zondag 9 januari 2011

Tweede team sleept overwinning weg voor de poorten van de hel

Het tweede trad gisteren gehavend aan tegen koploper ASC uit Alphen ad Rijn. Marc Trimp moest zich afmelden wegens een gescheurd netvlies (sterkte Marc!) en Albin dal Borgo is ook nog niet beschikbaar. Dat zijn natuurlijk wel twee 2200+ spelers! Invaller werd ondergetekende, die meteen een behoorlijk stempel op de wedstrijd wist te drukken door een totaal verloren stelling tegen Norbert Jansen in vliegende tijdnood alsnog om te buigen naar winst. Norbert overspeelde mij na de opening, maar raakte door de vele winstwegen de draad kwijt, verbruikte al zijn tijdvoordeel en stortte ineen onder een aantal tegendreigingen. Hierdoor werd de stand 2-2. Eerder namelijk had Lennard den Boer fraai en snel gewonnen aan bord 4 (partij volgt later!) en waren er nederlagen voor Eva (aan 3) en Sophia (aan 8). Van de partij van Eva heb ik weinig meegekregen, ze stond m.i. goed, maar had plots verloren, vertrok spoorslags uit de zaal en meteen ook naar huis! De nul van Sophia is een geheel ander verhaal. Zij kreeg in waarschijnlijk toch wel gewonnen stelling (zie diagram hieronder, stelling na 26.Dxe6, zwart speelt nu 26…Dd8 met dreiging Dh4+ b.v.) een reglementaire NUL wegens het produceren van een elektronisch geluid.


Gek genoeg was dat niet haar telefoon (die lag in haar tas in de lobby), maar waarschijnlijk haar Ipod Touch. Een volkomen terechte nul, ook zulke apparaten zet je gewoon tijdens de partij voor de zekerheid maar uit. Dit had een zeer duur punt kunnen worden als Norbert mij er gewoon af had gezet. Wel moet ik aantekenen dat de wedstrijdleider nou niet bepaald een beste indruk maakte. Hij had resoluter moeten optreden (er was te lang discussie of het geluid wel bij Sophia vandaan kwam?!) en hij had ook orde moeten houden. Hierdoor ontstond even een rellerige sfeer met de nodige discussie die de overige spelers, mij in ieder geval, maar mijn tegenstander zeer zeker zo kon ik zien, erg stoorde in een cruciale fase van de partij. Het is voor dit team nu al het tweede telefoonincident, beide keren liep het goed af voor het team, maar dit soort zaken mag toch niet voorkomen mensen!

Maar goed, we waren gebleven bij de 2-2. In alle overige partijen, behalve die van Lendert aan bord 1, zag het er naar uit dat we zouden moeten knokken voor remises. Lange tijd bleef het erg spannend en onvoorspelbaar. In een fraai dame-eindspel wist Lendert dan toch een vol punt binnen te slepen! Heel mooi gespeeld. Vervolgens wist Maurice aan bord 2 een K+T+p tegen K+T in zijn nadeel ook remise te houden tegen Dinard van der Laan (2258!). De 4-4 leek toen al een feit want de tegenstander van Cor, oud-Europoorter Rudolf Kat, had de verkeerde loper bij een vrije randpion. Dat werd inderdaad remise en toen wist zelfs ook Filip een minder staand toreneindspel op remise te houden! Een krappe en zeer gelukkige 4,5-3,5 dus. Hiermee staan we meteen weer lekker in de middenmoot en redelijk safe. In de volgende ronde wacht het altijd lastige Overschie, ik noem namen als Maurits de Jong en Ronald Ruytenberg, nou dat weet je het wel….

Peter Kemner

Lees ook een stukje op de site van ASC

7 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik ben het helemaal met Peter eens.
IK vind het trouwens niet erg dat de wedstrijdleider niet erg resoluut was. Hij zocht wat dingen uit en nam zijn tijd voor de beslissing. Wat goed ging was de opstelling van Lendert, die zich er niet mee bemoeide als teamcaptain. Het is iets van de wedstrijdleider, na afloop kun je tegen de beslissing protest aantekenen. ( hij overlegde na afloop met mij en Sophia, ik vond het protest onzin omdat de 0 terecht was ). Hulde lendert. Jammer was dat de wedstrijdleider de stilte in de zaal niet handhaafde en dat diverse spelers erg luidruchtig werden. Norbert had er last van, ik zelf had er ook heel veel last van. Filip naast mij denk ik ook veel.
Uiteindelijk ontstaat er altijd een terechte uitslag.

Cor de Wit ( voorzitter en speler )

Sophia zei

Oke, dit is wel heel raar, dus ik reageer even. In de speelzaal was nog niet helemaal duidelijk of ik het was, dus ik liet zien dat mijn mobiel zich idd in de lobby bevond. Mijn iPod stond uit en vergrendeld, dus daar kon geen geluid uit komen. 1+1=2,ik kon het niet zijn. Maar doordat nu alleen ik beschuldigd en gecontroleerd was, en er enige tijd verstreken, besloot de wedstrijdleider me (onterecht dus....) de 0 te geven. Gelukkig wonnen we alsnog, dankzij het goede spel van de anderen :)
Wat ik nu het ergste vind, is dat ik nu opeens niet meer geloofd word door mijn teamgenoten. Daarzo wel, en ik daar was ik blij om. Maar blijkbaar lieg ik ofzo? -.-' Als dit gedacht wordt, speel ik liever niet in zo'n team (ik trek me bij deze terug).
Ik en Lendert hadden trouwens besloten om geen protest in te dienen, omdat we nu toch al gewonnen hebben en ik kan er niks mee winnen, maar achteraf had ik het misschien gewoon moeten doen, gewoon zodat mensen niet zo over me denken.
Sorry als mensen zich niet meer konden concentreren door het rumoer :$ Dit vind ik wel stom.

Sophia

Anoniem zei

Ik stel voor om lekker de discussie elders voort te zetten en niet hier! Bijv. dmv zo'n ouderwets ding als de telefoon. Lijkt me zo opgelost!

Julian zei

Lekker asociaal van diegene wiens apparaat dat geluid wel maakte.

Jan Jr zei

volgens mij heeft sophia een ipod nano en die dingen kunnen geen geluid maken zonder oortjes erin en als er dan wel geluid uit die oortjes zou komen dan kan echt niemand dat horen...

PeterK zei

De discussie over dit onderwerp is inderdaad gesloten en zal elders voortgezet worden, anders gaan er alleen maar nog meer mensen reageren die er niet bij waren en toch menen te weten hoe de vork in de steel zit en dat gaat op een gegeven moment nergens meer heen.

Sascha zei

Als goed voorbeeld:

Gefeliciteerd met het behaalde resultaat, namelijk een overwinning op de koploper (nu niet meer). Dat mag ook gezegd worden, een teamprestatie!

Sascha