donderdag 22 juli 2010

GENT OPEN 2010

 

Na van verschillende mensen goede verhalen gehoord te hebben over het toernooi in Gent, besloot ik dit jaar ook maar eens te gaan. De combinatie schaken en Gentse feesten leek me een leuke mix. Samen met de insider van het Gentse schaken (Ben Boog) reden we richting het zuiden. De komende 5 dagen zouden we verblijven in de studenten flat “Fabiola” waar je voor een spotprijsje gedurende het toernooi een kamertje kreeg. Ik had hier al dan niet veel van verwacht en deze verwachting kwam dan ook helemaal uit. Naast dat de kamer erg eenvoudig was, lees hok van 5 m2 met bed. Werd ik ’s ochtends door de felle zon mijn bed uitgebrand.

image 

De andere CE-ers in Gent waren John van Baarle, Theo Zoetemeijer en Lennard den Boer die mee reisde met Dordtenaar Melvin Holwijn. Voorts waren daar de mannen van Rokado Hans van der Linden, Marco van der Linden en Leo Rietveld aangevuld met Frans Vreugdenhil. Met deze groep (met uitzondering van John) bezochten we na afloop van de avondpartij de Gentse feesten die zowat de hele nacht doorgingen.

image 

Het schaken verliep ondanks de nachtelijke bezoeken aan de binnenstad van Gent met de daar behorende Belgisch bieren nog verbluffend goed tot 2 ronden voor het einde waar ik tegen John in gelijke stelling blunderde en de laatste ronde tegen Benjamin Tonoli (2201) vanuit gewonnen stelling de afmaker miste en vervolgens nog verloor, hierdoor eindigde ik uiteindelijk op 5 uit 9. Hoogtepunten voor mij waren een overwinning op Adriaan Roos (2167), een remise met zwart tegen Yorick ten Hagen (2247) en dat ik achter de touwtjes mocht plaats nemen aan bord 2 tegen GM Ikonnikov (2578). Ben speelde een sterk toernooi en eindigde met 6 uit 9 waarvan de laatste 4 partijen hij een tegenstand trof van 2250+. John wist in zijn laatste partij tegen een 2300 speler niet tot winst te komen en eindigde met 6,5 net buiten de prijzen. Lennard speelde een wat minder toernooi en eindigde op 4,5.

Het toernooi werd gewonnen door GM Fedorchuk en FM Docx. Zie http://www.kgsrl.be/

Verslag Hans van der Linden zie http://rokado.blogspot.com/

Lendert

 

 

  image

10 opmerkingen:

Si Tumbuk zei

Mensen, geweldig gespeeld; gefeliciteerd! De naam van Charlois Europoort wordt tot ver over de grens met verve uitgedragen, dat blijkt. Wat betreft de accomodatie staan mij, 18 jaar na dato, overigens nog de talloze muggen bij....

Anoniem zei

In het verslag van Lendert over het toernooi in Gent wordt vermeld dat ik geen prijs heb gewonnen, maar ik heb de 1e seniorenprijs (van af 50 jaar)gewonnen en die verschilde niet veel met de 3e prijs, reden waarom ik niet vol op de winst heb gespeeld. Overigens won Ben Boog een prijs als beste ( buitenlandse) speler van de Koninklijke Gentse Schaakvereniging.

John van Baarle

Anoniem zei

En nu nog wat (geanalyseerde) partijen wellicht?

Arjan zei

De belgische bieren.. en de (vruchten)jenevers toch zeker?

Jason zei

Leuk Lendert, schrijf eens wat vaker, hehehe. Maar het toernooi en de feesten duurden jammer genoeg net 2 ronden te lang voor je. Toch goed gedaan.
Ikonnikov heeft trouwens wel erg veel spullen in de buurt van je koning staan;-)

Jason zei

Je figureert trouwens ook nog in een (nieuw) geinig stukje van Leo Rietveld op rokado.blogspot.com

Anoniem zei

John,

Bedankt voor de aanvulling/correctie.

Gr. Lendert

Ben Boog zei

Het was erg geslaagd..enne ik had een betere kamer..scheelde ongeveer 10 graden.
Goed georganiseerd toernooi...volgend jaar wat meer mensen van CharloisEuropoort ??

Adri zei

Dit is een partij die niet zou misstaan in het boek amateur wordt meester van Walter v/d Meiden als het gaat om bepaalde finesses in de stelling.
Lendert heeft aardig stand gehouden t/m de 26e zet. De beslissing kwam na 27…Kg8?? en na 33 Dxg5 was het gedaan.
Op de foto zit GM Vjatsjeslav Ikonnikov te denken om zijn koningsaanval met 26 Pf4 voort te zetten in een overwegende witte stelling maar beslist nog niet verloren voor zwart. Wie weet wat er nog in het vat zit bij Lendert.

Anoniem zei

Klopt Adri, na mijn blunder 27. Kg8 ging hij 3 kwartier in de denktank om het daarna met een dubbelstukoffer uit te maken. De stelling was daarvoor idd. min of meer gelijk, probleem is echter dat zwart passief staat en het erg lastig is om de goede voorzetting te vinden. De blunder is daar ook het gevolg van.

Lendert