donderdag 23 september 2010

Partij van de Week





Ik opende zaterdag mijn mailbox en ik zag als eerste een ingezonden partij(Robin Lecomte-John Leer) van Marcel Dirks.Die werd snel gevolgd door een partij van Arjan van der Leij.Dit gaat lekker dacht ik.Al 2 partijen binnen 2 dagen.Daarna bleef het echter leeg.Elke middag na school controleerde ik mijn E-Mail,in de hoop mijn alsmaar toenemende honger naar nog meer delicate partijen te stillen,maar elke keer weer wachtte een bittere teleurstelling.Hoe zou het nou komen dat er zo weinig partijen worden ingezonden dacht ik bij mezelf.Zouden mensen bang zijn om hun openingsrepertoire prijs te geven?Of worden ze gewoon ziek van mijn schriftelijke stem op de weblog.In het eerste geval:Een fragment opsturen mag ook.In het tweede geval:Achja,het leven is nou eenmaal hard.
Maargoed,in ieder geval wil ik wel Marcel en Arjan bedanken voor hun inzending.
Dan de partijen.

Bij Arjan van der Leij-Ruud van Hooff ontstond na 10 zetten de volgende stelling:
wit aan zet

Hier bood Ruud dapper remise aan.Hij heeft in ieder geval wel het doel van zijn opening met zwart(de Petroff defence)begrepen.
Gelukkig speelde Arjan door.Hij heeft in ieder geval het doel van het schaken begrepen:Winnen.

Na nog een aantal zetten ontstond deze stelling:

wit aan zet

Wit staat hier natuurlijk beter,alleen de vraag is hoe hij er door kon komen.Arjan speelde rustig door en wist beetje bij beetje zijn stelling te verbeteren.
Op het einde in een stelling die objectief misschien remise was,won Arjan.Dit had blijkbaar een grote impact op zijn tegenstander.Persoonlijk heb ik altijd een beetje medelijden met mensen die zich te erg door hun emoties laten meeslepen na/tijdens een partij.Maargoed,aangezien ik er zelf niet bij was zal ik mij verder van enige subjectiviteit onthouden.We willen hier natuurlijk geen Jort Kelder praktijken.

Dan de partij van de week:Robin Lecomte-John Leer.Alleen al het feit dat Robin remise speelt tegen John in zijn eerste jaar in groep 1 van Charlois geeft genoeg aanleiding tot de hoogste eer(Partij van de week).Maar het ging verder dan dat:Hij stond zelfs veel beter!Speel hierhttp://www.apronus.com/chess/wizard.php?m=e4_c5_Nf3_Nc6_d4_cxd4_Nxd4_Nf6_Nc3_e6_Nxc6_bxc6_e5_Nd5_Nxd5_cxd5_Bd3_d6_exd6_Bxd6_O-O_O-O_f4_g6_Qg4_e5_f5_e4_Be2_Qf6_Bg5_Qe5_Qh4_Re8_Bf6_Be7_fxg6_fxg6_Bxe5_Bxh4_Bd4_Be6_a4_a5_Bb5_Rec8:de hele partij na.Zie hieronder het commentaar.

12.f4!
Dit voorkomt een eventueel e5 van zwart en zorgt voor een aanval voor wit:
De toren kan er nu ook bijkomen via f3 en eventueel naar h3 of g3 gaan.

na 18.Lf6 speelde zwart het mooie 18...Le7!

20.Lxe5
Hij had hier echter beter de dames op het bord kunnen houden.
Hij had bijvoorbeeld 20.g4! kunnen spelen.Dat houdt de dames voorlopig op het bord en voorkomt dat
zwart met Lf5 de f-lijn kan onderbreken.

de eindstelling:
Hier werd tot remise besloten.Een prachtig resultaat voor Robin natuurlijk,
maar als hij hier 24.c3 had gespeeld had hij rustig kunnen kijken of er nog iets in zat.
De vrijpion van zwart op e4 is niet gevaarlijk,en wit`s stukken staan beduidend beter dan die van zwart.

Dit was dan alles wat was ingezonden.Ik hoop dat het volgende week beter wordt met natuurlijk ook de knsb-wedstrijden die dit weekend gespeeld worden.

Julian








2 opmerkingen:

Anoniem zei

Hallo Julian, dank voor het mooie commentaar. Ik zie nergens jouw emailadres. groeten Robert.

Julian zei

Hoi Robert,mijn E-mail is:godfather44@live.nl