zaterdag 19 februari 2011

Te lawaaiig

We moeten met zijn allen maar eens een discussie voeren welke kant we op willen als schaakclub (let wel: niet via deze website, maar gewoon in de wandelgangen of op bijvoorbeeld de volgende ledenvergadering) wat betreft de verenigingscultuur.
Ik bedoel hiermee dat het het laatste jaar naar mijn bescheiden mening veel te lawaaiig is op speelavonden. Tegen de tijd dat de partij echt spannend wordt, hebben diegenen die gevoelig zijn voor lawaai echt niet meer de kans om zich goed te concentreren.
Je kunt stellen dat er ook ruimte moet zijn voor gezelligheid, maar het is behoorlijk storend om afgeleid te worden door hele conversaties in de buurt van je bord en de gedachte wordt hinderlijker met het besef dat ook diegenen die te luid zijn, baat hebben bij stilte op het moment dat hun eigen partij nog aan de gang is en in het besef dat we nota bene een analyseruimte hebben waarin naar believen geconverseerd mag worden.
Welke kant willen we op als club: willen we een koffiehuisruimte met volop gepraat en geen serieus schaak? Of willen we serieus spelen, maar dan wel tegen de prijs dat iedereen het op moet kunnen brengen stil te blijven in de speelzaal?
Ik kies voor het laatste en misschien sta ik (vrijwel) alleen in deze mening, maar na de zoveelste keer dat het mis is gegaan met de geluidshygiƫne op de speelavond, trek ik mij definitief terug uit de interne competitie. Het tijdens de speelavond zelf verzoeken om stilte heb ik inmiddels wel afgeleerd: het heeft toch geen enkele zin. Persoonlijk ben ik het in alle eerlijkheid tamelijk beu zo langzamerhand.

8 opmerkingen:

Gerrit Boer zei

Filip, terugtrekken is een daad van onvermogen. En het is toch niet zo moeilijk om de orde op een clubavond te handhaven. Stel voor elke competitieavond een "commissaris van orde" aan, die de geluidsoverlast makkelijk kan beperken of zelfs wegnemen. Om duidelijk te zijn: deze ordehandhaver speelt zelf niet. Vanzelfsprekend hoeven dit niet alleen bestuursleden te zijn. Zelf ben ik in groep 3 al uitgespeeld, en ben graag bereid eens per maand de rol van ordehandhaver te bekleden. Laat het bestuur een schema maken voor de personen die dienst doen, doe er een paar richtlijnen bij, en het probleem is opgelost. Ik hoop echt dat je terugkomt op je besluit om te stoppen met de interne competitie. Als protestactie is het wel aardig, maar zoals je weet zijn de Tunesiers en Egyptenaren door hun protesten ook nog niet tot een oplossing gekomen voor de gigantische problemen van hun land.

Anoniem zei

Ik heb als voorzitter van deze vereniging een heel duidelijke mening: het hoort stil te zijn. Als er toch eens wat herrie is hoort een simpele herinnering/ opmerking genoeg te zijn om de rust te laten weerkeren. Ik vind het verstoren van de partijen die nog bezig zijn absoluut niet kunnen.

Cor

PeterK zei

Filip, volgens mij sta je inderdaad vrijwel alleen en daarom lijkt me dit niet de plaats voor een dergelijke emotionele reactie. Had het liever geplaatst in het clubblad van maart als discussiestuk. Dit gaat weer talloze reacties oproepen op de site, schieten we allemaal niks mee op. Voortaan eerst even tot tien tellen.

Adri zei

Ik kan mij voorstellen hoe Filip zich voelt en daar kan ik deels in
mee meegaan. Het andere deel waar ik niet in kan meegaan is om radicaal te stoppen met de interne
want dqat lost ook niets op.
Waar het denk ik bij Filip om draait is niet een simple waarschuwing om stilte en als het dan stil blijft dan valt dat nog wel te accepteren.
Maar, en dat is mij ook opgevallen het telkens opnieuw verzoeken tot stilte en dat is onacceptabel vandaar dat ik de reactie van Filip wel kan begrijpen.
m.i. is een simpel verzoek tot stilte, zoals Cor voorstelde niet voldoende er moeten keiharde afspraken gemaakt worden.
Vanaf nu vragen om de conversaties buiten de zaal te doen plaatsvinden desnoods met een waarschuwingsbord met het verzoek tot stilte. Op de ALV kan dit als agendapunt worden meegenomen en de resterende periode voor evaluatie.

Anoniem zei

Beste lotgenoten,

Als bestuurslid van HZP Schiedam kan ik jullie het "heuglijke" feit meedelen dat dit `n kennelijk euvel van vele/alle schaakclubs is (onze club kent het probleem natuurlijk ook). Het punt is dat welk soort van vereniging dan ook, het tevens `n sociale ontmoetingsplaats voor de leden is. Tijdens RSB wedstrijden hangen wij 3 "stilte" posters aan de muur. De wedstrijdleider intern sust iedere verenigingsavond, met groot geduld, de lawaaiige koffiehuisschakers steeds weer opnieuw...de burgerij kan ook niet zonder politie! Steeds weer opnieuw grenzen aangeven is ons (bestuurs) lot! Sterkte Filip (e.a.)
Groet,
Aad Juijn
Wedstrijdleider extern
HZP Schiedam

Arjan zei

Ik herken dit probleem inderdaad zowel bij CE als bij Messemaker. Mijn ervaring is dat het voor 95% speelt op het moment dat de partijen van een externe wedstrijd zijn afgelopen. Op dat moment bevinden de interne partijen die nog bezig zijn zich i.h.a. in de uitvluggerfase, extra storend dus. Kan denk ik heel goed bij aanvang van de wedstrijd aandacht voor worden gevraagd. Maar als echte clubman kan je terugtrekken toch niet de bedoeling zijn.

Ger in ' t Hout (exclublid Charlois Europoort) zei

Eventueel een clublid die hart praat en weet dat het stil moet zijn een schaakwedstrijd schorsen. of iemand die aanwezig is en geen clublid is en maakt geluid verzoeken per onmiddelijk de zaal te verlaten. het zijn maar ideeen.

Anoniem zei

Ik vond het lekker rustig gisteravond .

C.v.Eijsden