vrijdag 31 december 2010

Schaakfestival Groningen


Op 21 december vertrokken Jan en ik naar het barre noorden om daar te participeren in het Schaakfestival Groningen. De eis om in de A-groep mee te mogen doen was een elo van minimaal 2100. Ik was dus verzekerd van een plaats in die groep, maar Jan kreeg gelukkig nog een wildcard.

De A-groep was zeer sterk bezet met tal van titelhouders. Sophia had ook het plan opgevat om mee te doen en reisde ook naar Groningen. Helaas was zij minder gelukkig bij de verdeling van de wildcards; zij nam dus deel in de B-groep. Omdat ik niet veel van haar toernooi heb meegekregen zal ik mij beperken tot de ervaringen van Jan en ik.

Na een lange reis door 5 provincies van Nederland kwamen wij op 21 december aan bij de speelzaal. De eerste ronde konden we gelijk flink aan de bak. Ik speelde tegen de IM Jayaram Ashwin(2420) uit India en Jan tegen Jonathan Carlstedt(2392) uit Duitsland. Helaas zat er deze ronde voor ons geen verrassing in; 2 nullen.
De tweede ronde verliep een stuk beter: Jan versloeg FM Mark Lyell(2210) uit Engeland, terwijl ik WGM Olga Stjazhkina(2240) uit Rusland een illusie armer maakte.
De derde ronde troffen wij weer een 2400+ speler. Ik speelde een lange partij tegen IM Migchiel de Jong(2406). In een eindspel waar zowat elke voortzetting tot remise leidde, wist ik heel knap de verliezende zet nog te vinden. Jan stond heel lang beter tegen FM Hagen Poetsch(2408) uit Duitsland, maar op het einde deed hij wat onnauwkeurige zetten en het was over met de pret.
In ronde vier viel er eindelijk wat te vieren: Ik won van FM Toms Kantas(2342) uit Letland in een mooie partij. Jan verliep het helaas heel wat minder goed tegen zijn derde tegenstander uit Duitsland: FM Christian Hess(2256). In een eindspel waarin Jan alleen nog iets kon proberen ging hij net te ver en verloor nog.

In de rustdag die volgde was er even tijd om op adem te komen. En om kerst te vieren natuurlijk.

In ronde 5 kon ik gelijk weer aan de bak tegen een sterke tegenstander: FM Sander van Eijk(2387). In een gecompliceerde partij won ik ,na eerst iets slechter gestaan te hebben, een stuk en even later de partij. De rustdag had Jan duidelijk iets minder goed gedaan: hij verloor van Koen Lambrechts(2174). In ronde 6 speelde ik een evenwichtige partij remise tegen IM Roeland Pruijssers(2487) en Jan verloor van Demre Kerigan(2149) uit Turkije.
In ronde 7 kwam Jan`s tegenstander niet opdagen: een makkelijk punt dus, al had hij liever gespeeld. Ik gaf mijn goede reeks geen vervolg door te verliezen van IM Chiel van Oosterom(2426). Dan de laatste 2 rondes: Jan behaalde 2 remises tegen Nick Bijlsma(2133) en Ivo Maris(1955) en ik verloor eerst van Vahe Baghdasaryan(2303) uit Armenie en speelde vervolgens remise tegen Axel Partenheimer(2201) uit Duitsland. We stonden wel allebei gewonnen in de laatste ronde.

Al met al een goed verlopen toernooi: Jan iets onder zijn rating met een tpr van 2017 en ik een flinke plusscore met een tpr van 2314.

Voor meer info zie de site: http://schaakstadgroningen.nl/

Julian

Foto: toernooisite

Viewer by ChessTempo

1 opmerking:

Si Tumbuk zei

Jongens, fenomenaal! Dit was Julains vuurdoop met bijna 10 partijen tegen bijna alleen maar titelhouders+ de zwakste tegenstander was 80 ratingpunten sterker en als je dan 4 uit 9 scoort, mag je uiterst tevreden zijn. Julian hoort nu definitief tot de grote jongens, zo ik zeggen.
Jan zal ongetwijfend één van de jongste deelnemers zijn geweest en heeft zich prim staande weten te houden tegen dit geweld+ het is niet makkelijk om altijd maar onder deze geweldige druk te moeten spelen en eenmaal daaraan gewend, zul je zien dat de progressie vanzelf komt!
Ook voor Sophia is er progressie: ze heeft lang in de subtop meegedraaid en is daar uiteindelijk ook geëindigd. In de laatste 4 ronden 2 1900-spelers verslagen, remise tegen een 2100-speler en alleen verloren tegen een 2000-speler: prima!