dinsdag 5 januari 2010

Viertal A uit competitie

Het bestuur van onze club heeft besloten om het Viertal A team van Charlois Europoort per direct terug te trekken uit de externe competitie van de RSB.
Aanleiding is de wedstrijd in en tegen het viertal van Krimpen a/d IJssel op 16 november waarin Charlois Europoort aantrad met 3 invallers waardoor het aantal op 10 spelers kwam. Ons viertal won deze wedstrijd.
Onze club was uitgegaan van een maximum van 10 spelers in het seizoen naar aanleiding van een toezegging van de competitieleider. Krimpen beriep zich op het (oude ?) reglement van de viertallen van 2007 / 2008 (dat op de RSB site staat ) waarin een maximum van 7 spelers is vastgesteld.

Krimpen a/d IJssel ging in protest tegen de uitslag van deze wedstrijd bij de competitieleider Sander de Groot die het protest afwees vanwege onder andere een toezegging van hem aan Charlois Europoort aan het begin van het seizoen over een maximum van 10 spelers. Dit was niet zomaar een toezegging van Sander. Er was al sprake van conceptvoorstellen en discussie om het reglement te gaan aanpassen. Krimpen a/d IJssel ging tegen de uitspraak weer in beroep. De geschillencommissie gaf Krimpen a/d IJssel eind december gelijk waardoor ons viertal A deze wedstrijd alsnog verloor.
Voor Charlois Europoort was dit voldoende reden om voor dit seizoen in ieder geval de stekker uit het viertal A te trekken. Team B blijft de competitie gewoon doorspelen.

12 opmerkingen:

Sascha zei

In feite zijn hier geen winnaars.. CE voor het terugtrekken van het viertal en voor de overige teams in de poel.

Ik neem aan dat krimpen zich tot achter de oren moet gaan krabben

Jammer voor de spelers van viertalA.

Mogen de spelers wel uitkomen voor viertalB?

Carel zei

Viertal B heeft tot nu toe alle wedstrijden in de basisopstelling gespeeld. Er mogen dus nog 3 invallers meedoen, ook die uit het ex-viertal A. Maar als je echt wilt mag ook jij een keertje invallen Sascha...

Anoniem zei

regels zijn regels,nietwaar....!?

Anoniem zei

Bedankt voor de uiterst waardevolle en zinvolle bijdrage hierboven andere anoniem! Dit werpt een geheel nieuw licht op de zaak .... nietwaar....?! Zeker 2 weken over na moeten denken? Hopelijk zijn je volgende reacties nog beter :-)

Anoniem zei

kennelijk moeite de waarheid te accepteren???

Ruud Kok zei

Naar mijn persoonlijke mening (en dus niet die van de vereniging Charlois Europoort) is de waarheid niets anders dan dat de geschillencommissie een reglement van toepassing verklaarde dat geen reglement meer was. Je zou het kunnen vergelijken met een rechter die een wet uit de jaren 69 van toepassing verklaart die allang niet meer gold. En alleen omdat iemand er op vroeg. Daarmee gaat de geschillencommissie op de stoel van de algemene ledenvergadering van de RSB en het bestuur zitten.
Vervolgens is de geschillencommissie van mening dat de competitieleider de competitie niet mag leiden en alle beslissingen en toezegging maar voor zich moet houden. Vanaf nu is een toezegging van de competitieleider of van het RSB-bestuur geheel niets meer waard. Het is de geschillencommissie die de dienst uitmaakt.
En met gewoonterecht (iedere jaar is van de betreffende regel - zo die al gold - geheel terecht afgeweken) hebben ze ook niets te maken.
Regels zijn regels. Dat is heel kortzichtig gezegd als je daarmee een bestuur hebt dat geen gezag meer heeft en het onmogelijk maakt voor schakers extern te schaken als ze hele goede redenen hebben om alleen thuis te spelen.
Nee, het schaken binnen de RSB is met deze actie die geheel in strijd is met de gedachte van de viertallencompetitie heel erg geholpen. Het is in ieder geval geen rechtvaardig besluit. Ik kan mij niet voorstellen dat iemand die het schaken binnen de RSB een warm hart toe draagt niet gruwelt van deze uitspraak.
Het is logisch dat aan de uitspraak desondanks gehoor wordt gegeven. Anders zijn onze afspraken ook niets meer waard. Maar kom niet met regels zijn regels als regels zomaar verzonnen kunnen worden.
Bovendien zou het wel zo netjes zijn om je bekend te maken. Of kom je alleen om zout in de wonden te strooien?

PeterK zei

Het viertal A is inmiddels uit de competitie, de zegjes in deze affaire zijn meer dan gezegd, de discussie op dit onderwerp is nu gesloten. Verdere reacties worden niet geplaatst. Volgende ronde is op de RSB ALV.

Jason (SV Krimpen) zei

Kun je anonieme reacties niet beter blokkeren, Peter? Over het algemeen zijn die toch alleen maar bedoeld om te stangen.
Ik hoop dat Krimpenaren zo dapper zijn om met naam en toenaam te reageren.

Overigens, kijk ik scheel of staan er inderdaad nergens uitslagen en standen van het weekendtoernooi?

PeterK zei

Jason, ik wil de drempel niet te hoog maken om reacties achter te laten, als ik de anonieme blokkeer dan kunnen alleen geregistreerde gebruikers een reactie achterlaten. Helaas is blogger niet anders te configureren. Als mensen zich echter eerst moeten registreren dan vinden ze dat vaak te veel moeite en laten geen reactie achter. Dat zou jammer zijn. Helaas is de bijwerking dat er dus anonieme reacties geplaatst worden die niets bijdragen aan de discussie en soms zelfs kleutergedrag vertonen. Een andere optie is dat de reacties vertraagd geplaatst worden, ze komen eerst bij mij per email en ik keur ze goed of af. Zo heb ik het momenteel even ingesteld, maar liever zou ik dat niet hoeven doen.

PeterK zei

Wat het weekendtoernooi betreft: helaas hebben we geen internet ter plekke momenteel, dus de weblog wordt laat geupdate. Wel probeert Cor via Twitter wat berichten te plaatsen. Na het toernooi volgt een grote update.

Peter dJ zei

Peter,

Ik kan je gedachten over dat anonieme gedoe goed volgen.

Zelf erger ik me regelmatig aan negatieve anoniemers. Okee, het past misschien wel in onze tijd: open staan, ook al is het negatief. Maar hoe ver gaan we daarin mee ?!

Geen moeite heb ik, als anoniemers geweigerd worden, ook al doen ze op een positieve manier mee. Het moet een creatief, kritisch (op positieve manier), gezellig leuk medium zijn.

Nu heb ik zoiets van: de website van CE is in de 1e plaats van en voor CE en haar leden, ja toch ?! Is het niet op z'n plaats, als dit principiele kwestie (wel of niet toelaten van anoniemen) aan de leden voorgelegd wordt ? Welke middelen/normen we daarbij zullen gebruiken/hanteren.

Wie het beste met CE heeft, zal wel sneller de moeite nemen om zich te laten registreren. Laten alle leden van CE voor mijn part maar automatisch geregistreerd worden !

Peter dJ

PeterK zei

Peter, zeker een goed idee om de leden te laten spreken, ik ben overigens niet de enige moderator op de weblog, Cor heeft dezelfde rechten als mij, ik zal sowieso met hem eens overleggen. Toch zou het natuurlijk leuk blijven als voor niet-leden de drempel laag blijft zodat ze snel kunnen reageren b.v. op anaylses en wedstrijdverslagen die wij plaatsen.