zaterdag 24 november 2012

Een groene hel voor CE2

De vooruitzichten waren goed, iedereen wist wat hij moest doen en Peter kon met ons meespelen. Ik dacht als non-playing teamcaptain de kunnen fungeren, ware het niet dat Ton zich ziek moest afmelden. Geen nood, dan speel ik alsnog.
Onderweg naar de club de nodige vertraging, linkerrijstrook vanaf Leidschendam naar Rotterdam afgezet. 70 en 50 rijden, opeens met gillende sirenes een politiemotor, even later een politieauto en daarachter een ambulance. Hopelijk is dat goed afgelopen. Onderweg ff bellen met Jesus dat ik wat later ben, hopelijk net op tijd om zonder achterstand te beginnen. Bijna bij de club, belt John op, ik ben om kwart voor 1? (tijdstip bellen 12:55), nee, kwart voor 2?. Uiteindelijk moest het dus kwart over 1 zijn, moet ik nog ff omkeren?? Nee hoor, hoeft niet.
Even na 1 uur kwam ik het clubgebouw binnen en kon gelijk aanschuiven aan bord 8. Hoe het allemaal verder verliep??
Aan bord 4 kwam Matthieu niet helemaal goed uit de startblokken, Thomas Thissen voelde zich wel thuis in de stelling. Matthieu kon het alleen nog maar verkeerd doen, maar voordat dat gebeurde werd tot remise besloten. Ook tot remise kwam Jesus tegen Jeroen van der Linden aan bord 5. Daar was Jesus achteraf best wel blij mee, het was keepen. Gelukkig was het spel met de toren over de c-lijn voldoende voor remise. Voor een blije verrassing zorgde Kresna aan bord 8 tegen Wilbert Mourits. De siciliaan werd handhandig aangepakt, met e5 en het thematische f5 kwam Kresna handhandig binnen. Na het prachtige Th5 was het mat ondekbaar, na vele minuten kwam daar ook Wilbert achter. Helaas kwam het niet tot uitvoering.
Voor een mindere verrassing zorgde Robin aan bord 6 tegen Marcel Wubben. Robin, die sinds kort 2000+ heeft, zal bij de volgende lijst terugvallen naar +-  1970. Het stuk wat Robin investeerde zag hij niet meer terug (terwijl daar toch zeeën van tijd werd ingestoken). De stelling en de tijd werd Robin fataal.
John had een prettige stelling tegen Folkert-Jan Geertsma aan het topbord. John kreeg bij het einde van de 1e tijdcontrole een remiseaanbod. Gezien de overige stelling aan de resterende borden nam John het aanbod aan, een kleine overwinning lag in het verschiet. Echter gebeurde na het aanbod een waar drama. Jaap kwam schitterend uit de opening tegen Adinda Serdijn aan bord 3. De koning van Adinda stond niet echt meer veilig. Alleen was de afwikkeling naar het eindspel niet zo goed van Jaap. Vanaf half 3 was het eindspel bereikt, toren + witte loper + 5 pionnen ieder. Niets aan de hand, iets betere lijnen. Alleen de tijd en de notatieformulier. Er waren eindelijk weer notatieformulieren, maar die kunnen in feite de prullenbak in. De lijntjes bij zet 20 en 40 ontbreken, of dat hieraan heeft gelegen of aan wat anders. Jaap dacht zeer waarschijnlijk dat hij er al was, maar toen de vlag was gevallen bleek dat niet het geval! Ai ai ai, in plaats van minimaal remise was het een zure nul.
Ook een zure nul voor Peter aan bord 2 tegen Ernst Gevers. Ik heb er helaas niet veel van gezien, maar wat ik zag was op dat moment wel oke. Opeens was Peter een stuk kwijt en dat schaakt voor sommige een stuk lastiger.
De nederlaag is een feit, als laatste was Sascha over tegen Frank Korving aan bord 7. Met de rug tegen de muur, maar wel makkelijk spelend was de 1e tijdcontrole gehaald. Gezien de stand op dat moment (2,5-4,5 achter) maakte het niet meer uit. Ik ging er beter voor zitten, maar in een vlaag van verstandsverbijstering gaf ik 2 pionnen weg en de compensatie was ver te zoeken. Wel wat rommelkansen en hoe langer het duurde, hoe meer vertrouwen ik erin had. Ook wilde Frank het te mooi doen, terwijl het vele kansen had om het uit te maken. Op een gegeven moment kon ik herhaling van zetten afdwingen (met 2 pionnen minder), maar er werd een kans geboden op meer. Die kans greep ik met beide handen aan en ik won een stuk! Dat schaakte weer wat makkelijker en na veel manouvreren waarin Frank meerdere malen de remise miste, was het Frank die de laatste fout maakte. veld d7 was het enige vluchtveld van de koning, maar daar zette hij zijn toren op. Na aanraking van de koning volgde een onregelmentaire zet, waarbij hij direct opgaf. Na 107 zetten was het over en uit.
Wederom dus een nederlaag en handhaving in de 3e klasse staat op de tocht. Hopelijk presteren wij over 3 weken beter, anders wordt de kerst een stuk somberder. Lees ook het verslag van LSG 3

Geen opmerkingen: