zaterdag 31 oktober 2009

Groep 3 blijft spannend

Vrijdagavond werden in groep 3 vier partijen gespeeld, zelf was ik reserve en Filip Borst, de trouwe rapporteur was ver weg. Verbaast het u dat ik enkele indrukken van de gespeelde partijen geef? Omdat de sterkte van de spelers van groep 3 ongeveer gelijk is, is het iedere clubavond weer spannend. Iedereen kan van iedereen winnen, al moet gezegd worden dat sommige spelers toch iets meer winnen dan andere.
Jan Hendrik Leopold speelde tegen Michiel Gerritse en had vanuit de opening het initiatief. Tegen Giel zegt dat nog niet veel omdat die zich door hardnekkig verzet meestal wel van de druk kan bevrijden, en dat leek gisteravond ook te gebeuren. Maar een listig aftrekschaakje van Jan Hendrik deed Giel een stuk en de partij verliezen. Omdat Jan Hendrik de enige speler van de club is die bij winst van een partij twee punten mag bijtellen was het dus dubbele winst voor hem, en een dubbel verlies voor Michiel.
Voorts de partij De Joode tegen van Baren. Al direct na de opening werd er scherp gespeeld. De variant was door Coen speciaal voorbereid en hij constateerde achteraf dat Peter deze variant duidelijk niet kende. Maar Peter wist de problemen wel op te lossen en wikkelde af naar een eindspel waarin hij de acties beheerste, wat uiteindelijk leidde tot de winst van een stuk. Maar zelfs toen bleef Coen vechten. Dat dat uiteindelijk niets opleverde moge zo zijn, maar het geeft goed zijn mentaliteit weer, spelen om te winnen! Peter is toch een van de spelers die "iets meer gelijkwaardig is" dan anderen, of duidelijker gezegd, Peter is een grote kanshebber voor het kampioenschap van groep 3.
Dan Jumelet tegen Smits. Adri verzamelt langzaam maar zeker punten en Eduard wil graag mee blijven doen in groep 3. Adri speelt vrijwel altijd originele openingen, en dat was ook nu het geval. Toch wist Eduard daar goed uit te komen, en pas in het eindspel kwam Adri tot winst. Zou dan toch het surplus aan ervaring hier de doorslag gegeven hebben? Maar voor mij staat het vast dat Eduard nog heel wat punten zal verzamelen, ook al staat hij nu in de tweede helft van de rangschikking.
Frans Bloedel en Rinus van de Wetering speelden een partij waarin Frans de richting aangaf. Maar Rinus verdedigde zich taai en bekwaam. Zelfs een vrijpion die tot de zevende rij was doorgedrongen leverde Frans geen winst op. Remise was het resultaat.
Tot slot nog de partij van Theo Zoetemeijer. Hij verloor. Jammergenoeg voor de concurrenten in groep 3 verloor hij als speler bij Rokado van Viktor van de Wetering. En dat mogen we niet meetellen. Theo Zoetemeijer is overigens ook een duidelijke kampioenskandidaat.
Het overzicht:
Leopold - Gerritse 1 - 0
De Joode - van Baren 1 - 0
Jumelet - Smits 1 - 0
Bloedel - van de Wetering remise
Filip Borst zal de stand op de site bijwerken zodra hij daarvoor de gelegenheid heeft.

Overigens heb ik natuurlijk ook andere partijen gezien in de talloze 'rondjes zaal' die ik liep. Twee partijen boeiden me buitengemeen. Een vooruitgespeelde partij van Sophia Thoma tegen HZP Schiedam en een partij in groep 2 van Robin Lecomte tegen Lennart den Boer. Sophia wist een buitengewoon knappe koningsaanval op te zetten, inclusief een stukoffer, penningen, magneetaanvallen en nog meer. Ze haalde ermee het eerste punt binnen voor het derde. Robin won snel een pion, kwam duidelijk onder druk in het middenspel, maar wist zich zo bekwaam te verdedigen dat hij uiteindelijk in het eindspel een paard en loper tegen een toren had, met her en der aan beide zijden nog pionnen op het bord. De toren van Lennard werd met een vrijpion en loper bekwaam vastgelegd waarna het paard van Robin min of meer vrij spel had. Winst tegen Lennard is een prestatie die er zijn mag. Ik weet nu al dat Robin volgend jaar enkele teams hoger speelt dan het zesde waarin hij nu het eerste bord bezet!

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Hoi Gerrit, mooi verslag! Alleen Sophia speelde niet voor de bond, het zou mooi zijn als het derde al op 1-0 zou staan voor de volgende wedstrijd, maar zo ver is het nog niet! Ik denk dat het een partij was voor de Passagecup.
Gijsbert

tomaatje zei

ja, Gijsbert, dat klopt.
Het was inderdaad een partij van de Passagecup, we hadden zaterdag op een toernooi afgesproken dat we een partij op de club zouden spelen. We hadden toen net een snelle remise gedaan, want dan was ik 1e en hij 2e (€€ :-) ) en toen zei Michel van: vecht het vrijdag maar nog eens uit! Bob Hoos wilde zowiezo al een keertje kijken op onze club, waarschijnlijk wordt hij ook lid.
Sophia

Si Tumbuk zei

Heel goed om te horen dat CE 2 gewonnen heeft, maar erg jammer dat CE 1 het niet heeft gehaald. Ben benieuwd naar het definitieve verslag, maar hoe het ook zij: alles is nog niet verloren! Alle nog komende tegenstanders zulen een tot de tanden geomotiveerd CE 1treffen!
Wat ik bedoelde met de verslagggeving via twitter: die was prima, maar een tip voor de volgende keer is om gewoon even de taal aan te passen, bijv: niet "Cor wint", maar: "Cor staat goed" of "Cor gaat winnen" of "Cor heeft gewonnen". En: niet "John Leer denkt 4-4", maar: "CE 1: John leer denkt 4-4".
Verder was het natuurlijk heel leuk om het allemaal te vogen van deze enorme afstand (ter illustratie: mijn dagprogramma is voorbij en ik ga even zeilen: het is hier uiterst zonnig en 25 graden!) en ik ben ervan overtyuigd dat het ook enorm leuk was om het te volgen vanuit de huiskamer.

Gerrit Boer zei

Mijn verontschuldiging voor de verkeerde inschatting van het karakter van de partij van Sophia. Ik trok uit enkele gegevens te snel een conclusie. Doe ik wel vaker, o.a. in mijn schaakpartijen...