dinsdag 18 oktober 2011

2e Jeugdteam met één been in de meesterklasse

Na een 3-1 overwinning in eigen huis tegen het sterke Sliedrecht, was het afgelopen zaterdag de bedoeling dat we gevolg zouden geven aan ons sterke begin. In het plaatsje Asten dat te vinden is tussen Venlo en Eindhoven moesten we het gaan doen. 2 overwinningen zouden erg welkom zijn om met 1 been in de meesterklasse te staan.

We misten deze keer wel Nancy, gelukkig zijn we met een team van 5!

De eerste ronde was tegen een zwaar gehavend eerste team van “De Combinatie”. We hadden op een loodzware wedstrijd gerekend, maar het tegenovergestelde bleek. De eerste 3 bordspelers waren niet aanwezig die ochtend wat resulteerde in 4 soepele punten op elk van de borden. De een nog mooier dan de ander. De tegenstander van Angelique gaf in de opening al een dame weg, snel afgelopen dus. De tegenstander van Robin hield het wat langer vol, Robin bleek echter heel koel te zijn en won materiaal. Een reden om op te geven.

Maurice had een siciliaan op het bord getoverd die met de minuut scherper leek te worden. Na een strijd waarin ongeveer alles heeft ingestaan hield Maurice er een kwaliteit aan over. Zijn tegenstander kon het niet opbrengen om nog even door te vechten en gaf op.

Ik heb waarschijnlijk te veel naar de partijen van Maurice gekeken want ook ik gooide alle remmen los in een scherpe Weense stelling. Open koningstellingen was het gevolg en steeds meer stukken gingen in de doos. Waar mijn tegenstander echter niet zo blij mee was. Het waren namelijk vooral zijn stukken die de doos in verdwenen. Na ook nog een dame in te moeten leveren hield hij het voor gezien. 4-0! Meer dan we vooraf hadden gedacht misschien, maar een lekker begin.

De 2e ronde tegen MSV Maastricht zou een stuk lastigere tegenstander worden op papier. Ze waren compleet en zaten vol strijdlust omdat ze al puntjes hebben laten liggen. Omdat ik tijdens deze partij veel meer aandacht nodig had voor mijn eigen partij kan ik over deze wedstrijd wat minder zeggen. Ik zelf kreeg een oersaaie afruilvariant van het Frans voor mijn neus geschoteld waarin ik steeds meer het idee kreeg dat mijn tegenstander niet meer dan wilde afwachten. Ondertussen was de bom op de andere borden al gebarsten. Van Maurice zijn we niet anders gewend, Robin bekoelde het zaakje en was aan het bouwen aan een mooie stelling. Angelique had het een stuk lastiger, haar koning stond niet ideaal en probeerde onder de druk uit te komen. Ik begon mijn tegenstander een beetje zat te worden en consumeerde veel tijd om te komen met een winnend voordeel. Uiteindelijk dacht ik er in eerste instantie minder uit te komen, maar het bleek toch goed te zijn. De vlam kwam in de pan waarin ik het meest precies speelde. Niet lang daarna was Maurice ook klaar, hij drong in de koningstelling van zijn tegenstandster en maakte het af met veel vuurwerk. Daarna was het wachten. Angelique leek onder de druk uit te komen en kwam in een gunstig eindspel terecht die waarschijnlijk gewonnen was voor haar. Vanwege de complexiteit wist haar tegenstander er nog remise van te maken. Robin troefde aan het eind van de dag nog zijn tegenstander af en sloeg definitief toe. Hij zorgde er hiermee voor dat de einduitslag 3,5 – 0,5 was in ons voordeel. Een geslaagde dag in het mooie Asten geeft ons goede hoop om in de meesterklasse terecht te komen. De andere titelkanditaten lieten ook punten liggen tegen elkaar waarmee een overwinning tegen Spijkenisse 2 en een gelijkspel tegen het kasteel voldoende is voor promotie naar de meesterklasse. Voorlopig zijn we de volgende editie vrij omdat Goes zich heeft teruggetrokken. 2 teams in de meesterklasse zou toch geweldig zijn?!

Geen opmerkingen: