zaterdag 8 januari 2011

Roger speelt sterren van de hemel in Bethune

Hier het beloofde verslag van Roger over zijn belevenissen in Bethune:

Ik speelde mee in het Bethune Open in Frankrijk dat gehouden werd van 26 t/m 30 december. Een toernooi met 9 rondes, 2 partijen per dag behalve op de laatste dag. Er deden veel sterke spelers mee en veel titelhouders. Op rating (2102) was ik net onder de bovenste helft geplaatst en dus verwachte ik dat ik tegen iemand uit de top 5 geplaatste moest. Maar dat bleek niet zo, want in Frankrijk gebruiken ze een heel ander systeem. De eerste 2 partijen heeft de bovenste helft al een punt, en bij de 3e partij gaat dat punt weer weg. Waarschijnlijk is dat om de onderste helft te sparen zodat ze niet gelijk al tegen iemand van 400-500 punten hoger moeten. De eerste partij won ik vrij soepel van Lubo Blagojevic (2102) uit Frankrijk. De 2e ronde kwam al de eerste verrassing: winst op de Fransman IM Jonathan Dourerrassou (2427). In een spannende partij kwam ik beter te staan en won ik in de tijdnoodfase. Een mooi begin dus!

Helaas was de 2e dag minder. De 3e partij verloor ik na een leuke pot van de Indische IM Saptarshi Roy Chowdhury. De 4e ronde stond ik 2 pionnen voor en gewonnen tegen IM Mietek Bakalarz (2316) uit Luxemburg, maar gaf een stuk weg en verloor nog. Zonde.
De 5e ronde tegen Ahmad Chokouhian (1958) uit Belgiƫ. Na iets beter te hebben gestaan gaf hij een pion weg en won ik. De 6e ronde weer tegen iemand met een hogere rating; De Belgische Maarten Larmuseau (2271). Ik kwam slecht (en onbekend) uit de opening en had na ongeveer 10 zetten al 45 minuten gebruikt. Daarintegen had ik wel al een plan, en na dat plan in uitvoering gebracht te hebben won ik. 4 uit 6 dus. Die avond ging ik checken wat er allemaal nodig was voor een IM norm; 1. Je moet tegen 3 IMs en 5 titelhouders gespeeld hebben. 2. Je moet tegen tegenstanders uit 3 verschillende landen gespeeld hebben. 3. Je moet een bepaald aantal punten halen tegen het gemiddelde rating van alle tegenstanders (bijvoorbeeld 7/9 tegen minimaal 2231 gemiddelde). Voor meer informatie over het halen van titels en normen klik hier http://www.chessclub.com/help/Norm

De 4e dag, ronde 7 en 8. Ronde 7 met zwart tegen IM Kamran Shirazi (2413) uit Frankrijk. Met actief spel kreeg ik veel aanval wat leidde tot winst. De 8e ronde weer een sterke tegenstander: IM Anthony Bellaiche (2462) uit Frankrijk. Na compleet gewonnen te hebben gestaan en de winst gemist te hebben werd het een remise eindspel. 5.5 uit 8.
De indeling voor de laatste ronde stond online en ik moest met zwart tegen de Belg IM Bart Michiels (2489). Daarna ging ik kijken waar ik nog aan moest voldoen voor een IM norm. Ik had tegen 5 IMs gespeeld en tegen mensen uit 4 verschillende landen gespeeld. Mijn vader had berekend dat het gemiddelde van al mijn tegenstanders 2309 was. Ik ging kijken hoeveel punten ik moest halen tegen de gemiddeldes: 5.5/9 tegen minimaal 2371, 6/9 tegen minimaal 2326, 6,5/9 tegen minimaal 2285. Ik kwam tot de conclusie dat ik moest winnen voor een IM norm. Na een spannende partij verloor ik helaas. Toch kan ik tevreden terug kijken op dit toernooi met een TPR van 2383. Jammer van de IM norm, maar toch nog een ratingprijs voor 2100-2199 van €150.
Het toernooi werd gewonnen door GM Bartosz Socko.
Voor de complete einstand zie HIER.
Ook IM Bruno Laurent speelde van ons mee!

2 opmerkingen:

PeterK zei

Geweldige prestatie! Felicitatie en de IM-normen die komen heus wel.

Anoniem zei

Geweldige prestatie! Dat beloofd wat voor de komende jaren!
Keep up the good work!

Michel