachten.

Ik moet zeggen: het viel niet mee afgelopen vrijdag. Waren het de spanningen? Sommige spelers lieten zich wel zeer makkelijk naar de slachtbank leiden. Kees van Oosterom deed een dame cadeau. Dat is in het dagelijkse leven vaak al geen goed idee, laat staan in ons edele schaakspel. Jesus pakte het iets voorzichtiger aan: hij gaf een stuk weg. Erik vd Berg en ook Ton Dulk volgden het voorbeeld van Jesus. Ab, de voorzichtigheid zelve, hield het bij een kwaliteit, en perste er wonder-boven-wonder nog een remise uit. Net zo verbazingwekkend was dat zelfs Erik zich nog naar remise schwindelde. Lang daarvoor had Robin en rustige remise gespeeld tegen Mark Beijen, en had ik vrij eenvoudig gewonnen van Leo de Jager. Viktor won netjes van Arend Bongers. Als je goed geteld hebt kom je uit op een 4,5-3,5 nederlaag. Dit had erger kunnen zijn, maar ook beter. Toen Erik een stuk weggaf, gaf ik Ton de instructie dat hij voor de winst moest gaan. Hij stond op dat moment iets beter. Prompt gaf Ton een stuk weg, en niet veel later maakte Erik remise... Dit is natuurlijk niet te coachen! Ik tel op: 3x een stuk weggeven, 1 dame en 1 kwaliteit. Teveel jongens en niet promotieklasse waardig!

Voordeel is dat wij de spanning wat hebben teruggebracht in deze tot op heden wat saaie poule. Echte spanning is er natuurlijk niet, maar het is altijd leuk als ze bij Krimpen en RSR even opveren en een beetje hoop krijgen. 1 april, geen grap, moeten we minimaal 4-4 spelen tegen Overschie 2. Hopelijk komen er wat supporters, al is het alleen maar om ons te begeleiden naar die belabberde speelzaal (Frank?).

Gijsbert

1 opmerking:

Ton zei

Ik dacht ook dat ik iets beter stond, maar in de analyse bleek het precies gelijk te staan en zou het dus op remise uit moeten draaien. Mijn stelling had echter iets meer zwaktes en dus een grotere kans op fouten. Als verklaring voor mijn blunder kan ik verder alleen maar geven de wedstrijdspanning in combinatie met een opkomende tijdnood. Helaas is het niet voor het eerst dat ik daar last van heb... Dan moet het maar gebeuren tegen Overschie!