donderdag 30 september 2010

Partij van de Week




Vorige week was ik bang dat mijn noodkreet hetzelfde effect zou hebben op de CE-leden als de ruim-je-afval-op-campagne heeft op Nederlanders:
Waarom zou ik het doen,anderen doen het wel.Maar hiermee blijkt eens te weer dat schakers toch anders zijn dan de gemiddelde Nederlander(Ondanks dat onze geliefde aanstaande first lady van Nederland Maxima uitriep dat de echte Nederlander niet bestaat gebruik ik toch de term Nederlanders voor mensen die in Nederland wonen).Een zeer redelijk aantal partijen werden mij toegezonden/gegeven.Dank hiervoor!


Ook deze week viel er weer veel te genieten op de 64 velden:

Bij Joop Piket(2095)-Roger Meng ontstond na 23 zetten de volgende stelling:


wit aan zet

Roger heeft zijn tegenstander volkomen overspeeld,en wit bezwijkt uiteindelijk onder de druk:
24.Ta2-Lg3+
25.Kd1-Pf4 en zwart won een kwaliteit en niet heel veel later ook de partij.

In de partij Arjen Kouwenhoven-Robin Lecomte viel mij de 10 zet van zwart op:


wit aan zet

Zwart heeft zojuist 10...Pe5 gespeeld.
Op zich lijkt hier niets vreemds mee aan de hand.Nu zou een speler die denkt dat ie slim is kunnen opmerken
dat deze zet niet zo goed is aangezien als zwart ruilt op d3 wit van zijn slechte loper is verlost.Maar volgens mij heeft Robin
verder gekeken.Zwart heeft in principe minder ruimte.Dus hij moet zoveel mogelijk stukken proberen te ruilen.Als zwart de loper op d3 afruilt,kan hij eerder
de typische doorbraak b5 doorzetten en ook f5 komt uiteindelijk in aanmerking na het wegspelen van het paard op f6.Bovendien,als zwart de loper niet had geruild had
de witte loper heel gevaarlijk kunnen worden in de aanval die volgt na de opstoot f4 en daarna eventueel e5!Ik weet niet of Robin precies deze redenatie had gevolgd bij het nadenken
over zijn 10e zet,maar ik ben er zeker van dat hij wel heeft gezien dat de loper op d3 slecht is.Dus als hij dan die loper vervolgens ruilt,getuigd van een groot strategisch inzicht!

Verderop in de partij kwam nog een diagramwaardig moment voor:



zwart aan zet

Zwart speelde hier de dappere en mooie zet:18...Tf5!!?
Wit dreigt in de diagramstelling de opstoot f5 door te zetten.Zwart staat dan niet veel slechter na de afwikkeling,maar wit heeft toch een miniem voordeeltje en zijn stelling speelt makkelijker.
Na 18...Tf5 voorkomt zwart de opstoot en als wit slaat heeft zwart compensatie in de vorm van het loperpaar,en voor wit is het niet makkelijk te winnen.Wit staat objectief gezien waarschijnlijk wel beter,
maar het is heel lastig en zwart heeft nog tegenkansen!
Wit sloeg uiteindelijk ook op f5 en de partij verzandde in remise.

In de partij Jan-Pieter Vos(2090)-Lennard den Boer ontstond de volgende stelling:

wit aan zet

Zwart heeft zijn tegenstander helemaal weggespeeld en uit pure wanhoop speelde wit hier Lxg5.
Lennard wist zonder veel moeite zijn materiaalvoordeel uit te buiten.

Ikzelf speelde ook nog een ``leuk`` partijtje in de Belgische interclubs(knsb competitie in
Belgie):


Julian van Overdam-T Schurins

Hier kan wit gemakkelijk winnen op vele manieren.Een daarvan is bijvoorbeeld 14.Tf2
In plaats daarvan kwam ik op het geweldige idee om 14.Pxe2? te spelen.Er volgde:
15...Pxe2+
16.Kh1-d5
17.f6-Lf8
18.De1??
Dit geeft gewoon een loper weg.Met een stuk achterstand wist ik het zodanig te compliceren dat ik er nog een remise uit wist te slepen.
Maar dat is een schamele troost als je de diagramstelling ziet.

Dan komen we bij de partij van de week.Remco Hylkema(2035)-Gerard Kool.Dit keer een partij zoals velen hem graag zien.Aanval,stukken erbij,offeren en winnen:

Hier is het commentaar:

13...Ta6!:Dit brengt alvast een zwaar stuk voor de aanval dadelijk.

16...g5!:Dit zorgt dat de toren erbij kan komen via h6,en tegelijkertijd bemoeilijkt het f4

20...Kh8!:Als wit op e5 neemt nu dan volgt:Tg8+-Kh1-Txh2-Kxh2-Dh6#
-Ke2-Txh2 met verwoestende aanval.

24...Lf5!!:Een prachtig damenoffer.Neem wit op f6,dan:Le4-Tg2-Txg2 en zwart wint alles.

Nogmaals mijn excuses voor de onhandige samenstelling,maar als het goed is wordt het zo snel mogelijk opgelost.

Ik hoop dat mensen zodanig geinspireerd worden door deze partijen,dat zij besluiten massaal in te zenden.

Julian

3 opmerkingen:

Arjan zei

Een prachtige partij natuurlijk, maar hij kwam me al bekend voor. Zie ik de datum: 26 maart. Dus oude partijen mogen ook?

Anoniem zei

Mee eens. Partij van de week suggereert aktualiteit, en niet oude Kolen uit de sloot halen. Zonder meer fraaie partij, dat wel!

Julian zei

Ja klopt,hij komt uit maart dit jaar.In principe plaats ik 1 oude partij uit de ingezonden oude partijen.Dit lijkt me niet zo`n probleem als de rest actueel is.En Gerard wees me op deze partij,en ik kon hem moeilijk laten liggen natuurlijk!