vrijdag 16 januari 2009

0-4!

Gisterenavond overleefde het bekerteam de 2e ronde door in een uitwedstrijd Onesimus te verslaan met 0-4. Wie denkt dat we daar even een galavoorstelling hebben weggeven komt bedrogen uit. De overwinning was zeker verdiend, maar 0-4 was iets te ruim. Lendert won wel terecht en heel snel op bord 3, met zwart. Hij won twee pionnen en dat zag zijn tegenstander ook niet echt zitten. Ben Boog had niet geheel toevallig wit op bord 2, en speelde een ingewikkelde pot. Toch denk ik dat Ben uiteindelijk verdiend gewonnen heeft, al was het lastig te beoordelen. Zelf speelde ik op bord 4 niet vlekkeloos. Er waren verzachtende omstandigheden (om 17:00 vertrokken vanaf Texel). In tijdnood mistte mijn tegenstander een grote kans. Toen hij enkele zetten later dezelfde zet speelde was het de verliezende zet: 0-3. En dan bord 1. John Leer werd volledig overspeeld, ik durfde niet meer naar zijn bord te kijken. Maar John bleef knokken. Volgens mij kon zijn tegenstander op gegeven moment kiezen voor 2 torens tegen drie stukken en aanvallende stelling, maar hij koos voor andere materiaalwinst. John overleefde het allemaal net, en wist een eindspel te bereiken met 2 verbonden vrijpionnen voor John, en 3 verbonden vrijpionnen voor zijn tegenstander. Geloof het of niet: John heeft matgezet met zijn pion! 0-4 dus, en op naar de volgende ronde!

Gijsbert Kamerman

Geen opmerkingen: