woensdag 7 december 2011

CE 6 overwintert met één wedstrijdpunt

Gisteravond speelden we in de vierde ronde van klasse 2A van de RSB tegen de combinatie van Eeuwig Schaak en Lombardijen, schaakvereniging RIDDERKERK, en wel tegen het eerste team. Coen van Baren had twee weken geleden voortreffelijk voorwerk gedaan door aan bord 5 van de sterke Ed van de Geer te winnen. Wij moesten het met zijn zevenen gewoon afmaken.

In dit verslag laat ik u zien dat we daartoe niet in staat waren. Rinus van de Wetering had aan bord 1 geen kans tegen Willem Barendswaard die bijna 300 ratingpunten meer heeft. Adri Jumelet (4) verloor ook, maar ik kreeg een berichtje van hem dat dat niet nodig geweest was. Hij toont dat aan in een partijfragment dat hij inzond voor het kerstnummer van de Triomfator. Maar bij analyse zullen meer spelers ontdekken dat het verlies niet nodig was… Jan Hendrik Leopold (6) schoot net iets te kort en verloor. Sneu als je op het nippertje verliest, maar de glorieuze tijden voor ons team zijn door de promotie naar de tweede klasse voorbij. U kent de parallel in het bedrijfsleven? Je bent goed in je werk, en je maakt promotie. Ook op die plaats doe je het goed, en je promoveert weer. Dat gaat goed tot je over de grenzen van je capaciteiten heengaat. Zorgen, ellende, slapeloosheid, irritaties thuis, en nog meer gaan je kwellen. Alleen de terugkeer naar een rustiger baan helpt. Moeten we dus gewoon de komende degradatie als een groot geluk beschouwen? De laatste verliespartij kwam op naam van Gerrit Boer, tegen Teun Koorevaar op bord 3. En het ging zo goed, prima stelling, pion gewonnen. Heimelijk rekende ik al op winst, wat helemaal verkeerd was. Volgens omstanders miste ik een kwaliteitsoffer waarna ik het fluitend uit zou kunnen spelen. In plaats daarvan speelde ik wat onhandige zetten, de partij kantelde en ik stond met een nul weer met beide voeten op de grond.

Het zwaarste deel van het verslag is hiermee geschreven. Nu de lichtpunten. Piet van Dijk (7) speelde een solide remise. Het doet me veel plezier dat hij ondanks weinig oefening hiermee bewees dat hij echt wel kan schaken! Michiel Gerritse had het niet gemakkelijk aan bord 8, maar kon uiteindelijk ook net remise houden. En Hans van Calmthout (2) liet zien uit welk hout hij gesneden is: uit het zuiverste schaakhout. Zijn tegenstander Bas Kuiper meende op f7 paard en loper te moeten geven voor pion en toren. Hans pareerde daarna vakkundig alle dreigingen en won. Een prachtige revanche op zijn verlies in de vorige ronde, een verlies dat eigenlijk een remise had moeten zijn.

Al met al verloren we met 5 – 3. Ondanks het gezever over degradatie hierboven blijven we vechten voor behoud. We moeten gewoon nog een stuk of 5 wedstrijdpunten uit de komende drie wedstrijden halen.

O ja, op de terugweg naar huis liet ik zien dat ik echt aangeslagen was door mijn verlies. Twee keer nam ik een verkeerde afslag. De tweede keer was ik nog een halve kilometer van Adri’s huis, toen ik me ineens weer op de weg naar Ridderkerk bevond. Na ongeveer 15 kilometer omgereden te zijn kon ik Adri afzetten. Deze verkeerde afslagen waren een prachtige weerspiegeling van mijn dwaalwegen op het bord. En in de auto had ik nog de hulp van Truus, mijn trouwe MIO navigatieapparaatje.

Gerrit Boer

Geen opmerkingen: