zaterdag 19 maart 2011

CE 6 stelt promotie veilig met kleine winst

Of: Met de hakken over de sloot,
of: Zonder geluk hadden we verloren,
of: Dank aan de invallers.
We wonnen vanavond met 4,5 - 3,5 van Onesimus 2. Ruim een week geleden speelden de Osinga's vooruit op de borden 1 en 3, met als uitslag 1 - 1. Een neutraal uitgangspunt voor de wedstrijd van vanavond.
Jan Hendrik meldde zich rond half zeven af, waarna Hans van Calmthout zo vriendelijk was in te vallen op bord 4. En hij won regelmatig. Eduard Smits (2) speelde geen slechte partij, maar verloor wel. Uit de analyse achteraf begreep ik dat er remisekansen waren. Maar zoals Eduard zelf zei: "het team heeft gewonnen, en daar gaat het om".
Op bord 5 speelde ik tegen Harry Elgershuizen, en hierover kan ik het meeste vertellen. Ik kwam ongelukkig uit de opening, maar wist van lieverlee me daarvan te bevrijden, en won een pion. Wel gebruikte ik veel tijd, wat eigenlijk mijn gewoonte niet is. Het ging steeds beter met de partij, en steeds slechter met de tijd. Door mijn omslachtige manier van spelen had ik uiteindelijk nog 10 sekonden over toen ik een dame haalde. Mijn tegenstander was toen zo vriendelijk op te geven. In die tien resterende sekonden had ik hooguit nog remise kunnen halen door zijn laatste materiaal, een toren, af te ruilen. Goed, dat was dus mazzel.
Rinus van de Wetering ging aan bord 6 ten onder aan een heftige aanval op de koningsvleugel. Jammer, het was zijn eerste verlies voor de bond, in jaren!
Lennart Heijnen behield zijn 100 % score door bekwaam zijn tijdsvoordeel en zijn betere stelling uit te buiten. Jammer dat hij twee keer eerder verhinderd was.
En tot slot speelde Adri Jumelet op bord 8 als invaller een lastige partij die hij toch maar mooi op remise hield.
Aan wie hebben we de winst te danken? Aan de winstpartijen? Aan de tegenstander? Aan de invallers? Het doet er niet meer toe. Waar we vorig jaar op een bordpunt de promotie naar de tweede klasse misten, hebben we de promotie nu een ronde voor het einde veilig gesteld.
En stilletjes droom ik ervan om in de laatste ronde SO Rotterdam 5 nog te verslaan, maar dat is een ander verhaal.

1 opmerking:

Anoniem zei

Charlois 6, gefeliciteerd met jullie promotie! (afz: SO Rdam 5)