vrijdag 31 december 2010

ERVARINGEN MET EEN SCHAKENDE KLEINZOON

1. Hij is nog zes, heeft net leren schaken en wil spelen tegen zijn opa. Ik laat hem winnen. De tweede partij wordt onderbroken omdat we gaan eten. Ik bied remise aan, leg uit wat dat is en zeg hem dat hij met 1½-½ gewonnen heeft. Mijn schoonzoon is diep onder de indruk, want, zo zegt hij, opa is een heel sterke schaker.
Kleinzoon: “Ja, maar ik ben sterker!”

2. Een paar maanden later. Hij is sterk vooruitgegaan en heeft een schaakcomputertje gekregen. Ik moet daartegen spelen. Het is een programma zoals rond 1990 op de markt kwam, dat in staat is een stuk te winnen als je het in laat staan, maar zich alleen laat leiden door materieel voordeel. Het is voor mij geen kunst om het programma te verslaan.
“En hoe vond u het, opa?”
Ik vergeet even dat ik met een zevenjarige speel en antwoord met de gebruikelijke schaaknonchalance: “Hij kan er niks van.”
Kleinzoon blijkt diep onder de indruk en vertrouwt zijn moeder toe:”En ik had hem nog wel op het sterkste programma gezet!”

3. Bij het vorige bezoek vraagt kleinzoon of ik wel eens een beker gewonnen heb. Ik zeg naar waarheid dat ik op zolder een doos heb met een heleboel bekers. Aan mij durft hij het, denk ik, niet te vragen, maar mijn vrouw schiet hij aan: “Zou ik een beker van opa mogen hebben?”
Dat wordt beloofd, maar twee minuten voordat we dit keer vertrekken, komen we tot de conclusie dat we de beker hebben vergeten. Tijd om op zolder te gaan zoeken hebben we niet meer. Dan bedenk ik dat er nog een op mijn kamer staat, degene die ik het laatst heb gewonnen. Snel proppen we die in een koffer. Er staat alleen nog een plaatje op. Dat moet zijn vader er dan maar afhalen.
Kleinzoon is in de wolken, houdt hem doorlopend onder bereik, neemt hem mee naar zijn kamer als hij naar bed gaat, toont hem vol trots aan zijn vader als die hem ’s avonds laat helpt plassen en geeft hem tenslotte een ereplaats op zijn bureau. Het plaatje mag er beslist niet af!
En zo staat op het bureau van de zevenjarige een beker met het opschrift Open Seniorenkampioen R.S.B. 2006.

Jaap Staal

2 opmerkingen:

Gerrit Boer zei

Heerlijk verhaal. Kleinkinderen zijn een rijk bezit.

Charles Kuijpers zei

Prachtig !
Zoiets hoop ik in de verdere toekomst met mijn kleinzoon (nu acht maanden) ook mee te maken. Al kan hij maar beter niet gaan schaken :-)