zaterdag 4 december 2010

Partij van de Week

Daar is `ie dan eindelijk. De tiende editie van de Partij van de Week. Tien weken waarin
schitterende, dramatische en ook spectaculaire partijen voorbijkwamen. Deze jubileumeditie
behoort natuurlijk nog net iets beter te zijn dan alle andere edities. Ik heb mijn best gedaan.
Maar of het aan de zo kritische ogen van de lezer zal voldoen....
Kijk en oordeel zelf.

Wit aan zet

Deze diagramstelling komt uit de partij Arjan van der Leij-Wouter Schonwetter.
Arjan speelde hier sterk:
8.e5! en de pion kan niet genomen worden vanwege Lxf7, en zwart blijft met een
zeer verzwakte pionnenstructuur achter. Zwart speelde in de partij Ph7 en hoe Arjan het afmaakte
ziet u in het volgende diagram.

Wit aan zet

Hier speelde Arjan:
10.Pxd5!-cxd5
11.Lxd5-Tb8
12.Lxf7!-Ke7
13.Dh5 en door de onveilige stand van de zwarte koning was het 5 zetten later afgelopen voor zwart.

Zwart aan zet

Dit is de partij F. van Maren-Jan Hendrik Leopold.
Zwart speelde hier de zet 16...b5.
Deze zet is natuurlijk verre van slecht, maar zwart had hier nog groter voordeel kunnen behalen:
16...Dc4! Als zwart dames ruilt, wordt de c2 pion van wit nog zwakker en kan zwart hem aanvallen met
een zet als Lf5. En in een siciliaanse structuur is het eindspel bijna altijd beter voor zwart.
Na Dc4 kan eventueel volgen:
Dxc4-Txc4
Pe1-b5! Nu is het nog sterker:er dreigt nu al b4 met pionwinst op d5. Zwart heeft hier al groot voordeel.

Wit aan zet

18 zetten later ontstond deze stelling. Zwart heeft hier duidelijk eindspelvoordeel.
Hij heeft het loperpaar en pion c3 valt vroeg of laat en daarna kan zwart zijn centrummeerderheid opspelen.
Wit versnelde zijn doodvonnis:
35.Pc4?-Lb5
36.Tc8-Kd7! 0-1

Ikzelf speelde gisteren tegen Sascha Ottenhof een leuke partij:

Sascha Ottenhof-Julian van Overdam

Hier speelde Sascha een leuk uitziende maar dubieuze koningsmanoeuvre:
23.Kf2?!-Pe4
24.Ke1?-c2 en een paar zetten later won zwart.

Dan een andere partij uit de interne.
John Leer-Jan van Overdam.
Er zat zoveel in deze partij dat het de tiende Partij van de Week is geworden.
Een mooie beloning voor de inventieve en spectaculaire partij die beide heren geleverd hebben.
Door problemen met mijn computer zal ik i.p.v de hele partij een reeks diagrammen laten zien.

Wit aan zet

Hier had wit al voordeel kunnen verkrijgen door 9.d5 te spelen.
Zwart`s stukken komen dan helemaal klem te staan.

Zwart aan zet

Hier werd in de partij 16...Lxc5 gespeeld.
bxc5 was waarschijnlijk beter geweest. De c-pion kan nooit echt zwak worden,
en in een eventueel eindspel is de c-pion juist extreem gevaarlijk.
Zwart kan ook over de opengekomen b-lijn opereren. Voor wit is dit veel lastiger,
omdat hij geen steunpunten heeft(zwart wel:veld b4)en hij moet rekening houden met zetten als c4.

Zwart aan zet

Jan speelde hier 24...Pf6.
Dit wint natuurlijk, maar na 24...Lxe3-Tc6-Lxf2-Kh1-Dxc6!-bxc6-Pf6 is het nog makkelijker gewonnen.

Zwart aan zet

Jan heeft het zichzelf onnodig moeilijk gemaakt, maar als hij Kf8 had gespeeld zou hij nog steeds beter hebben gestaan.
Hij speelde echter,in wederzijdse tijdnood,40...Kf7? en na Ld5-Ke7-Te6 was het in een paar zetten gedaan.

Dat was het dan. Slechts 4 partijen, maar wel mooie partijen met vele interessante momenten.
De volgende jubileumedititie zal verschijnen over 15 keer. Misschien is het ook een idee om de partij van de week
om de week te laten verschijnen om zo meer partijen in 1x te laten zien. Dat is denk ik beter dan per week maar 2 of 3 partijen te hebben.
Graag hoor ik uw mening hierover.

Julian


8 opmerkingen:

Sascha zei

Hoi Julian,

Ondanks het feit dat er genoeg wedstrijden voor de interne en externe worden gespeeld, is de aanlevering minimaal. De vraag is meer waarom dat het feit is.
Ik vind jouw initiatief om de partij van de week te doen bijzonder goed en steun het ook. Dat neemt niet weg dat niet iedere partij een partij vd week kan zijn.
Wellicht kan het geen kwaad om op de clubavonden te informeren of er mensen zijn die hun partij gepubliceerd willen hebben.
Een partij vd week om de week publiceren is geen partij vd week, dan zou ik kiezen voor partijen vd maand. Dan maar 1 keer per maand, maar hierin kunnen dan alle partijen worden gepubliceerd voorzien van alle commentaar.

Julian zei

Hoi Sascha,

Ik vraag me inderdaad ook af waarom de aanlevering minimaal is.
Sommigen doen dit uit bescheidenheid(achtergekomen na navraag) en sommigen denken ook dat er torenhoge eisen zitten aan een inzending of dat hun partij helemaal niet behandeld wordt. Bij deze wil ik dan graag deze misverstanden uit de wereld helpen.
Maar ik vind jouw idee van partij van de maand een goed idee, gezien het aantal ingezonden partijen.

PeterK zei

Julian, kom eens een tijdje in de redaktie van het clubblad, dan weet je pas echt wat minimale aanlevering is! Het is mij ook een raadsel, als je een leuke, spannende, goede partij hebt gespeeld wil je die toch aan je clubgenoten laten zien? Maar nee, uit de interne zijn er nu welgeteld 0,0 partijen binnengekomen voor de a.s. Triomfator. En dan op de ledenvergadering maar vragen waarom het clubblad zo weinig uitkomt....

Julian zei

Misschien moeten we maar een prijs uitloven voor de beste partij.
Kijken of dat helpt.

Gerrit Boer zei

Julian, het maakt me niet uit of het eens per week, per maand, per ... is. Het maakt me niet uit of het veel of weinig is. Ik geniet van de meeste partijen en partijfragmenten, en leer er veel van. Doorgaan!

Arjan zei

Ben het met Peter eens dat het leuk is om je partij te laten zien en bovendien steun ik graag Julian's initiatief. De boeiendste partijen die hier verschijnen kunnen toch ook in het clubblad nog wat uitvoeriger de revue passeren?

En dan hoop ik maar dat ik niet als onbescheiden wordt gezien, omdat ik al regelmatig een partij heb aangeleverd ;)

Julian zei

Haha nee natuurlijk niet Arjan, zet zoals een aantal anderen die dat regelmatig of soms doen.

Julian zei

*net