zondag 24 augustus 2008

Sophia Thoma en Adri Jumelet in de prijzen


Beste lezers,
Dit is het laatste verslag van de wederwaardigheden van de CE-spelers bij het PK van de RSB van 2008. Zoals de titel al aangeeft waren er prijzen voor twee van de zeven deelnemers.
Sophia Thoma werd dameskampioen met een score van 3,5 uit 6 in de A-groep. Sophia, namens de hele club van harte gelukgewenst.
Adri Jumelet werd met 5 uit 7 vierde in de B-groep, maar ook gedeeld tweede. Dat laatste feit leverde hem een enveloppe met inhoud op. Bij de prijsuitreiking kon Teun Koorevaar enkele keren zijn verwondering (en mogelijk ook bewondering) over de prijs van Adri niet onderdrukken. Waarmee aangetoond is dat het echt een heel bijzondere prestatie was. Adri verloor alleen van de ongeslagen winnaar, Kees van 't Hoff, en dat had zonder fouten van Adri netzo makkelijk remise kunnen zijn. Over fouten gesproken, in de laatste ronde speelde Gerrit Boer tegen Kees Vellekoop een lange partij, met een moeizame maar geslaagde verdediging van me van een geisoleerde pion in het centrum. We schoven naar het eindspel, en nu kwam een andere pion van me tot de zevende lijn, en was de stelling (gemakkelijk) voor me te winnen. Tot afschuw van deskundigen als John Leer, Ben Boog, Adri Jumelet lukte het me zonder plan te spelen en het in remise te laten eindigen. Bij winst had ik ook 5 punten gehad, en de derde plaats ingenomen... Ik heb beloofd er niet teveel over te tobben, maar dat is maar gedeeltelijk gelukt. Nu werd ik zesde. Coen van Baren speelde, met de hoogste rating van de B-groep, minder goed dan verwacht. Hij eindigde in de middenmoot met 3,5 punt. Maar dat dat een volgend jaar meer is, daar ben ik vast van overtuigd. Als vaste speler zou hij in ons derde team niet misstaan, en in het vierde team een glansrol vervullen. Ook 3,5 punt werd gescoord door Angelique Osinga, wat een puike prestatie was, en een TPR van 1598 opleverde.
In de A-groep deden buiten Sophia nog twee spelers van ons mee. John Leer krikte zijn score de laatste 2 ronden met winstpartijen op, en werd met 4 punten twaalfde. Andre Coenen begon het toernooi ijzersterk met 2,5 uit 4, maar wist daar in de laatste drie ronden niets meer aan toe te voegen. Andre heb ik al leren kennen als gentleman achter het schaakbord: in een objectief verloren positie geeft hij gewoon op. Dat deed hij ook in de zesde ronde. Maar zoals toeschouwer Ben Boog even later aantoonde, was zijn partij niet verloren. Als in de loop van het jaar Andre in volledig verloren partijen blijft doorspelen, weet u waardoor dat komt!
Over het dameskampioenschap van Sophia is nog wat discussie bij de liefhebbers van de reglementen. 3,5 uit 6 is > 55 %, 3,5 uit 7 is 50 %. Een voorwaarde voor het behalen van het dameskampioenschap is een minimale score van 55 %. Ik weet wel dat het gemuggezift en geneuzel over de regels van veel minder belang is dan het feit dat Sophia, dertien jaar oud, geweldig goed is gaan spelen. Als ze zo doorgaat haalt ze de komende jaren wel meer bekers.
De supporters voor onze spelers waren schaars. Afgezien van de ouders van de jeugdspelers heb ik alleen Ben Boog en Gerard Kool regelmatig gezien. Maar misschien heeft het ontbreken van spreekkoren en aanmoedigingscomite's ook wel positief uitgewerkt.

Tot slot is het mooi te zien hoe Simon van der Beek en zijn medewerkers schijnbaar zonder enige moeite de organisatie regelen. Mijn complimenten. We kijken terug op een prettig toernooi en kunnen nauwelijks wachten tot het volgende PK RSB er weer is.

(foto: Ab Scheel, RSB-site)

1 opmerking:

van 1998 tot 1783 en weer terug ? zei

Proficiat Sophia .
Eerste dame worden in de PK is mooi, maar met 13 lentes de B groep winnen in Dieren was natuurlijk helemaal geweldig !!

Hans van Calmthout