maandag 21 maart 2011

Kamerman pakt eerste GM norm

 

jgarcia_2

Een belachelijke kop zult u denken, niemand die ook maar 1 seconde denkt dat dit ook maar ooit zal gaan gebeuren. Maar toch...  binnen onze bond is wel een vergelijkbaar geval bekend. Ik moet er met u over praten. Mensen, er schaakt een ex-lid van ons binnen de Rotterdamse Schaakbond die werkelijk fenomenaal presteert. Er wordt niets over geschreven, wel over gefluisterd. Waarom? Deze beste man heeft een paar jaar voor onze club gespeeld, en speelde bepaald niet sterk. Laten we het maar eerlijk toegeven: regelmatig stonden we ingehouden wat te lachen als hij vrij snel na de opening weer een stuk weggaf. Stug speelde hij altijd door, serieus ook. Maar het resultaat stond vaak vast. glimlachend liepen we dan verder. Niets mis mee, helemaal niet. Hij was een modale clubschaker, ik zet hem in op 1500-1600 rating. Zo iemand die zich misschien nog 50 punten kan verbeteren, maar waar je geen sprongen meer van verwacht. Met alle respect: wie van bijna 50 jaar die speelt op onze club gaat nog 150 punten stijgen? Ik durf er een Whiskey op te zetten, althans, tot ik de wederopstanding van ons ex-lid Johny Garcia aanschouwde. Wie? Johny Garcia! 

Een paar jaar hebben we niets van hem gehoord, tot hij zo'n 2 jaar geleden opdook bij Sliedrecht en De Willige Dame. In de afgelopen twee jaar is hij twee keer clubkampioen geworden van de Willige Dame. Momenteel staat hij stijf aan kop in de interne van Sliedrecht, geen misselijke competitie. Zijn statistieken: 13x gewonnen, 2x remise, 2x verloren. Extern gaat het ook als een speer: 5-8 in het eerste van Sliedrecht, TPR 2111. Vorig jaar is hij winnaar geworden van het sterk bezette open kampioenschap van de Drechtstreek. Bepaald geen misselijke prestaties.

Ik vind dit intrigerend. Hoe kan iemand van 50, die een paar jaar niet actief is geweest, en daarvoor heel lang niet boven 1600, vooruit, 1700 niveau uitkwam ineens, vanuit het niets echt extreem spectaculair stijgen op de elo lijst, en nog constant ook? Een uitschieter, ok, maar dit is extreem en in die 25 jaar die ik nu schaak naar mijn weten nog nooit eerder voorgekomen! Let wel: we hebben het hier echt over een stijging van 400 punten, Johny speelt nu op 2100-niveau. En eerlijk is eerlijk: je zou voor gek verklaard zijn als je dit 5 jaar verleden voorspeld had. Wat mij bezig houdt, is hoe dit mogelijk is. Heeft hij jarenlang keihard aan zijn openingen gewerkt? Volgens mij was dat nooit zijn zwakte, hij maakte gewoon na een paar uur een fout. Het zou kunnen dat hij gewoon geen fouten meer maakt. Dat hij scherper is, of beter oplet dan vroeger. Zou kunnen, maar 400 punten? Kom op! Dan moet je inzicht toch ook sterk verbeterd zijn.

Er is dus nog hoop voor mijn eerste GM norm. Ik overweeg sterk mee te doen aan het Open Kampioenschap van de Drechtsteden dit jaar. Om met eigen ogen te zien hoe Johny de sterren van de hemel speelt. En natuurlijk om een handtekening te vragen.

Gijsbert

13 opmerkingen:

Pascal Losekoot zei

Fascinerend! Ik zeg: vraag/interview hem!

PeterK zei

Ik was eigenlijk al vergeten dat John ook bij ons lid is geweest. Wij (Kootkar, Canedo, Hendriksma en ik) hebben natuurlijk jarenlang met hem gespeeld bij Caballo Blanco, waar hij ook bepaald niet de sterren van de hemel speelde en hij zeker hooguit rond de 1600 zat. Het is ook voor ons een groot raadsel dit, bijna een onmogelijkheid. Een artikel in Schaakmagazine waard? Overigens valt er nog wel een grote nuance aan te brengen (die het verhaal alleen maar intrigerender maakt!), maar om nou hier iemand persoonlijke leven uit te stallen, lijkt me beter van niet. Misschien reageert John zelf nog!

PeterK zei

Wat ons zeker ook verbaasde tot nu toe (wij volgden hem stilletjes in zijn opgaande lijn) is dat het niemand, behalve de oud-Caballo leden opgevallen is! Het is dat Gijsbert er nu ruchtbaarheid aan geeft...

Anoniem zei

Het zal aan zijn voornaam liggen.
Alle Johny's schaken goed.

John van Baarle

JCA zei

Duidelijk dat ik een autoriteit als John van Baarle niet tegen zal spreken!

Anoniem zei

Ik ben het er duidelijk ook mee eens.

John van Eijsden

lennard zei

in elke wet heb je uitzonderingen, meneer van der Laar lijkt mij daar een goed voorbeeld van!

JCA zei

Het is "van de" en niet "van der".

Uitzonderingen bevestigen inderdaad de regel, en zelfs met 400 elopunten erbij zie ik Kamerman nog geen GM-norm scoren.
Caballo Blanco in de 1e klasse KNSB zie ik daarentegen nu wel gebeuren. Het vriendenteam met nonplayingcaptain Hendriksma, en kopmannen als Garcia, Van Dam, Kemner en Canedo... The sky is the limit?

PedroK zei

De Caballo Blanco comeback tour 2012! De speelzalen zijn al geboekt.

Anoniem zei

Het zou toch wel leuk zijn als Johny misschien zelf iets vertelt over zijn magistrale come-back in de schaakarena, misschien kan iemand van Sliedrecht hem dit vragen?
Gijsbert

Anoniem zei

Gijsbert,

Ik ga het hem vragen.

Jerry van Rekom

Anoniem zei

Hoi Jerry,

Bedankt! Het komt tocht niet omdat hij jouw boek gelezen heeft he :)

Anoniem zei

Nooit meer raden!
Maar welk boek??
Ik heb Juan/John/Johnny gemaild.

Groeten,
Jerry