zondag 31 januari 2010

Borst wint groep 3D Corus

Filip Borst (ik dus) is vandaag met 6 uit 9 nummer 1 geïndigd in de tienkamp groep 3D van Corus. Ik moet zeggen dat ik nog het meest tevreden ben over het speltechnische aspect waarmee deze overwinning gepaard ging: ik heb eigenlijk iedere partij de overhand gehad en alleen wat punten weggegeven door tijdnood (o.a. één keer een stuk weggeblunderd in een gewonnen eindspel, twee keer een mooie, energieke en juiste voortzetting gemist toen er niet meer zoveel tijd op de klok was (en uiteindelijk 1x verloren en 1x remise) en één keer een gewonnen einspel niet weten te winnen omdat ik het met weinig tijd op de klok te gehaast speelde.

De les is duidelijk: gewoon zorgen dat je niet in tijdnood komt. Tijd is een belangrijke factor (Lasker heeft eens gezegd dat schaak niet met 32 stukken wordt gespeeld, maar met 33) en fouten in tijdnood zijn geen pech, ze zijn eigen schuld. Als je het zo bekijkt, heb je weer een aanknopingspunt tot verbetering. Uiteindelijk heb ik eraan gewerkt en een eindsprint van 4 uit 5 behaald.

Deze editie van Corus was voor mij een duidelijk verschil met verleden jaar. Toen eindigde ik op een schijnbaar redelijke 5 uit 9, maar ik kon niet echt zeggen dat ik sterk speelde destijds. Veel halfjes werden verdiend op vechtlust, alertheid en karakter. Dit jaar ging het duidelijk op souplesse en de volgende stap zal genomen worden door het vermogen om goed om te gaan met de tijd verder te ontwikkelen. Maar ook nu dat vermogen nog gebrekkig is, mag een reeks van 9 partijen waarin je gemiddeld 2079 hebt gepresteerd, niet slecht worden genoemd.

Het allerbelangrijkste is uiteraard het plezier dat men beleeft aan het spel zelf en hoewel goede prestaties uiteraard bijdragen aan dit plezier, kan ik los daarvan stellen dat ik enorm heb genoten van het spelen op dit toernooi, waarbij je je 100% kon concentreren op het spel en geen andere zaken aan het hoofd had. Ik hoop dat dat ook heeft gegolden voor de Charlois Europoorters die aan de vierkampen hebben meegedaan.

3 opmerkingen:

Marcel Dirks zei

Uitstekende prestatie Filip! Ik heb met mijn dochter afgelopen zaterdag nog een kijkje genomen bij Corus. Wij hebben je helaas niet gevonden in die mensenmassa, zodat een leuke foto niet tot de mogelijkheden behoorde. Misschien was je partij al geëindigd omdat je toen gewonnen had :-)

PeterK zei

Heel fraai Filip! Hopelijk trek je de opgaande lijn door op 6 februari in Dordrecht.

sascha zei

Van harte filip met het behaalde resultaat.