woensdag 28 november 2012

Charlois Europoort 5 verliest in Nieuwerkerk a/d IJssel


Vooraf kwam de mededeling dat het herstel van kopman den Bleker nog enige tijd zou vergen.. Hoe anticipeer je daarop ? De staart van ons team leek beduidend sterker dan die v/d medekoploper. Goed  , Tjerk naar het topbord , borden 1 tm 3 neutraliseren , kanon Peter op zwart zetten en toeslaan met de staart, dat was het plan…

Bij het clubgebouw de Passage  aangekomen stond de rode Astra van Peter de Joode al klaar voor vertrek. Peter had aangeboden ditmaal te rijden , een sympathiek gebaar. Piet was ook mooi op tijd dus om 19:10 vertrokken we . Nadat we ook Adri Jumelet opgehaald hadden ging het richting Nieuwerkerk. In de auto kwam Piet nog met 2 slechte berichten.
Het ziekenhuisbezoek had Piet die middag niet ontslagen maar voor nader onderzoek spoedig terugverwacht. Het tweede “slechte” bericht was dat  zijn telefoon deze week in reparatie was.

Bij Alexanderpolder aangekomen verliet Peter tot mijn verbazing de A20 ,
en vervolgde de reis binnendoor. Prima chauffeur , die Peter.
Door die korte route arriveerden we al om 19:40.

Nadat de Nieuwerkerkers wat met “die overloper “ gedold hadden , begonnen we aan de wedstrijd. Tjerk kreeg al na 1,5 uur spelen van Hans Ranft  ‘n remise aanbod. Dat werd geheel volgens het strijdplan aangenomen. Tijdens mijn gang langs de borden had ik volop strijd gezien maar ook 2 prettige stellingen bij Peter en Menno. Daar mijn stelling vrijwel in evenwicht was bood ik mijn vrolijk geklede opponent , Sjaak v/d Linde remise aan. Na enig nadenken werd dat aangenomen.

Tijdens de analyse v/d partij kwam Tjerk een half uur later met een brandmelding : Piet gaat zijn dame verliezen… Op een holletje weer langs de borden… En ja hoor, Tjerk had helemaal gelijk. Maar ook de anders zo uiterst solide Henk Kootkar zat in de problemen. We noteerden een eindspel van 2 lopers+ T voor  Nieuwerkerk , tegen twee T voor CE.
Tenslotte was ook de plezierige stelling van Adri verdwenen. In plaats van op zeker moment voor de doorbraak d5 met kansrijke stelling te kiezen , had Adri zichzelf met e5 ? in een passieve rol geduwd.

Het positieve nieuws was dat Peter weer een fantastische partij afleverde !
In een scherpe stelling had Peter met zwart een pion geofferd , posteerde
al zijn zware stukken op de e lijn en kon het karwei , met de witte K in het centrum , moeiteloos afmaken.  Een partij om in te lijsten !

Maar…  pas op voor RSR ! ,nadat Mark Beijen de vorige wedstrijd al poolshoogte was komen nemen , was nu Paul Dekker  ter plaatse.    Die jongens van RSR nemen hun werk zeer serieus.:)


 Verder begreep Tjerk niets van Herman , die al 30 minuten een T op a1 kon nemen maar dat  toch maar niet deed ?!
 

Herman : 
De  laatste zet was Df5. Ik dacht nu mooi uitgerekend te hebben dat  ik  "gewoon" een stuk ging winnen, maar dat viel  toch tegen.
Overweging om niet te nemen was inderdaad na 1.. Lxa1 2.c3  maar ook Tg1 zit er in met of zonder c3. Kortom, ik kwam er niet helemaal uit.
Daarom gekozen voor 20... Pc5 schaak 21. Ke2 maar dan is 21... Lx a1 ook minder omdat dan direct Tg1 volgt. 
Ik ging dus weer terug 21... Pe6 . Ik verwachtte vervolgens 22. Kd3 rekening houdend met zetherhaling, maar wit koos voor 23.Le3 waarna ik toch maar alsnog op a1 de toren nam. maar beter was dat niet bleek al snel. 
Tot zover Herman..

