zondag 6 november 2016

Sur-plus aan elo bezorgt het tweede een ruime overwinning

Vooraf dacht een ieder dat we dit varkentje wel even zouden gaan wassen tegen promovendus Santpoort 2, maar het liep toch een stuk stroever dan verwacht deze middag in de Rustburcht.
Zo wisselvallig als het weer (de ene keer werd je verblind door de  zon  om vervolgens het gekletter van de regen te horen) verliep het echter niet op de borden. Zo halverwege de middag schatte ik het eindresultaat in op een 4-4 maar dan moest er voor de rest ook niks mis gaan.

Eerst maar even het slechte nieuws, Marcel kreeg net als de vorige keer een ziedende koningsaanval om de oren, helaas deze keer geen virtuoos dame offer of dito tegenspel, met als gevolg een nul.
Jelle trok een 19e eeuwse opening van stal, ik dacht dat het er wel leuk uitzag voor wit ,maar dat bleek volgens Jelle allemaal niet veel om het lijf te hebben, toen de witte stukken wat ongecoordineerd over het bord begonnen te zweven moet het ergens mis gegaan zijn. Toen was de koek echter wel op voor de bezoekers uit Santpoort.

Henk zat weer een beestachtig sterk potje te spelen, je kreeg gewoon bijna medelijden met zijn tegenstander. Steeds verder werd deze achteruit gedrukt. Om tenslotte opgelucht op te geven met de woorden "nu is het wel genoeg geweest".
Zelf kreeg ik een opening voorgeschoteld die ik van de zwarte kant ook wel eens gezien had. Ik besloot een ietwat onorthodox variantje te kiezen waarvan ik wist dat de zetvolgorde nauw luistert. Tot mijn genoegen haalde mijn tegenstander net zoals ik in het verleden ook deed de zetten door elkaar. Wat volgde was een middenspel waar beide koningen niet rokeerden, en die van mijn tegenstander wat meer op de tocht stond. Dit deed hem besluiten een kwaliteit te offeren, voor praktische kansen, die kwamen er alleen niet en na een grote afwikkeling werd het pleit dan ook beslecht. 2-2

Na een rondje langs de borden schatte ik de partijen van Hans en Cor op 2 punten in, maar bij John en Kresna zag ik het somber in.

Cor won inderdaad, de zwakke pion werd gemasseerd, uiteindelijk opgehaald om vervolgens het eindspel geruisloos uit te schuiven. Keurige partij!
Hans kon daarna het volgende punt bijschrijven, zijn d-pion was aan de wandel gegaan en dit leverde een stuk op en de partij.

Dan de partijen die ik op een nederlaag had getaxeerd, John had lang gerokeerd, kreeg spijt en wandelde toen onder een spervuur terug naar de konings vleugel. Zijn tegenstander had 2 verbonden vrij pionnen voor de kwaliteit ,maar deed er vervolgens niet echt veel mee. John neutraliseerde de pionnen en kwam toen met zijn torens de stelling van zijn tegenstander binnen zeilen, 5-2 de winst was binnen!
Kresna had moeten toe laten dat zijn tegenstander een monster van een paard in zijn stelling had geparkeerd tegen een hulpeloze loper, bovendien werd hij ook nog eens van alle kanten in de penning gezet. Met een ware houdini act, wist hij er zich toch uit te frummelen en zelfs een toren eindspel met een pion meer over te houden. De koning werd afgesneden en toen was het koud kunstje om de 6-2 binnen te tikken.

Lees hier het verslag van Santpoort.

Doordat er veel uitslagen gunstig voor ons uit vielen staan we nu opeens tweede, volgende afspraak 26 november uit bij ASC.


1 opmerking:

Ton zei

"HWP 1 laat winst liggen in Rotterdam-Zuid" http://www.hwpsasvangent.nl/?page=1