zondag 19 juli 2009

CE'ers beëindigen LCT in stijl


Gisteren vond u geen bericht betreffende onze resultaten in ronde 8 van het LCT en dit was niet omdat ik het niet leuk vind om te schrijven als de resultaten niet goed zijn of omdat ik slechte berichten liever aan Arjen Kouwenhoven overlaat, maar simpelweg omdat ik er de tijd niet voor kon vinden. Inderdaad heb ik voorheen ook niet iedere ronde verslag gedaan.
Ronde 8 was ogenschijnlijk een slechte ronde voor ons, maar helemaal onverwacht waren de resultaten ook weer niet: er moet onvermijdelijk een grens zijn aan de successen en deze lag nu hier. Julian werd zoekgespeeld door Rajesh (FM, officieel 2249, maar waarschijnlijk is deze rating incorrect en moet het rond 2400 zijn, zoals hij zelf meldde), Jan kon het niet bolwerken tegen Heemskerk (FM, 2210), Sophia verloor van Segers (2013) en ik werd weggespeeld door de kampioen ven de LeiSB Coene (2166 FIDE, 2215 KNSB). Alleen Marco Kirana wist een half punt te halen tegen WIM Kiran (2203) en ik denk dat er meer in zat voor hem. In groep B won Nancy Kirana als verwacht en gaf Angelique naar eigen zeggen een winnende stelling uit handen, resulterend in verlies.
Heden begon met een afmelding van de tegenstander van Angelique en een vergelijkbaar incident in groep A; Jans tegenstander Dolf Meijer kwam niet opdagen, naar later bleek doordat hij zich had vergist in het tijdstip van aanvang. Een reglementair punt voor beide CE'ers, maar ze hadden liever gespeeld.
In groep 2 voldeed Nancy aan mijn verwachting door ook op zondag te winnen, waarmee ze op 5,5 uit 9 kwam; haar TPR is met 1733 ongeveer volgens verwachting. Angelique eindigde op 4,5 uit 9 en haar TPR was met 1632 boven verwachting. Deze dames hebben het prima gedaan in deze groep.
Jan had dus aan het begin van de dag al 5,5 uit 9 (TPR 2188) en vertegenwoordigde hiermee niet alleen onze club op grandioze wijze, een scherpe blik toont dat er slechts 3 (!) spelers zonder titel waren die deze prestatie wisten te evenaren of verbeteren: Cor van Dongen, mijn tegenstander van zeterdag Igor Coene en het Indiase talent Shreyansh.
Julian remiseerde tegen dezelfde dame als Marco een dag tevoren en kwam op 5 uit 9 (TPR 2178), evenals ikzelf en Marco, die de balans bewaarde tegen de ons bekende en evenmin kinderachtige Quinten Ducarmon; Marco's TPR werd hiermee 2203.
Zelf won ik wederom op regelmatige wijze, ditmaal met zwart tegen Hoekstra (FIDE 2058, KNSB 1974) en voegde me bij Julian en Marco op 5 uit 9, TPR 2130. Deze goede prestaties zijn geen toeval meer en mijn virtuele rating is nu 2008; hierover later misschien wat meer.
Sophia tenslotte besloot met een remise tegen Noordkamp (2013) en kwam op 3,5 uit 9; TPR 2012. Haar start was flitsend en het verbaast niet dat ze nog niet het vermogen heeft om negen ronden lang duizelingwekkend sterk te blijven spelen, maar het is duidelijk dat ze in korte tijd een sterke progressie heeft gemaakt en deze zal zich verder voortzetten. Let de komende tijd op de verslagen die ze zal schrijven op de website van de jeugd.
Genoemde spelers hebben onze club uitstekend gerepresenteerd op dit sterke toernooi. In een veld waarin maar liefst 25 van de 105 deelnemers een titel hebben, eindigden 3 van de 5 clubgenoten op een gedeelde 27ste plaats en één andere clubgenoot zelfs hoger. Anders bekeken: 4 van de 5 CE'ers eindigden in dit veld bij de eerste 44. Onze club is dankzij de goede prestaties van het eerste team de laatste twee jaar buiten de regio uitstekend op de kaart gezet en het optreden van CE'ers tijdens toernooien als het LCT dragen bij aan de reputatie van de club.

Foto: toernooisite
Voor alle info zie: www.leidenchess.nl/

12 opmerkingen:

Sneeuwwitje zei

Geweldig gedaan jongelui, ik ben trots op jullie :-)

Gerrit Boer zei

Zowel via de site van het toernooi als via de verslagen van Filip heb ik het toernooi ademloos kunnen volgen. Prachtig, en allemaal gelukgewenst met de mooie resultaten.

Julian zei

Volgens mij is deze foto gemaakt tijdens mijn partij tegen Rajesh:)

PeterK zei

Oh, die wilde ik er net bijzetten :-) das toeval....

PeterK zei

Staat er bij in het bericht, met ons nieuwe bordje in Silverlight! Misschien moet je dat even voor je browser installeren, maar is zo gebeurd. Voor dit bordje hebben we een licentie gekocht en we gaan dit dus vaker gebruiken. Het wordt ook gebruikt op gerennommerde sites als The Week in Chess en Chess Vibes. M.i. het beste naspeelbord dat er is!

Julian, voor het evenwicht moet je nog wel even een winstpartij ook insturen!

Julian zei

Julian van Overdam-Henk van Putten(2250)e4-g6
d4-Lg7
Pc3-d6
Lg5-c6
Dd2-Pbd7
Pf3-Dc7
0-0-0-b5
e5-d5
Kb1-a6
h4-h6
Lf4-e6
Ld3-Pe7
h5-g5
Pxg5-hxg5
Lxg5-Lf8
Df4-Lb7
h6-f5
g4
1-0

PeterK zei

Hij staat er bij nu, in de dropdownlijst bij het bordje! Dank je.

Ton zei

Peter, is het ook mogelijk om de partij(en) te downloaden (vanaf het naspeelbord), bijv. als .pgn?

PeterK zei

Volgens mij zit die optie er niet in, hoewel het bordje de zetten wel direct leest vanuit een pgn-bestand. Ik zou wel de link zelf kunnen toevoegen als daar belangstelling voor is. Ik moet wel zeggen dat ik zelf nog aan het ontdekken ben hoe alles het beste te configureren en ik heb ook email contact met de maker, Martin Bennedik. Zie ook: http://www.bennedik.de/Silverboard.html
Als het bevalt willen we ook een licentie nemen voor de jeugdsite.
Bij de licentie inbegrepen zitten gratis toekomstige updates. Een aanrader voor iedere webmaster lijkt me en dat voor 15 euro.
Als er trouwens meer wensen zijn wat betreft de lay-out hoor ik dat graag, ik kan altijd Martin daarover mailen dan.

Ton zei

Bedankt Peter, nu kan ik de partij kopiëren en plakken in ChessBase!

Ton zei

Julian z'n partij tegen Rajesh staat ook in The Week In Chess 767, plus nog 2 andere partijen. De gebruikte naam is echter Van Overdam,J. Bij The Week In Chess cq. ChessBase weten ze waarschijnlijk nog niet dat er ook nog een JAN van Overdam naar grote schaakhoogten aan het stijgen is!

PeterK zei

Het zal niet lang duren voordat ook de winstpartijen van onze jeugd in The Week in Chess komen!