Rybka:
20 ...La1: ; c3-Dd7 ; Le3-Lb2 ; Th1 0-0-0 ; Da5-Pc5+ ; Kc2 De6 ; Kb2: Dc4: Ld4-De2+  -2.2
20...La1: ; Tg1-Lg7 ; Le3-a6 ; Lg5-Pg5: ; Tg5:-Kf8. -3.2


Menno had een overwegende stelling tegen Wim v/d Wel opgebouwd.
Er waren gaten op d6 en f6 waar het P van Menno zo naartoe kon springen.

Inmiddels hadden Adri en Henk de overgave getekend en ook Piet kon  het met P en T niet tegen dame en links en rechts langs zoevende pionnen bolwerken. Jawel zo stonden we gewoon met 2-4 achter  met Herman en Menno nog in de strijd.

Herman haalde het punt op de volgende manier binnen.
Beiden nog 4 minuten op de klok, Herman dreigt zowel Pc5+ als De2+. //

Da7:-De2+ ; Kc3-Dc2:+; Kb4-Db2+ tegenstander geeft hier terecht op ;Ka4-Da2:+ ; Kb5-Tb2+;
Kc6-Dc4#

Opnieuw Menno, die als laatste bezig , de 3-4 tot 4-4 moest zien om te buigen. Menno met flink minder tijd dan Willem van der Wel.
Plots ging Willem counteren met Dg5 , Menno dekt rustig Lh5 met g4.
Maar vergeet dat Dh5: kan i.v.m. Tg7. Wim, cool as ice, voert de zet uit. Menno speelt onverstoorbaar verder. Er komt een remise aanbod ? Menno kijkt me aan.
Alles of niets , hoor ik mezelf zeggen. Voel me als een sergeant , die zijn mannen de dood injaagt. Willem countert door ..h4 daarna Th7 en Tc3+

Met nog een paar seconden op de klok speelt Menno a tempo Kg4.
Willem heeft het ook niet meer.. Zijn hand gaat naar de pion h4…
Het zal toch niet waar zijn , flitst het door me heen…
De hand van Willem gaat weer terug , Willem heeft voldoende tijd , 3 minuten … Nu gaat de hand wel naar de toren , Tg3 #
Willem van der Wel  matchwinnaar  …voor Nieuwerkerk a/d IJssel…
Leuk voor mijn oude maatje bij Schiebroek  !

Nieuwerkerk a/d IJssel II de terechte winnaar,  vandaag kwam CE 5 gewoon tekort.

We gaan vanaf nu weer keihard in de achtervolging !
Het blijft een leuke spannende competitie met Nieuwerkerk ,RsR iv.T , Messemaker en CE die vechten om “ het been.”

Nagerecht :

A Huijzer - P de Joode.
Zoals u ziet springt Peter bepaald niet zachtzinnig
met zijn tegenstanders om !

Er volgde nog :

.. Tg5x ; vorkje op e4 ; Df3-Le4; Db3-Lc6: ; Tae1-Tg2x ; Kd1-Dd7+ ; Kc1-Tge2x opgegeven er hangt ook nog iets op h1...









HvC.

8 opmerkingen:

Sascha zei

Jammer jongens. het kan verkeren in de rsb

Peter dJ zei

Verslag van Nieuwerkerk: http://www.svnieuwerkerk.nl/10-senioren/externe-competitie/506-tweede-team-zorgt-voor-daverende-verrassing

Peter dJ zei

Hans, RSR-4 heeft van Rotterdam verloren ! Nieuwerkerk, RSR en Messemaker moeten nog tegen elkaar spelen. Je zal nu vast weer goed kunnen slapen !

Adri zei

17d5 of 17e5 was goed.17..Pd5 ik sloeg zonder nadenken 18 Pc3xd5? ipv Lxd5 daardoor raakte ik c-lijn kwijt.gewoon stom!! en reken ik de teamnederlaag mezelf aan.

Sascha zei

Nieuwerkerk verliest van Ivoren Toren, het is weer spannend bovenin.

Peter dJ zei

Dat is pas een Kerstboodschap voor Hans vC !

Anoniem zei

vooruit spelen
is dus ook niet alles.....

Anoniem zei

In 2C winnen CE 5 en Ridderkerk 1 van resp. Shah Mata 2 en Messemaker 1847 3. Verschillen worden kleiner, competitie steeds spannender!!
Marcel d.B.