woensdag 11 november 2009

Indeling groep 3 vrijdag a.s.

Wederom een oneven aantal! CE 6 speelt (Boer, Van Baren, vd Wetering, Smits) en Zoetemeijer moet bekeren. Ik neem aan dat Adri niet hoeft in te vallen en beachikbaar is. In dat geval is er maar één zinnige indeling:

Bloedel-De Joode
Jumelet-Leopold
Gerritse reserve

De uitslag van Jumelet-Leopold wordt cruciaal: wint Leopold, dan vindt hij aansluiting bij de top. Wint Jumelet, dat zit hij ineens heel dik in de middenmoot. Ook in geval van remise doet hij goede zaken; het betreft hier immers een confrontatie waar de punten dubbel tellen.
Ook de andere partij wordt buitengewoon interessant: zet Bloedel het herstel voort? Hij heeft immers al eerder laten zien dat hij heel behoorlijk kan schaken. Of toont De Joode zich te sterk en wil hij goede zaken doen in de strijd om de titel?

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Foutje in tekst, na "Zoetemeijer moet" had het woordje "zich" toegevoegd moeten worden. Vraag is tot wat? Tot Charlois-Europoort?

Peter dJ zei

't Is hoe je bekijkt: zich bekeren (van geloof veranderen) of bekeren (een bekerwedstrijd) spelen.

Ik gooi op het laatste en dan is het wel correct.

Si Tumbuk zei

Inderdaad moest Zoetemeijer participeren in een bekerwedstrijd. Men had kunnen weten dat het deze betekenis van het woord betrof; immers: welke religie iemand wel of niet aanhangt, is niet mijn zaak, laat staan dat ik vind dat ik in de positie ben die persoonlijke keus te beïnvloeden.
Een tweede reden waarom men kon weten dat het deze betekenis van het woord betrof, was inderdaad het ontbreken van het woordje "zich".
Ik weet niet of het woord "bekeren" in de Dikke Van Dale staat, maar ik stel voor dat we het woord sowieso gebruiken in de betekenis van "deelnemen aan een bekercompetitie".

Adri zei

Zo zie je maar een taal leeft, taalkundig inzicht onder taalkundigen en niet-taalkundigen verschillen onderling met de tijd. Toch moeten we proberen het zuiver te houden. Heel simpel:Zoetemeijer speelt voor de beker,dat is het anders kunnen we na verloop van tijd onze eigen taal niet eens meer verstaan.