maandag 19 juli 2010

Wederom een positieve dag op laatste ronde LCT

Mensen, we hebben het uitstekend gedaan op dit toernooi dit jaar! En dat ondanks het feit dat onze troeven Jan en Julian dit jaar verstek moesten laten gaan.

In groep B speelde Nancy op de slotdag remise en ze kan met een vijfde plaats, 6 uit 9 (geen enkele partij verloren!) en een TPR van 1802 simpelweg tevreden zijn.

Met een remise tegen niemand minder dan Wim Veelenturf kwam Angelique 4,5 uit 9 en een TPR die met 1671 120 punten hoger is dan haar eigen rating. U ziet: het damesduo gaat goed vooruit! En belangrijker nog: ze hebben zichtbaar plezier in het spel.

In groep A was Marco in de laatste ronde duidelijk te sterk voor Wong Tsai en hij bewees zich met 5 uit 9 (gelijk met o.a. Anne Haast, Peter Wilschut, Marcel Schroër, Maya Porat, Hans Galjé en Nicky Law) een uitstekend kopman van onze delegatie. Hij hield twee FM's en één GM op remise en heeft een TPR van 2230.

Zelf kreeg ik een voor mensen plezierige stelling tegen Tjomme Klop, maar analyse met Fritz achteraf liet zien dat de stelling nooit echt uit balans is geweest, afgezien van een kansje dat ik liet lopen omdat de resulterende stelleing volgens mijn taxatie te onduidelijk was. Remise werd het en met 4 uit 9 tegen sterke tegenstand, resulterend in een TPR van 2145 (en één scalp) hoef ook ik niet ontevreden te zijn.

Tot slot nog een compliment voor de mannen die zich over de stelling in één van mijn vorige verslagen hebben gebogen. Net als Adri besloot ik Txh4 te spelen en inderdaad wint wit nadien de pion op a6, waarmee hij een eindspel bereikt dat hij in geen geval zal verliezen en waarschijnlijk kan winnen. Zwart kan echter nadien wél zijn toren activeren via de h-lijn, waarna hij één pion terugwint en wit moet nauwkeurig spelen om het volle punt binnen te halen. Deze variant kwam ook inderdaad op het bord en ik schoot tekort in eindspeltechniek, waardoor ik moest berusten in remise.

Tijdens de partij had ik uiteraard ook gekeken naar 1. Tg6; het was overigens de eerste zet na de tijdscontrole, dus er was ruimte om na te denken. Ik verwierp de zet echter wegens 1..h3 (zwarts enige kans) 2. Txf6+ (2.Lxf6 leidt tot niets) Kd5 (gedwongen omdat anders tijdig Le4 volgt met Lh1 voordat zwart h2-h1D kan spelen), 3.Txa6 h2 en promotie van de zwarte pion is niet te stoppen.

Ik had echter niet verder gekeken: 4.Ke3! h1D 5.Le6+ Kc5 6.b4 mat!

Een gedwongen variant dus en een gemiste kans op een brilliancy! Hoe dit soort varianten te vinden achter het bord? Hier is een denktechniek voor en deze is eigenlijk simpel: door NOOIT op te houden met rekenen als er nog gedwongen zetten zijn!

Je kunt simpelweg stellen dat ik nog niet het niveau heb om dit soort zetten feilloos te vinden, al hoop ik dat ik ooit opnieuw een dergelijke kans krijg en dat ik dan de vereiste techniek wél in huis zal hebben. Maar los daarvan illustreert deze stelling toch feilloos de schoonheid van het spel. Wie zou op het eerste oog vermoeden dat een mat op het midden van het bord (in dus een eindspel) in deze beginstelling tot de mogelijkheden zou behoren?

1 opmerking:

Arjan zei

Alhoewel ik uit het commentaar begreep dat er 'iets' moest zijn na Tg6 h3 (had ik natuurlijk ook al naar gekeken) wist ik ook de juiste voortzetting niet te vinden. Kwam niet verder dan Tg6 h3 Lxe6 h2 Lh3 gevolgd door Lg2 en Lxh1, maar dat is niet bepaald een verbetering tov Txh4...