zaterdag 14 november 2009

Derde team bijna ingepakt


Gisterenavond kroop het derde team in de thuiswedstrijd tegen RSR Ivoren Toren 3 door het oog van de naald. Traditioneel hebben we altijd 1 mindere wedstrijd, zoals vorig seizoen tegen Zwijndrecht. Blij dat we die wedstrijd nu achter de rug hebben! Gertjan Pellikaan voelde het feilloos aan: “als ik een keer een off-day moet hebben, dan maar vanavond”, moet hij hebben gedacht. En zo geschiedde: een zeldzaam snelle nederlaag voor Gertjan! Jesus Canedo, die deze avond reserve was, kon op Twitter het slechte nieuws meteen wereldkundig maken.

Daarna ging het alleen maar bergafwaarts met het team. Vanuit goede stelling ging Ton Dulk plotseling mat, en zag ik naast mij dat Arjen een prima stelling met pion voor liet verzanden in een stelling waar hij met kunst-en vliegwerk moest keepen voor remise, hetgeen hem uiteindelijk dan weer wel lukte. Complimenten voor Gerard Kool die tegen Paul Dekker een gelijkstaand eindspel tegen beter weten in begon te melken, wat gelet op de stand noodzakelijk was. Gerard kwam heel ver, maar uiteindelijk bleek de remise onvermijdelijk. In de tussentijd had onze clubkampioen Peter Kemner op bord 2 het punt netjes naar zich toegetrokken. Een prima pot van Peter, een clubkampioen waardig. Wat gebeurde er verder? Een bizarre partij op 7 van Hans Uitenbroek tegen Herman Keetbaas. Ik durf helemaal niets over die partij te zeggen, want ik, en velen met mij, snapte er helemaal niets van. Ik volsta met de uitslag: remise! Verder speelde Sophia een merkwaardige partij tegen Arrian Rutten. Wat mij opvalt aan de partijen van Sophia is dat ze regelmatig niet heel lekker uit de opening komt, maar zich dan terugvecht in de partij, vaak met succes. Nu was het andersom: Sophia kwam uitstekend uit de opening, maar daarna ging het een stuk minder. Ik heb er niet alles van gezien, maar volgens mij kwam Sophia in een verloren eindspel terecht. Wat daarna gebeurd is moet afschuwelijk zijn geweest voor haar tegenstander. Sophia wist nog te winnen! Ik kan helemaal niet begrijpen hoe dat heeft kunnen gebeuren, maar lekker is het wel natuurlijk…



Ten slotte was ik zelf op 3 nog bezig. De hele partij heb ik lekker gestaan, maar was het moeilijk om er doorheen te komen. Gelet op de tussenstand begon ik, op verantwoorde wijze, te forceren. Het leek of wit kon profiteren van lijnen naar de koning, maar in werkelijkheid was het andersom. Hoewel een andere afwikkeling geforceerder won (wat ik niet zag op dat moment), kreeg ik de kans op een correcte paardpromotie, zo’n kans moet je natuurlijk nooit laten liggen! Hiermee werd de zwaarbevochten zege van 4,5-3,5 een feit.

In voetbaltermen was dit een draak van een wedstrijd. Blijkbaar was aan de noordelijke zijde van de Maas Sinterklaas al aangekomen, getuige de hele en halve punten die de vriendelijke jongens van RSR in hun rugtas hadden meegenomen. Feit is dat we zo goed als gehandhaafd zijn, een formidabele prestatie voor een gepromoveerd team! Wij feliciteren uiteraard alvast Krimpen met het aanstaande kampioenschap van de promotieklasse, en wensen RSR Ivoren Toren succes met de worsteling in de onderste regionen van de Promotieklasse.

Gijsbert Kamerman

Foto’s: Marcel Dirks. Meer foto’s van Marcel Dirks van deze wedstrijd HIER.



Bidden helpt!

2 opmerkingen:

PeterK zei

Leuk geprobeerd Gijsbert die underdog positie innemen, hooguit zal Damhuis daar in trappen :-)

Si Tumbuk zei

Gijsbert, je neemt grote risico's door op verantwoorde wijze te spelen! Dit keer liep het nog goed af, maar ik adviseer je het nooit meer te doen!