zaterdag 20 november 2010

Daar is Houdini weer !

Gisteren kwam Houdini weer bij ons langs ! In de partij Peter de Joode - Gerrit Boer ontstond na een Falkbeertegengambiet een middenspel, waarin Gerrit met bloed, zweet en tranen de witte druk probeert te weerstaan. Dat lukte niet en de schade werd bij Gerrit langzaam steeds groter. In de toren-eindspel had Peter 2 vrijpionnen op g- en h-lijnen. Maar nee, Houdini kwam bij hem weer bovendrijven en Gerrit wist uiteindelijk remise af te dwingen. Daarna volgde een onwaardige Houdini-reactie: een ware vreugdedans door de Groene Hel ! Teleurgesteld droop Peter met zijn staart tussen de poten af, huiswaarts.

In de partij Tjerk Tinga - Rinus van de Wetering ging het al snel mis, bij Rinus wel te verstaan. Ergens tussen 9 uur en half 10 is het al beslist. Tjerk wist een stelling met veel aanvalsdreigingen op te zetten en dan is de bekende filosofie van Cruyff van toepassing: Creeer zoveel mogelijk kansen en dan komen de doelpunten vanzelf. Ja hoor, Rinus maakte een blunder en stond prompt voor de keus: in 1 zet dame-inleveren of mat gezet worden. Je raadt vast wel goed, wat hij gedaan heeft.

Tijdens de clubkampioenschap op 26 november zal 1 partij gespeeld worden: Michiel Gerritse - Jan Hendrik Leopold (de score zal dubbel tellen).

9 opmerkingen:

Gerrti Boer zei

Ja, Peter, je hebt onze partij goed beschreven. Ik stond volledig verloren en speelde nog even door met het idee enkele zetten later op te geven. Er kwam onverwacht tegenspel voor me, dat toch nog de niet meer verwachte remise opleverde. Mijn reactie was het afreageren van de spanning, puur instinctief, en zeker niet behoorlijk. Mijn verontschuldiging daarvoor, maar mijn vreugde over het resultaat blijft bestaan. En ik ga de opening die we nu al meerdere partijen speelden toch nog eens goed bekijken...

Peter dJ zei

Gerrit, nee hoor, geen punt wat je vreugdedans betreft. Ook al had je het niet gedaan, ik was even teleurgesteld huiswaarts gegaan. Ik was eigenlijk zeker van de zege tot ik me realiseerde dat je een "potentiele" vrijpion hebt. Achteraf gezien had ik je toren nooit op 2e rij moeten laten komen. Maar goed, toch een leuke partij en ik overweeg het naar Julian te mailen.

Anoniem zei

DE Toreneindspel;
DE Clubkampioenschap.
Over welke neerlandicus-ELO hebben we het dan!?
Er zijn veel spelers van buiten de vereniging, die onze site volgen.
Hou`daar svp rekening mee.
Dit stoort, en niet te weinig.

Peter dJ zei

Anonieme, wie je ook mag zijn, je geeft me het gevoel, dat een doof geboren Nederlander geen artikelen mag schrijven. Weet je wel hoe moeilijk Nederlands taal voor een doofgeboren Nederlander is ?!

Kijk eerder naar jezelf als lid van CE: kritiek uiten en achter je anonimiteit verstoppen en het niet open en eerlijk bij het bestuur van CE aankaarten. Het doet me pijn, dat uitgerekend mijn KLUBGENOOT mij zo behandelt.

Enne, hoe is mijn Nederlands in dit/dat/die/deze (help me even !)berichtje nu ? Hoeveel fouten heb je nu geteld ?

PeterK zei

Hier sluit ik me volledig bij aan, excuses lijken me meer dan op zijn plaats. Taalfouten storen me totaal niet, wel echter mensen die lekker anoniem anderen gaan lopen afzeiken. Get a life.

Si Tumbuk zei

Er is maar één oplossing: gewoon dit soort negatieve reacties (of moet ik schrijven: dit soort negatieve reactie?) verwijderen. Laten we blij zijn dat er tenminste mensen zijn die iets voor de club willen doen. Ik ga er maar even vanuit dat deze reactie van een niet-clubgenoot is geweest.

Gerrit Boer zei

De reactie van "anoniem" is beneden pijl. Voor mij kom je met je stukjes en commentaren aardig dicht bij het niveau van de grote schrijvers van onze club, zoals daar zijn: Carel Vredenborg, Peter Kemner, Filip Borst, Gijsbert Kamerman. Sommige idioten dansen, andere idioten schrijven zure stukjes over de Nederlandse taal. De tweede soort (of is het "het tweede soort"?) is in mijn ogen veel verwerperlijker. Ga in elk geval door met schrijven, en trek je niets aan van betweters. En ik denk dat 99 % van de clubleden daar zo over denkt.

Julian zei

Anoniem,

Peter bezorgt lezers van de site een plezier door zijn stukjes. Jij bezorgt niemand een plezier. Jij kraakt mensen anoniem af. Laf.
Bovendien getuigt jouw reactie ook niet van een hoge 'neerlandicus-elo';
het zit boordevol stijlfouten. In Peters` stukje is amper een stijlfout te bekennen. Jouw misplaatste arrogantie+jouw niet om aan te ziene reactie+zielige kritiek dragen niet echt bij aan een mooie website.
Er zijn veel spelers van buiten de vereniging, die onze site volgen.
Hou`daar svp rekening mee.
Dit stoort, en niet te weinig.

Anoniem zei

Daar heb je helemaal gelijk in Julian ,het stoort .

Gr
Clement van Onesimus