maandag 27 september 2010

IN DE WOLKEN EN IN DE PUT


Ik maak op de vierde zet tegen Philidor een verschrikkelijke blunder. Mijn tegenstander speelt Stauntongambiet en dat is een opening die ik zelf met wit beslist niet meer speel. Ik ken het en ik begrijp daarom nog steeds niet wat mij bezield heeft om na 1. d4 f5, 2. e4 fe4x, 3. Pc3 Pf6, 4. Lg5 4… d5?? te spelen. Natuurlijk speelt hij 5. Lf6x ef6x, 6. Dh5+ g6, 7. Dd5x.

Mijn eerste reactie is opgeven en nooit meer schaken. Maar kan je je teamgenoten zo vroeg in de wedstrijd dat aandoen? Ik verman me en speel door.

Zonder dat mijn tegenstander echt blunders maakt, doet hij toch een paar keer niet de sterkste zet en ik krijg zowaar enig tegenspel. Mogelijk zelfs winstkansen.

We bereiken de stelling:

Wat nu? 28. … Dg3 kan niet, want de dame moet f6 blijven dekken.

Op 28. …f4 volgt 29. Tc7 en Wit gaat nu zelf mat dreigen. Het offer op g2 leidt dan alleen maar tot remise.

Misschien Dg5. 29. Tf2 Te1+, 30. Tf1 en hoe komt Zwart verder.

Vandaar dat ik besloot tot 28. … Dd4x+, erop rekenend dat ik met twee torens op de zevende rij en een h-pion die in twee zetten naar h3 kon een gewonnen stelling bereikte. Ik had ook niet zoveel tijd meer en wilde daarom vereenvoudigen. maar mijn plan lukte niet: 29. cd4x Tc2x, 30. Td1 Tee2, 31. d5 Tg2x+, 32.Kh1 Th2+, 33. Kg1 h4, 34. Tc8! Wit komt nu met de toren op de g-lijn of forceert herhaling van zetten.



Remise dus. Enerzijds een teleurstelling, anderzijds, als je in het voetbal met 3-0 achterkomt en je sleept er nog een gelijk spel uit, dan voelt dat toch een beetje als een overwinning. En remise maken met zwart, dat is je taak in een team. Nee, after all was ik heel tevreden met mezelf.

Zegt Peter Kemner: “Na 28. … Dg5, 29. Tf2 Te1+, 30. Tf1 Tf1x+ , 31. Kf1x Dc1+ geef je mat op de volgende zet.”

En als je team dan nog 4-4 speelt, en gewonnen had als je Dg5 had gespeeld….

Leuke jongen, die Peter!

Jaap Staal.

4 opmerkingen:

PeterK zei

Beste Jaap!
Ik zat weliswaar bij de analyse, en zag het mat ook wel "ergens" lonken, maar het was toeschouwer Rinus Bongers (van SV IJsselmonde) die met Dc1+ op de proppen kwam en het mat liet zien. Zoals Rinus bij wel meer partijen fraaie zetten liet zien, die man moeten we inlijven.
Overigens is je stelling, zoals ik aangaf in het stukje van Filip, ook na 34.Tc8 wel degelijk nog simpel gewonnen. het schaak op g8 haalt is voor wit niet de redding.

Si Tumbuk zei

Briljant gezien natuurlijk en als wit het in plaats van 30.Tf1 probeert met 30.Kh2, dan neem ik aan dat 30...h4! beslist...

Ik stel voor dat we naast de schoonheidsprijs ook een prijs in het leven roepen voor de near brilliancies. Enerzijds hebben we dan een mooie pleister op de wonde voor degenen die de winst misten, maar anderzijds kunnen ook de dingen die NIET op het bord kwamen enorm mooi zijn.

PeterK zei

Ik mis zelf regelmatig matjes en ply 1 zetten Filip, ik neem Jaap niks kwalijk uiteraard! Wel Kresna :-)

Dat van die "near brilliancies" is goed idee, ik stuur dan direct mijn gemiste geniale mat in tegen Krimpen van februari 2009:
http://bit.ly/ckX5rk

PeterK zei

Overigens valt de waardering die Rybka geeft aan de witte stelling na de "blunder" van Jaap reuze mee hoor, niet meer dan +0.45 hooguit. Met andere woorden, best te doen voor zwart en dat bleek. Ik zie in mijn database ook allerlei 2500+ en 2400+ mannetjes die het hebben gespeeld met 4...d5. In totaal 15 partijen bij mij van zwartspelers hoger dan 2200. Neemt niet weg dat 4...c6 b.v. een veel betere zet is natuurlijk.