maandag 14 november 2011

De RSB beker is bijna binnen!

Afgelopen zaterdag iets geks meegemaakt. Ik moest afscheid nemen van mijn printer. Economisch al vele jaren afgeschreven, maar hij voldeed nog prima. 3 verhuizingen meegemaakt, het was echt een klassieker: een HP officejet G85. Maar nu was het toch echt gebeurd met hem. En hij zag er nog uit als nieuw. Er kwam zo'n klein efficient printertje voor in de plaats. Het bakbeest moest nu toch richting Gemeentewerf. Prachtige afdrukken heeft hij gemaakt, ik moet nog denken aan de proefdrukken van de geboortekaartjes. Maar ook hele lelijke, vervelende belastingaangiftes bijvoorbeeld. Zaterdag toch maar de stoute schoenen aangetrokken. Netjes een kleedje achterin de auto als ondergrond, op naar de Gemeentewerf. De vriendelijke baas bij de slagboom, type Herman van Malde, wees mij een rode container aan, op een rustig stukje van de werf. In de container stonden allerlei andere apparaten. Oude televisies, transistorradio's, maar ook afgedankte scheerapparaten. Na enige aarzeling koos ik voor een plekje vlak achter de containerdeur, op een afgedankte koelkast. Mooi in het oog, en zo had hij tenmiste nog wat daglicht. En wie weet zou hij nog een ander baasje vinden. Toen ik de container verliet, stapte tegelijkertijd een wat oudere baas de container binnen, type Gerard Kool. Toen ik mijn auto wilde instappen, hoorde ik een enorme knal. Type Gerard Kool kwam de container weer uit. Nieuwsgierig als ik was liep ik toch de container weer even binnen. Vreselijk. Ik trof daar mijn printer aan in compleet vernielde toestand. De glasplaat was compleet verbrijzeld. Er druppelde nog wat inkt uit, alsof hij bloedde. De deksel was naar achteren gebogen. De toetsen waren niet meer te lezen. Het was weerzinwekkend. Wat bezielt deze man? Toen ik aangeslagen de rode container weer verliet keek ik om mij heen om verhaal te halen. Deze heer was echter bezig om tegen een naastgelegen container te urineren, en toen dacht ik: laat maar zitten. Waarom schrijf ik dit eigenlijk op een site van een schaakvereniging bedenk ik mij nu. Ik weet het eigenlijk ook niet. Maar ik heb hier een kwartier over gedaan en ik weiger deze tijdsinvestering als geheel verloren te beschouwen.

Maar nu terug naar de avond ervoor, toen ik nog niet wist wat mij de volgende dag zou overkomen. We speelden een bekerwedstrijd tegen HZP Schiedam, oftewel de familie Juijn. Om met mijzelf te beginnen: Ik verloor op bord 1 van Aad Juijn. De vorm lijkt even weg. Aad offerde een pion. Objectief niet goed, maar het bood wel wat praktische kansen. In het middenspel nam ik teveel risico en Aad kon met een prachtig schijnoffer in het voordeel komen. Ik moest een stuk geven tegen 2 pionnen maar het eindspel was niet te houden. Puike partij van Aad. Ab Kamman had daarvoor al vrij soepel gewonnen van zoonlief, Y. Juijn. Piet Verhey speelde een zeer wisselvallige partij tegen F. Groeneweg. Piet kwam ronduit beroerd uit de opening, maar zoals wel vaker speelde hij agressief en optimistisch door. Ergens won Piet een kwaliteit, maar daarmee nog niet de partij. Het eindspel echter wist Piet op onnavolgbare wijze naar zich toe te trekken. Blijft over John vd Laar. Mijn trouwe invaller die nooit verzaakt als hij gevraagd wordt. Iemand die het nog als een eer ziet om in te vallen. Helaas bracht zijn pot aanvankelijk alleen maar treurnis op de gezichten van de trouwe supporters. John kon weinig dreiging op het bord brengen en zijn tegenstander D. vd Mast snoepte hier-en-daar een pionnetje mee. Het toreneindspel was helemaal verloren, en we maakten ons op voor een snelschaakfinale. Tot ieders verbijstering blunderde zijn tegenstander echter een toren weg, en daarmee de partij. 2-2 had meer recht gedaan aan de verhoudingen, en zo was John er verantwoordelijk voor dat er geen toetje kwam voor de toeschouwers in de vorm van een snelschaakverlenging. Volgende ronde tegen Kamman senior, oftewel tegen Barendrecht. Moet te doen zijn. Gerard Kool bedankt voor het wedstrijdleiderschap!

Gijsbert Kamerman

Lees ook het verslag van HZP Schiedam! Met foto’s.

6 opmerkingen:

Jason zei

We hebben het hier toch zeker niet over een medewerker van de gemeente Rotterdam, Gijsbert?

Gefeliciteerd met de overwinning trouwens.

Anoniem zei

Heet van de naald: RSB-bekerteam bekert verder na thriller bij Barendrecht... Reguliere partijen: verlies voor Gijsbert, winst voor Cees en remises voor John en Marcel. Het snelschaken bracht ook geen beslissing, waarna CE bij de loting het geluk aan haar zijde vond!
Marcel d.B.

Adri zei

Proficiat bekerteam, trouwens hebben we ooit die beker weleens gewonnen? Op de RSB-site vond ik niets in het archief wie de bekerkampioenen waren.

Peter dJ zei

Adri, Jawel, op de RSB-site moet je op Competitie/Beker klikken en dan per elk schaakseizoen kijken, hoe de bekerkompetitie verlopen was.

Adri zei

Dat is nogal omslachtig en kost veel tijd een beknopt overzicht zou wenselijk zijn maar goed het staat er. bedankt PdJ.

JCA zei

Mijn HP g-55 doet het nog steeds. Met weemoed denk ik terug aan mn proefdrukken voor de geboortekaartjes, de mooie afdrukken van Triomfatorpagina's, en de vele pagina's voor mijn scriptie over de Willemsbrug van 1878.

Ondertussen zijn we door loting een ronde verder...