zaterdag 30 januari 2010

Jan van Overdam jr. is van een klasse apart

Al enkele keren heb ik het genoegen mogen hebben, kennis te maken met de onnavolgbare combinaties die onze Jan jr. op het bord tovert. Dat onlangs de trouwe secondant en bondgenoot van Topalov, Ivan Cheparinov (elo 2660) met de witte stukken niet wist te winnen van een vrij onbekende Noorse speler, (geen Magnus Carlsen) die ruim 600 elo punten minder had, zou velen onopgemerkt zijn gebleven, als Victor Havic niet zijn toverkunsten had gebruikt.

Reden voor mij om te kijken in hoeverre Jan van Overdam jr. over dezelfde toverkunsten beschikt. Qua elo verschilt hij niet met deze Noorse speler. Ik hield de stelling voor aan Jan. Terwijl Roger Meng geïnteresseerd meekeek, was het Jan die binnen 20 seconden de juiste variant gaf.

Zwart speelt en maakt geforceerd remise.



Wit dreigt met De6-g6+ een mataanval in te zetten, dus zwart moet snel handelen.
Ik zelf zou aan Df8-h6 denken. Jan van Overdam jr. weet uiteraard beter.

1..) Df8xd6 !! 2) De6xd6, Pf2-g4+ 3) Kh2-h3, Pg4-f2+ 4) Kh3-h4 en hoe nu verder?



a tempo speelde Jan in navolging van Victor Havinc, 4..) Le3-g5+ !!
5) Kh4xg5, Pf2-e4+ 6) Kg5-f6, Pe4xd6 7) Kf6-e6, Pd6xc4 8) Ke6-d5 en zwart kan de resterende pionnen met de Koning en Paard onschadelijk maken.

Verbluffend staaltje schaak. Ik vermoed dat Charlois Europoort nog veel plezier kan beleven van de gebroeders Van Overdam.

Marcel Dirks

Geen opmerkingen: