zaterdag 12 november 2016

De interne competitie, een tussenstand na 11 november 2016

Op 11 november werden slechts 3 partijen gespeeld, twee in groep 1, één in groep 2. De oorzaak van dit geringe aantal lag voornamelijk aan de verplichtingen van veel spelers in de RSB-competitie.

In groep 1 speelden Hans en John remise. Hoe ze het deden, weet ik niet, maar John grossiert erin, alle vier zijn partijen werden remise. Cor en Melvin speelden een boeiende partij. Ik zat er naast en kon de strijd goed volgen. In de opening raakte Cor een pion kwijt, maar uiteindelijk had hij wel actief spel. Het kwam zelfs zover dat Melvin een kwaliteit offerde om in de partij te blijven. Hij had intussen wel twee pionnen meer, een aardige compensatie. Maar de twee torens van Cor waren sterk, uiteindelijk te sterk voor Melvin met zijn ene toren en een paard.

In groep 2 speelde ikzelf met zwart tegen Jan Hendrik. In de Spaanse opening kon ik me handhaven. Nog sterker, ik had gelegenheid zijn koningsstelling te openen. Op zet 24 deed hij een ondoordachte torenzet, waarna hij kon kiezen uit torenverlies of mat. Hij koos geen van beide mogelijkheden en gaf op.

Dat brengt ons bij de stand, iedere week op onze site vlot bijgewerkt door Peter Kemner.

In groep 1 gaat Piet aan de leiding, daarna volgen Hans en John. Ze hebben alle drie minstens vier partijen gespeeld. Eduard en Jesus speelden nog maar twee partijen, maar hebben wel een score van 75 %. Cor en Angelique staan op 50 %.

In groep 2 leidt Zhi Yang met 100 % (4 uit 4), daarachter kom ik met 80 %. Kees heeft een score van 75 % (1,5 uit 2), Jan Hendrik en Marjolein hebben een 50 % -score. Pearl leeft onder zijn stand, maar er komen nog genoeg avonden om zijn kunnen te bewijzen. Ed scoorde 1 uit 3, en zal er nog wel een paar punten bij winnen. Rik heeft 0 uit 4, maar speelt als een tijger. Ook daar komen nog punten bij. Nico tot slot is voorlopig verhinderd. De tendens in groep 2 is wel dat een volledige competitie gespeeld kan worden, m.a.w. een ieder speelt twee partijen tegen zijn tegenstanders.

Tot slot, meld het me even als u verhinderd bent, uiterlijk de woensdagavond voor de speelavond op vrijdag. En ik hoorde dat het geplande probleemschaak op vrijdag 18 november niet doorgaat. Velen kunnen dus meedoen in de interne competitie.

Gerrit Boer

Geen opmerkingen: