zondag 12 februari 2012

Degradatiespook komt heel dichtbij voor vierde team

Afgelopen vrijdag speelde het vierde team tegen de mannen van Rokado, een uitwedstrijd. De avond begon al raar: Erik vd Berg was op tijd en zijn tegenstander te laat. En iedere keer was ik geneigd Ben Boog veel succes te wensen: "kom op Ben, knallen vanavond!". Zoals wel vaker dit seizoen boden we opnieuw goede tegenstand, maar staan we aan het eind van de avond weer met lege handen. Kleine nederlagen, dit keer ook weer: 5-3 tegen een sterk team. Rokado kon het zich zelfs permitteren een topper als Theo Zoetemeijer op de bank te houden. Een luxe waar veel andere topclubs alleen maar van kunnen dromen!
Dan de wedstrijd zelf. Carel speelde een snelle remise op bord 4 tegen Ben Boog, beide heren zullen tevreden zijn. De meeste beslissingen vielen aan het eind. Anqelique kon het niet bolwerken tegen Hans vd Linden, op bord 7. Opnieuw kwam Anqelique volgens mij best aardig uit de opening, maar raakte ze ergens het spoor bijster. Wat ik zag was een stelling met dame tegen 2 torens en een stuk, als de torens dan goed samenwerken is er geen houden meer aan. Erik vd Berg, enigszins tactisch op bord 6 geplaatst, verloor helaas ook van de altijd grillige Leo Rietveld. Op gegeven moment dacht ik dat Erik gewoon een pion op c2 kon pakken met zijn dame. Ik zal waarschijnlijk iets gemist hebben: Erik deed dat niet en kwam gaanderweg slechter te staan met uiteindelijk een nul tot gevolg. Ab Kamman op 5 speelde tegen Rick Ensering, ook geen makkie natuurlijk. Ik heb die partij niet echt kunnen beoordelen, maar wat ik wel weet is dat Ab er volgens mij niet echt aan te pas is gekomen in deze partij. Kromme volt?
Op bord 2 speelde onze man in vorm: Piet Verhey tegen Marco vd Linden. Opnieuw speelde Piet een interessante partij, en was hij zeker niet kansloos. Ook een stelling die lastig te beoordelen was: Piet leverde een kwaliteit in, maar kreeg bijvoorbeeld wel een loper op f3, met de dames op bord en een witte koning op g1 leek dat toch wel wat compensatie te bieden. Maar die dekselse vd Linden is wel een hele gewiekste schaker en ondanks zijn zware tijdnood bleef toen de rookgordijnen opgetrokken werden een hopeloze stelling over voor Piet waar zelfs Piet geen heil meer in zag. Viktor speelde op bord 8 tegen P. Luijendijk, een partij waar het evenwicht niet echt verbroken werd: een correcte remise. Lichtpunt van de avond was Cees van Oosterom: die wisselt fantatische partijen af met hele slechte, maar zo lang hij voor de bond punten blijft scoren hoor je mij niet klagen. Ook nu won hij weer overtuigend, van een behoorlijk sterke speler: Rex van Dijken. Toch een speler die jarenlang 1e klasse KNSB heeft gespeeld. Knap gedaan! Het lijkt wel of ik zelf in de verkeerde wedstrijden de punten scoor. Aan het begin van het seizoen ging het slecht waardoor we matchpunten verloren, nu win ik 2x en staan we met lege handen.. Tegen Frank Verkooyen speelde ik een vrij scherpe opening, laten we het "dynamisch" noemen. Na dameruil vond ik eigenlijk dat ik best lekker stond. Na een logische blow-up van zwart in het centrum had ik een vervelende counter klaarliggen. Daarna had Frank wel kansjes om af te wikkelen naar een remise-eindspel, maar toen hij dat verzuimde wist ik het resterende toreneindspel van K+T+pion tegen K+T te winnen. Hoe moest het ook al weer? Koning afsnijden en dan gewoon rennen met je koning erbij. Hebben de lessen van Michel van 20 jaar geleden toch zin gehad! Al met al een 5-3 nederlaag. Het wordt nu echt koud in de kelder van de promotieklasse. Nog drie wedstrijden. Alle drie winnen, het kan want de mindere ploegen komen nu. En dan maar zien wat het oplevert. De eerste klasse is gewaarschuwd: we komen eraan!

Gijsbert

Lees ook het verslag van Rokado.

3 opmerkingen:

Arjan zei

maar wat ik wel weet is dat Ab er volgens mij niet echt aan te pas is gekomen in deze partij?

Het verslag van Rokado zegt heel wat anders.

Ab zei

Ja, scorebord journalistiek van G.

Helaas weer net niet.
Volgende gaan we er weer tegenaan met ons allen!

Anoniem zei

Ik heb inderdaad een stukje van de partij van Ab gemist. Tussen mijn laatste blik op zijn bord en dat de stukken in de doos gingen is blijkbaar een hoop gebeurd :)
gijsbert